۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۶۰۲۹۷

لایحه اهدای تخمک به کجا رسید؟

لایحه اهدای تخمک به کجا رسید؟
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: «لایحه مربوط به روش‌های کمک‌باروری با دخالت اشخاص ثالث در مراکز ناباروری» در پی ضابطه‌مند کردن اقدامات از حیث انطباق آن‌ها با ضوابط شرع مقدس است.
گاهی اوقات زوج جوانی برای درمان ناباروری ناچار می‌شوند از تخمک اهدایی استفاده کنند، اقدامی که هنوز برای آن قانونی وجود ندارد و همین مسأله زمینه را برای سودجویی برخی افراد و بازار سیاه آن فراهم کرده است. به گونه‌ای که تبلیغات فریبنده برخی کانال‌های فضای مجازی پای برخی دختران و زنان جوان را به این عرصه باز کرده است، اما عوارض دهشتناک آن سال‌های سال گریبانگیر آن فرد اهداکننده خواهد بود، به همین منظور با معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم انسیه خزعلی گفت‌وگو کردیم. در این گفت‌وگو درباره سرانجام لایحه اهدای تخمک و حمایت‌هایی احتمالی از افراد اهداکننده تخمک سخن به میان آمده است، با ما همراه باشید:

لایحه روش‌های کمک‌باروری در مراکز ناباروری در ایستگاه تصویب

خانم دکتر خزعلی با توجه به فرهنگ غالب بودن فرهنگ اسلامی شیعی در کشور، در این لایحه مطرح‌شده چه مقدار بر شرعی بودن جنین توجه شده است؟ این در حالی است که عموماً‌ این سؤال دغدغه اصلی مراجع اعلام و حوزه‌های کشور است.ـ عنوان لایحه‌ای که توسط معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تنظیم و به دولت تقدیم شده است، «لایحه مربوط به روش‌های کمک‌باروری با دخالت اشخاص ثالث در مراکز ناباروری» است که در آن تلاش شده است ضمن تکمیل قواعد حقوقی ناظر بر اهدای جنین، روش‌های دیگر کمک‌باروری از جمله اهدای تخمک نیز ضابطه‌مند شود.براساس بررسی‌های میدانی انجام شده، در حال حاضر به‌کارگیری این روش‌ها، بدون ‌ضابطه‌ و بدون لحاظ ملاحظات شرعی و اجتماعی آن و به ‌نحو نظارت‌ناپذیری در حال انجام است و متأسفانه تبدیل به نوعی بیزینس شده است.

لایحه روش‌های کمک‌باروری منطبق بر ضوابط شرعی است

به ‌منظور جلوگیری از آثار مخرب و جبران ناپذیر این اقدامات بی‌ضابطه، از جمله اختلاط انساب، نقض برخی حقوق کودکان، سوءاستفاده از زنان و طرح دعاوی حقوقی مربوط به این موضوع، این معاونت برآن شد تا به ‌عنوان متولی سیاست‌گذاری در حوزه خانواده، ضمن احصای مسائل حقوقی و اجتماعی مربوط به موضوع، با بررسی دقیق ابعاد شرعی و با درنظر داشتن نظر مراجع عظام در این زمینه، نسبت به تدوین لایحه‌ اقدام کند.بدیهی است با توجه به اینکه برخی ابعاد موضوع اهدای جنین و اهدای سلول جنسی نزد علمای عظام محل اختلاف است، این معاونت حتی‌المقدور ضمن بررسی همه‌ نظرات، نظر مقام معظم رهبری در این زمینه را طبق استفتائات انجام‌شده، ملاک قرار داده و احکام پیشنهادی را در آن چارچوب تدوین کرده است. اساساً یکی از اهداف این معاونت برای ورود به موضوع، ضابطه‌مند کردن اقدامات از حیث انطباق آن‌ها با ضوابط شرع مقدس بوده است.

محدویت برای تعداد دفعات مجاز اهدای سلول جنسی

با توجه به اینکه اهدای متناوب تخمک عوارض جبران‌ناپذیری دارد، در این لایحه چه خدماتی برای اهداکننده تخمک در نظر گرفته شده است تا از آسیب‌های احتمالی نظیر سرطان و مرگ در امان باشد؟ـ در لایحه پیشنهادی ما اصل را بر استثنایی بودن موارد به‌کارگیری روش‌ها از جمله اهدای تخمک گذاشته‌ایم و یکی از احکام پیشنهادی، ناظر بر محدود کردن تعداد دفعات مجاز اهدای سلول جنسی است که این امر هم با هدف کاهش خطرات جسمانی برای زنان و هم با هدف جلوگیری از اختلاط انساب صورت پذیرفته است.

سامانه اطلاعات اهدا راه‌اندازی می‌شود

برای احقاق حقوق فرد اهداکننده، جنین و والدینش مطابق این لایحه چه تهمیداتی در نظر گرفته شده است تا در آینده با چالش‌های دیگری روبرو نشویم؟ـ برخی احکام جهت شفاف شدن روابط حقوقی میان اهداگیرندگان و فرزند حاصله و نیز اهدا کنندگان و فرزند حاصله، در لایحه پیشنهاد شده است که در تنظیم آن‌ها تلاش شده است حتی‌الامکان ضمن رعایت چارچوب‌های شرعی و قانونی موجود، بنا بر مصلحت طرفین و به ‌ویژه طفل، چالش‌های احتمالی إحصاء و برای آن‌ها راهکار ارائه شود.یکی از مهم‌ترین احکام مندرج در این لایحه ناظر بر راه‌اندازی سامانه‌ای است که بایستی کلیه مراحل فرایند اهدا در بستر آن انجام شود. همین سامانه ابزار بسیار مفیدی به دست می‌دهد که بتوان ضمن اعمال نظارت، تا حدود زیادی روابط حقوقی میان طرفین را شفاف کرد.برای خواندن بیشتر گزارش‌ها در این حوزه به صفحه ‎‎@Life_Fars و ‎‎@Family_Life مراجعه کنید.
برچسب ها: لایحه اهدا زوج
ارسال نظرات