۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۷۶۳۱۸۷
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:

در مورد کسی که اصلاح نمی‌شود، اغماض نکنید

در مورد کسی که اصلاح نمی‌شود، اغماض نکنید
رئیس قوه قضاییه گفت: کسی که با وجود تذکر، تنبه و توجه احساس می‌کنید اصلاح نمی‌شود نه حفاظت اطلاعات در مورد او اغماض کند، نه دادسرا و نه دادگاه.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای؛ رئیس دستگاه قضا در نشست با مسئولان و کارکنان مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور که به‎صورت وبیناری در مراسم روز حفاظت اطلاعات برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبیین و تشریح ساختار و کارکرد مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه باید متناسب با اقتضائات روز و مبتنی بر تحولات و تطوّراتی که در دوره‌های مختلف ایجاد می‌شود و متغیرهایی که پدید می‌آید، در ساختار، تاکتیک‌ها، روش‌ها، ابزار، نیروی انسانی و بودجه خود انعطاف و تحول ایجاد کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قطعاً نمی‌توان با تاکتیک‌ها و ابزارهای یک دهه پیش با مسائل و موضوعات عصر جدید مواجه شد؛ بلکه نیاز به روزآمدسازی در تاکتیک‌ها و ابزارهاست؛ برای نمونه، مقوله «هوش مصنوعی» ممکن است در حوزه‌ها و ساحت‌های مختلف، معادلات جدیدی را حاکم کند؛ در اینجا مرکز حفاظت اطلاعات ما باید این معادلات جدید و تبعات و آسیب‌های آن را پیش‌بینی کند تا بتواند در عرصه پیشگیری و مواجهه و مقابله، توانمند باشد.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که مواجهه ما و مرکز حفاظت اطلاعات ما با معادلات و مناسبات عصر جدید که ناشی از پیشرفت‌های فناورانه است، مبتنی و منطبق با اصولی اعتقادی و انسانی و اسناد بالادستی کشور و نظام می‌باشد؛ ممکن است کشورها و نظامات دیگر، به‌انحای مختلف با پدیده‌های عصر جدید مواجه شوند و برنامه‌ریزی‌های‌شان برای مواجهه و مقابله با تبعات و آسیب‌های این پدیده‌های نوظهور به‌اشکال دیگری باشد؛ اما آنچه برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است آن است که در عین پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای مواجهه با تبعات پدیده‌های نوظهور، به اصول اعتقادی و انسانی خود نیز التفات داریم و برنامه‌ریزی‌های ما مبتنی بر این اصول است.

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به اهمیت بالای نیروی انسانی در هر مجموعه‌ای به‌ویژه مجموعه مهم حفاظت اطلاعات، گفت: نیروی انسانی شاغل و به‌کارگرفته‌شده در مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه علاوه بر بهره‌مندی از هوش و ذکاوت بالا در امور فنی و تخصصی، باید مزیّن به گوهر تقوا و اخلاص و انگیزه هم باشد؛ البته که وجودِ این مهم، برای همه نیروهای شاغل در عدلیه صادق است، اما ضرورت وجود آن در نیروهای مرکز حفاظت اطلاعات شاید مضاعف باشد. از سویی دیگر، اشراف نیروهای این مرکز به موضوعات قضایی و فنی (حفاظتی و اطلاعاتی) به‌صورت توأمان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

‌اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: پس از آنکه تمامی پیش‌بینی‌ها صورت گرفت و کلیه تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شد و تذکرات و هشدارهای لازم نیز انجام گرفت، اما از ناحیه فرد یا بخشی در درون دستگاه، جرم یا تخلفی واقع شد، در آن صورت باید مرکز حفاظت اطلاعات ما چگونه عمل کند که عمل او بازدارنده باشد؛ به‌گونه‌ای که دیگر شاهد وقوع جرم و تخلفی از ناحیه آن فرد یا بخش نباشیم؛ در اینجا چگونه باید موضوع را برای دیگران تبیین کنیم؟ نیروهای تبیین‌کننده این موضوع باید چه آموزش‌هایی ببینند و حائز چه ویژگی‌هایی باشند؟ اطلاع‌رسانی ما باید در این زمینه چگونه باشد؟ اینها موضوعات و مسائلی است که ما باید روی آنها تمرکز بیشتری کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی از موضوعات و مسائل اساسی در حوزه مقولات امنیتی که سال‌هاست حل نشده، آن است که پیوست رسانه‌ای مقولات امنیتی باید چگونه باشد؟ ممکن است اتفاقی رخ دهد و اذهان مردم را درگیر کند؛ در اینجا رویکرد تبیینی و رسانه‌ای ما باید چگونه باشد که گره‌های ذهنی مردم و حتی برخی مسئولان رفع شود و به‌گونه‌ای نیز نشود که با انباشت مسائل تبیین‌نشده در اذهان مردم مواجه شویم؟

رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه در مقابله با فساد و ریشه‌ها و بسترهای فسادزا و عوامل فساد، اهتمام و جدیت دارد و بدون‌ اغماض و مُسامحه با فساد و فاسد برخورد می‌کند، اما تأکید ما بر مبارزه علمی و مدبرانه و همه‌جانبه با فساد است؛ به این معنا که حتماً در روش‌ها و تاکتیک‌های مقابله با فساد در دوره جدید با فی‌المثل یک دهه گذشته، تفاوت وجود دارد؛ به‌تبع آن، ممکن است در حوزه تبیین موضوع فساد و اطلاع‌رسانی آن نیز نیاز به تحولاتی باشد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: در حوزه مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم نیز دستگاه قضایی اصرار و اهتمام دارد؛ باید توجه داشت که روش کار در این مقوله، بسیار حائز اهمیت است؛ ما بر اتخاذ روش‌های علمی و مدبرانه و هدفمند در این حوزه تأکید داریم.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از جهات مختلف اعم از جهات صیانتی، برنامه‌ای، تاکتیکی، روشی، تبیینی و سایر جهات مربوطه، رو به پیشرفت و ارتقا است؛ این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد اما باز هم می‌خواهم تأکید کنم که روش اصلی کار در این مرکز، صیانتی و طبیب‌گونه است، نه مچ‌گیری، مسئولان و نیروهای مرکز حفاظت اطلاعات ما فارغ از جهات اداری، مبتنی بر انگیزه‌های الهی و انسانی و با نگاهی دلسوزانه و خیرخواهانه، می‌خواهند از مجموعه دستگاه قضایی و فرد فرد شاغلان و کارکنان در آن، صیانت کنند و چنانچه لغزشی نیز در اعضای مجموع رخ داد، در عینِ رسیدگی و برخورد، رویکرد اصلاح همکار لغزش‌کرده را نیز مدنظر دارند.

قاضی‌القضات تصریح کرد: البته آن دسته از افرادی که به تذکرات و انذارها توجه نمی‌کنند و علی‌رغم رویکرد صیانتی و خیرخواهانه و اصلاح‌مدارانه، تغییری در احوالات و شیوه رفتاری و کاری خود نمی‌دهند، قطعاً مورد برخورد بدون‌اغماض قرار می‌گیرند، چرا که برای ما اعتبار و حیثیت دستگاه قضایی بسیار حائز اهمیت است و به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم فضا برای کسانی مهیا شود که با اعمال و رفتار خود باعث مخدوش شدن ذهنیت مردم نسبت به دستگاه قضایی شوند.

رئیس عدلیه افزود: کارکنان قوه قضاییه در سطوح مختلف، باید مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و نظارت‌ها و مراقبت‌ها و صیانت‌های این مرکز را به‌منزله یک نعمت بدانند و نهایت همکاری را با این مرکز داشته باشند.

اژه‌ای در ادامه بیان کرد: افرادی که جعل عنوان می‌کنند و به اسم قاضی و کارمند دستگاه قضایی از مردم کلاهبرداری می‌کنند و سبب مخدوش شدن ذهنیت و اعتماد مردم به قوه قضاییه می‌شوند باید بدانند که با روش‌های روزآمد و ابتکاراتی که در مرکز حفاظت اطلاعات ما صورت گرفته است، به‌سرعت شناسایی و دستگیر می‌شوند و بدون هرگونه ارفاق و اغماضی با آنها برخورد می‌شود؛ باید توجه داشت که آسیب و فساد ناشی از این مسئله که فردی به‌اسم قاضی و کارمند قضایی از مردم کلاهبرداری کند، بسیار زیاد است؛ در این رابطه شاید نیاز باشد در موارد خاصی، اطلاع‌رسانی نیز صورت گیرد، همچنین در صورت نیاز و برای بازدارندگی بیشتر در این حوزه، شاید نیاز به اصلاح قانون نیز باشد.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: آنچه من این روزها به‌شدت روی آن تأکید دارم، نیاز کشور و مجموعه دستگاه قضایی به آرامش، وحدت، انسجام و هم‌افزایی برای غلبه بر مسائل و مشکلات مردم است؛ همه کارگزاران و مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در درون دستگاه قضایی باید پیرامون مسائل مبتلابه کشور به یک اشتراک‌نظر نائل شوند تا بتوانند برای رفع این مشکلات راه‌حل‌های خردمندانه تجویز کنند؛ چنانچه درک ما از مسائل و مشکلات، متضاد و چندپاره باشد، در آن صورت در رسیدن به راه‌حل و راهکار نیز با مشکل مواجه می‌شویم. بدون‌ تردید، اختلاف‌ دیدگاه و اختلاف سلیقه در هر سطوح و عرصه‌ای وجود دارد، آنچه مِلاک است، دلسوزی و خیرخواهی مسئولان و کارگزاران بخش‌های مختلف نسبت به کشور و مردم و رسیدن به تفاهم برای غلبه بر مشکلات است.

شناسایی بیش از 10هزار متهم و مجرم متواری از سوی مرکز حفاظت اطلاعات

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام عبداللهی؛ رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه طی سخنانی با اشاره به رویکرد این مرکز در انجام وظایف و امور محوله اظهار کرد: تمام سعی و اهتمام ما این است که در انجام تکالیف و مسئولیت‌هایی که به‌عهده داریم به‌صورت مؤمنانه، انقلابی، پرکار و مردمی ایفای نقش کنیم.

وی با اشاره به آمار بالای مراجعات مردمی به مراجع و مراکز قضایی اظهار کرد: بخشی از این مراجعات نیز پس از طی مسافت‌های طولانی صورت می‌گیرد، اما شاهد هستیم که میزان رضایتمندی مردم از این قوه قضاییه نسبت به گذشته افزایش یافته است و امروز به‌لطف خداوند متعال، مردم با آرامش‌خاطر بیشتری به عدلیه مراجعه می‌کنند‌.

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه ضمن اشاره به برخی اقدامات صیانتی و پیشگیرانه این مرکز، عنوان کرد: طی سال 1402 بیش از 42 هزار مورد برخورد پیشگیرانه اعم از تذکر لفظی، دعوت به ارشاد حضوری، ممانعت از انجام اقدام مجرمانه و... در سطح کارکنان دستگاه قضا، وکلا، کارشناسان، مراجعین و مرتبطین با دستگاه قضا داشتیم.

عبداللهی در ادامه گفت: در سال گذشته با بیش از شش هزار نفر از افرادی که قصد دام‌گذاری، نفوذ و آلوده‌سازی محیط عدلیه را داشتند و یا می‌خواستند در زمینه ورود و خروج اقلام ممنوعه به مراکز و مراجع قضایی اقدامی را انجام دهند، برخورد صورت گرفت.

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به تسهیل رفت‌وآمدها به واحدهای قضایی در نتیجه استفاده از سامانه کنترل تردد نیز عنوان کرد: طی سال 1402 با استفاده و به‌کارگیری سامانه کنترل تردد، بیش از 10 هزار نفر از متهمان و مجرمان متواری، شناسایی شدند و به مراجع قضایی و یا ضابطین تحویل داده شدند.

عبداللهی در ادامه، تعامل و هم‌افزایی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با جامعه اطلاعاتی کشور را مثبت، قوی و سازنده ارزیابی کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به برخی اقدامات صورت‌گرفته از سوی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در زمینه پایش فضای مجازی، گفت: طی سال 1402 بیش از 18 کانال تلگرامی خاص که مجهز به هدایت‌های بیرونی بودند و در پی به انحراف کشاندن کارکنان قوه قضاییه بودند، شناسایی شدند و برخورد لازم با آنها صورت گرفت.

عبداللهی تصریح کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه علاوه بر سامانه 1580 و پاسخگویی به درخواست‌ها و مطالبات مردم و مراجعان، تلاش می‌کند در مجموعه‌ها و مراکز و مراجع قضایی، حضوری ملموس، آشکار و مستمر داشته باشد؛ اعتقاد ما این است که حفاظت باید در معرض دید مردم باشد تا در صورت لزوم افراد بتوانند با اطمینان خاطر به آن مراجعه کنند.

عبداللهی همچنین با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از سوی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در راستای ارتقاء بنیه علمی تشکیلات قضایی، از برگزاری حدود یک‌هزار دوره آموزشی حفاظت در سراسر کشور برای گروه‌های مختلف سنی، علمی و موقعیتی در سال 1402 خبر داد.

اصغر جهانگیر؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز طی سخنانی اظهار کرد: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با انجام کار جهادی و پرتلاش، چهره زیبایی را از صیانت از ارزش‌های دستگاه قضایی خلق کرده است.

وی‌ افزود: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه کنار فعالیت‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهد، به محورهایی نظیر «شناسایی اصلی‌ترین تهدیدات موجود در قوه قضاییه»، «برآورد میزان آسیب‌پذیری نیروی انسانی»، «ارزیابی دائمی فرهنگ غالب در رفتار سازمانی قوه قضاییه» و «سنجش ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عدلیه در حوزه‌های صیانتی» نیز توجه کافی داشته باشد.

محمدباقر الفت؛ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه نیز طی سخنانی، به بررسی پهنه وسیع فعالیت‌های مشترک این معاونت با مرکز حفاظت اطلاعات دستگاه قضا پرداخت و از اقدامات گسترده‌ای که مرکز حفاظت اطلاعات در زمینه‌هایی همچون تأمین امنیت اماکن، اسناد، همایش‌ها، اجتماعات، برگزاری آزمون‌ها و... انجام می‌دهد، قدردانی کرد.

علی القاصی‌مهر؛ رئیس‌کل دادگستری استان تهران نیز در این همایش خواستار تشکیل کمیته علمی، فنی و قضایی در مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه شد.

شاهرخیان؛ معاون مالی و پشتیبانی قوه قضاییه نیز در این همایش، مطالبی را در رابطه با اعتبارات، اماکن و وضعیت تجهیزاتی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در سراسر کشور بیان کرد.

ارسال نظرات