۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۷۶۲۳۴۱
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا:

تنفیذ امری تشریفاتی نیست

تنفیذ امری تشریفاتی نیست
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که تنفیذ در نظام اسلامی، امری تشریفاتی نیست گفت: در مقام اجرایی کشور، تنفیذ، مجرای فرایندی است که با بالاترین مقام نظام اسلامی، مشروعیت داده می شود.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به مبانی فقهی و قانونی «تنفیذ» در نظام اسلامی اظهار داشت: نظام حاکم بر جامعه ایران، الگوی مردم سالاری دینی است که نظام مردم سالاری دینی نیز بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت استوار است.

وی افزود: انتخاب رئیس جمهور کشور، تبلور دوپایه اسلامیت و جمهوریت است که جمهور مردم با شرکت در انتخابات، رئیس جمهور آینده خود را انتخاب کرده و با تنفیذ ریاست جمهوری به دست رهبر انقلاب اسلامی به این انتخاب، اسلامیت داده و به آن مشروعیت بخشیده می شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مبنای فقهی و حقوقی تنفیذ در نظام اسلامی ابراز کرد: طبعاً مبنای حقوقی تنفیذ ریاست جمهوری که در قانون اساسی منعکس شده، برآمده از مبانی فقهی است که در فقه اسلامی به آن پرداخته شده است.

وی افزود: براساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور بعد از انتخاب مردم و کسب اکثریت آراء مردم، نیازمند تنفیذ حکم ریاست جمهوری به دست ولی فقیه و رهبر انقلاب است.

حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به معنای تنفیذ در نظام اسلامی عنوان داشت: تنفیذ به معنای رسمیت بخشیدن حکم ریاست جمهوری و فرایندی است که در انتخاب رئیس جمهور وجود دارد و پس از مراحل مقبولیت رئیس جمهور، وی می تواند با تنفیذ ولی فقیه در تصرفات خود، مشروعیت داشته باشد و در واقع بعد از تنفیذ حکم است که رئیس جمهور رسمیت می یابد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: در اصل 57 قانون اساسی منعکس شده که در عصر غیبت، حاکمیت نظام اسلامی بر عهده فقیه جامع الشرایط است که مبنای این امر، دلیل عقلی و دلایل روایی متعددی است که در این زمینه وجود دارد و در نظام اسلامی، هر گونه دخل و تصرفی باید به اذن ولی فقیه باشد.

حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به این که تنفیذ در نظام اسلامی، امری تشریفاتی نیست اظهار داشت: در مقام اجرایی کشور، تنفیذ، مجرای فرایندی است که با بالاترین مقام نظام اسلامی، مشروعیت داده می شود و اعمال حکمرانی رئیس جمهور، متوقف بر تنفیذ حکم از سوی ولی فقیه و رهبر انقلاب است.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: تنفیذ از سوی رهبر انقلاب برای مقام ریاست جمهوری، ریاست قوه قضاییه و روئسای مراکزی که مشروعیت آن نیاز به تنفیذ رهبر انقلاب است، افتخار بسیار بزرگی است و این افراد مشروعیت خود را از مقام ولایت فقیه می گیرند که نایب ولایت امام معصوم است و باید قدر این جایگاه بیش از پیش دانسته شود.

ارسال نظرات