۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۷۶۱۴۲۰
استاد حوزه علمیه پاسخ داد؛

چرا امام حسین به زینت آسمان ها و زمین معرفی شده است؟

چرا امام حسین به زینت آسمان ها و زمین معرفی شده است؟
حجت الاسلام زند قزوینی با بیان اینکه پیامبر(ص) حسین(ع) را زینت آسمان ها و زمین می داند گفت: ما نمی دانیم چه اسراری در وجود حسین بن علی(ع) است که او را در این جایگاه قرار داده است اما می توان مطالبی را بیان کرد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی زند قزوینی، کارشناس مسائل دینی در سومین شب مراسم بزرگ عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد، ضمن تسلیت این ایام اظهار کرد: همانطور که در شب گذشته گفته شد، امام حسین(ع) در دوران چهار سالگی بر محضر حضرت خاتم الانبیاء(ص) وارد شدند و پیامبر اکرم(ص) خطاب به ایشان فرمود: مرحباً بکَ یا اباعبدالله. 
 
وی افزود: آن کسی که این جمله را گفت کسی است که معلم انبیا و ملائکه بوده و در مقام عصمت قرار داردو این کنیه که پیغمبر خدا برای امام حسین(ع) به کار برده اند به سبب احترام به سیدالشهداست. 
 
این سخنران مذهبی یکی از ویژگی های مهم حضرت سیدالشهدا(ع) از منظر خاتم الانبیا(ص) را زینت آسمان ها و زمین ها عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در ادامه خطاب به امام حسین(ع) می فرمایند: یا زینة السماوات و الأرضین. 
 
وی بیان داشت: خداوند متعال عالم را بر اساس طبقات هفتگانه خلق کرده است و در قرآن، تورات، انجیل و تمام کتب آسمانی در مورد خلقت خدا که شامل هفت طبق آسمانی و هفت طبق زمینی است، اتفاق نظر دارند و خداوند برای این آسمان ها و زمین ها زینتی قرار داده که بنا به فرموده پیامبر اسلام(ص) آن زینت حضرت سیدالشهدا(ع) است.
 
حجت الاسلام زند قزوینی اظهارداشت: پیامبر اکرم(ص) کسی است که به مقام معراج رسیده و آسمان ها و زمین ها را به طور کامل می شناسد؛ ایشان است که می فرماید حسین(ع) زینت آسمان ها و زمین هاست و ما نمی دانیم چه اسراری در وجود حسین بن علی(ع) است که او را در این جایگاه قرار داده است.
 
وی با اشاره به خاطره ای از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی تصریح کرد: مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی با ایشان هم دوره بودند؛ اما مشیت الهی به صورتی رقم خورد که آیت الله مرعشی نجفی زودتر از آیت الله گلپایگانی از دنیا رفتند. آیت الله گلپایگانی در آن زمان برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مقدس رفته بودند. آن گاه فرزندان آیت الله مرعشی نجفی برای اقامه نماز میت از آیت الله گلپایگانی دعوت کردند اما ایشان فرمودند که من مشهد هستم، کسالت دارم و نمی توانم بیایم، ولی از همین راه دور برای ایشان دعا و طلب مغفرت خواهم کرد. 
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شب چهلم ارتحال آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی ایشان را در خواب دیدند و گفتند که از آیت الله نجفی پرسیده اند در عالم برزخ چه خبر است؟ ایشان پاسخ داده بود که «اینجا بعد از مرگ در عالم قبر و در عالم برزخ همه امور به دستان با کفایت حسین بن علی(ع) است». 
 
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) کسی است که امروز با گذشت حدود 14 قرن همچنان نام و یادش زنده است و میلیون ها عاشق دلباخته در سراسر دنیا دارد و همین امر نشان و شاهدی بر زینت بودن ایشان برای اهل آسمان و زمین است و همه از وجودش و از محبتش لذت می برند. 
 
حجت الاسلام زند قزوینی در ادامه شرح حدیث به اشکالی که از سوی ابی ابن کعب مطرح شد، پرداخت و افزود: وقتی پیامبر(ص) خطاب به امام حسین(ص) فرمود "ای زینت آسمان ها و زمین ها" ابی ابن کعب پرسید: ای پیغمبر خدا! با وجود شما چطور دیگری یعنی امام حسین(ع) زینت آسمان و زمین می شود؟ پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به او فرمودند: به آن خدایی که منِ پیغمبر را به رسالت مبعوث کرد، سوگند، حسین ابن علی(ع) در آسمان بزرگتر، مشهورتر و معروف تر است تا در زمین! 
 
وی با اشاره به اینکه همه ما شیعیان پا در رکاب امام حسین(ع) هستیم، گفت: اهل سنت نیز ایشان را نوه پیغمبر خدا، عالم و شهیدی می دانند که نظیری ندارد و به همین سبب پای روضه او می آیند و کار حسین ابن علی(ع) جذب قلوب مستعده است و به این دلیل افراد متعددی از میان مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان و آیین ها عاشق و شیفته امام حسین(ع) هستند. 
 
استاد حوزه علمیه قم اهل آسمان را محب امام حسین(ع) دانست و اضافه کرد: در روایات داریم که فطرس مَلَک در زمان به دنیا آمدن این امام معصوم که بال و پرش شکسته بود، آمد و بالش را به قنداقه حسین ابن علی(ع) مالید و شفا پیدا کرد و در عالم برزخ و در عالم ملکوت همه می گویند "یا حسین(ع)". 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: در روز عاشورا همه آنچه که دیده می شود و همه آنچه که دیده نمی شود، برای امام حسین(ع) گریستند.
ارسال نظرات