۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۷۶۳۶۱۱

همراهی و حمایت آیت الله علم الهدی از دانشگاه فردوسی مشهد

همراهی و حمایت آیت الله علم الهدی از دانشگاه فردوسی مشهد
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با رد مسئله مخالفت آیت الله علم الهدی نسبت به ایجاد دانشکده هنر، از وی به عنوان حامی و همراه و یارو یاور دانشگاه فردوسی مشهد نام برد که در زمینه افزایش بودجه نیز به این نهاد علمی کمک بسیاری داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، نشست خبری ارائه گزارش عملکرد شش ماه اول تیم مدیریتی جدید دانشگاه فردوسی مشهد، با حضور دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه، دکتر حسین باغگلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و دکتر حسین بذرافشان مقدم، مدیر همکاری‌های بین‌المللی و حوزه ریاست در آمفی تئاتر مهمانسرای دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر باغگلی با اشاره به تلاش‌های گسترده تیم مدیریتی جدید گفت: خوشبختانه امروز بعد گذشت مدتی از دوره مدیریتی جدید که درخدمت شما هستیم، ارتباطات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف دانشگاه ایجاد شده است و ثمرات آن را در بازه زمانی کوتاهی خواهیم دید که اگر این اطلاع‌رسانی‌ها و بازتاب رسانه‌ای شما وجود نداشته باشد، حجم کاری که صورت می‌گیرد برای مردم منتقل نخواهد شد و در نهایت آن امیدآفرینی مطلوب حاصل نمی‌شود.

در بخش دیگر این نشست، دکتر مسعود میرزائی شهرابی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت عظیم رسانه در امور علمی و آموزشی گفت: امروز هشت ماه و سه روز از شروع کار تیم جدید می‌گذرد. ما هرچه بتوانیم فاصله خود را با مردم کم کنیم ثمرات زیادی دارد. عدم برگزاری جلسات پی در پی با اصحاب رسانه موجب فاصله افتادن بین دانشگاه و جامعه و عدم آگاهی مردم از فعالیت‌هایی که در دانشگاه به وقوع می‌پیوندد، شده است.

دانشگاه «مسئله‌محور» فردوسی مشهد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر رویکرد مسئله‌محور تیم مدیریتی جدید اظهار کرد: ما از مدیران خودمان خواسته‌ایم که به سراغ حل مسائل جامعه بروند.

وی با اشاره به اراده تیم مدیریتی جدید برای تحول در ساختار حاکم بر دانشگاه تصریح کرد: ساختار موجود، ساختار دهه شصت است. آیا با این ساختار می‌شود در دهه حاضر که جوانان دهه هشتادی پای کار آمده‌اند کارها را جلو برد؟ در این هشت ماه از معاونت آموزشی و پژوهشی خواسته‌ایم که آسیب‌شناسی انجام دهند و در اتاق فکر بررسی کنیم و به نتایج خوبی برسیم. از نتایج این اتاق فکر می‌توانیم بگوئیم که ارتباط دانشگاه فردوسی مشهد با جامعه و صنعت بسیار ضعیف است.

انقلابی در ارتباط دانشگاه با صنعت

دکتر میرزائی در رابطه با ارتباطات جدید دانشگاه با صنعت گفت: ما در پنج ماه گذشته 130 میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم که ۵ برابر سال‌های گذشته است. ما تنها با فولاد سنگان خواف یک قرارداد ٢٢ میلیارد تومانی انعقاد کردیم و دیروز نیز تفاهم‌نامه‌ای با سنگ‌آهن سنگان خواف امضا شده است و ان‌شاءالله در هفته‌های آینده نیز توافق‌نامه‌ای امضا خواهیم کرد. اینکه بتوانیم با شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ ارتباط برقرار کنیم کار سختی در زمینه اقناع و ارائه توانمندی‌ها وجود دارد که الحمدلله توانستیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

تأسیس ٣ دانشکده جدید در دانشگاه فردوسی مشهد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اهداف و برنامه‌های پیش رو دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم ۵٠ درصد از بودجه عمومی خود را از طریق درآمد اختصاصی تأمین کنیم. در نظر داریم سه دانشکده جدید تأسیس کنیم؛ دانشکده معدن، دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی، دانشکده حکمرانی که الحمدلله در بعضی از این رشته‌ها از لحاظ وجود متخصص، هیئت علمی و ساختارهای لازم تأمین و خودکفا هستیم.

«الهام زیستی» ثروت‌آفرین است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم خلق دانش جهت ثروت‌آفرینی در دانشگاه و جامعه تشریح کرد: اینکه می‌گویند هرچه بودجه وجود دارد مال تهران است، ما به دنبال این بوده‌ایم که این گفتمان و تصور را به هم بزنیم. می‌دانید که عمر فناوری‌ها کوتاه است و اگر دنبال تقلید برویم از غافله عقب می‌مانیم. یکی از دانش‌هایی که می‌توانیم سراغ آن برویم «الهام زیستی» است. ما برای نیازهای امروز جامعه باید دوای درد داشته باشیم که الهام زیستی در این زمینه قرار است نقش‌آفرینی کند یعنی توسعه فناوری به وسیله طبیعت. چطور مقاله ISI در کشور ما خوب جا افتاد و منجر به ‌این شد که در منطقه اول شویم، حال اگر مفهوم «الهام زیستی» هم در پژوهش و تحقیقات جزو اولویت‌ها قرار بگیرد می‌شود این مفهوم را به یک گفتمان تبدیل کرد.

لزوم تکریم نخبگان و ایجاد تسهیلات برای آنان

دکتر میرزائی با توصیف دانشجویان نخبه به عنوان سرمایه‌ اجتماعی کشور و لزوم ارائه تمهیدات برای آن‌ها گفت: ما تعداد زیادی دانشجوی متأهل داریم. وقتی این دانشجو درگیر تأمین نیازهای اساسی خود نظیر مسکن باشد چطور می‌تواند به آن گفتمان‌سازی علمی کمک کند؟ ما در دانشگاه عملیات عمرانی مجموعه «پردیس زندگی» که همان وجه تسمیه زیبای خوابگاه متأهلی است را در ۴ فاز ٢٢٠ واحدی که مجموعا ٨٨٠ واحد می‌شود، آغاز کردیم و ۴٢ روز دیگر از فاز اول آن بهره‌برداری خواهد شد.

وی در رابطه با تسهیلات ویژه‌ای که برای نخبگان جدیدالورود درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: ما برای ۶۶ رشته در مقطع کارشناسی، 204 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 135 رشته در مقطع دکتری تمهیدات و تسهیلاتی نظیر اختصاص کمک هزینه تحصیلی که برای دانشجویان کارشناسی 2 میلیون، ارشد 4 میلیون و دکتری 6 میلیون تومان است، ایجاد کردیم تا نخبگانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، بتوانند از امکانات آن بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه سخنان خود با اشاره به دیگر دستاوردهای دانشگاه گفت: ما در جهت افزایش رضایت و خرسندی اعضای هیئت علمی، هزار و چهارصد پایه تشویقی برای آن‌ها اختصاص دادیم و در زمینه مشکل سرمایشی خوابگاه پردیس دختران نیز با کمک و حمایت‌های مالی خیرین، این مسئله را برطرف کردیم.

در ادامه این نشست خبری، هر کدام از خبرنگاران به نمایندگی از رسانه‌ها، سؤالات خود را مطرح کردند.

عدم مخالفت نماینده ولی فقیه با ایجاد دانشکده هنر و همراهی و حمایت وی از دانشگاه

دکتر مسعود میرزائی شهرابی در پاسخ به سؤال علت عدم ایجاد دانشکده هنر در دانشگاه فردوسی مشهد و زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان با تأسیس این دانشکده گفت: ما شبکه مسائلی داریم که اولویت‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند. ما با ایجاد رشته‌هایی نظیر معدن و مهندسی معدن، که از طریق همین شبکه مسائل اولویت‌بندی شده است، به دنبال سرمایه آفرینی برای تأسیس دیگر رشته‌هایی نظیر همین دانشکده هنر هستیم. درباره بحث مخالفت نمایندگی ولی فقیه با تأسیس دانشکده هنر باید بگویم که اصلا اینطور نیست و ایشان در بسیاری از مسائل همواره یار، یاور و کمک‌رسان به دانشگاه بوده‌اند و با حمایت ایایت الله علم الهدی بودجه دانشگاه افزایش یافته است.

وی در رابطه با تعداد اساتید جدیدی که به عضویت هیئت علمی درآمده‌اند، تشریح کرد: در این مدتی که ما آمده‌ایم حدود ٧۶ جوان به تعداد اساتیدمان اضافه کردیم و برایمان مهم بوده است که بتوانند پاسخگوی نیازهای علمی نسل جوان و دانشجویان ما باشند. حضور اساتید حق التدریسی باعث آشنایی بیشتر ما با آنان و زمینه‌ساز همکاری در هیئت علمی می‌شود. این نکته را هم بگویم که حدود ٢٨ استاد دیگر به زودی به جمع اساتید ما اضافه خواهند شد.

دکتر حسین بذرافشان مقدم در ارتباط با تخصیص امتیاز ویژه برای اساتیدی که با رسانه‌ها همکاری دارند، خاطرنشان کرد: در این زمینه ما برای اساتیدی که با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و با آن‌ها فعالیت داشته باشند، یادداشتی بنویسند یا مصاحبه‌ای انجام بدهند، امتیازاتی در بحث ارزیابی و ارتقا آن‌ها لحاظ خواهیم کرد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی در پاسخ به سؤالی مبنی بر لزوم ایجاد حلقه‌ دانشجویی برای تبدیل ادبیات صنعت و جامعه و انتقال آن به ادبیات دانشگاهی گفت: خلا وجود این حلقه احساس می‌شود و لازم است که دانشجویان با ورود به این مراکز نظیر معدن سنگان خواف و آشنایی با فرصت‌های آن‌ها و انتقال این مباحث به دانشگاه در گفتمان‌سازی این مفاهیم و ادبیات کمک کنند. همانطور که دفاتر ارتباط با صنعت، شهرداری و جامعه در دانشگاه ایجاد شده‌ است و ما نیز به دنبال شکل‌گیری این ارتباط و تداوم پایدار هستیم تا هرکدام از نهادهای جامعه به راحتی بتوانند با اصحاب دانشگاه ارتباط برقرار کرده و از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اجازه فعالیت‌های سیاسی گفت: در زمان انتخابات به تمامی فعالیت‌های تشکل‌ها برای نقش‌آفرینی در انتخابات مجوز داده شده است و با هیچ یک مخالفتی نشد.

دکتر باغگلی در توضیح اخراج برخی از اعضای هیئت علمی گفت: درباره این موضوع باید اشاره کنم که بسیاری از این افراد به‌ دلیل موارد علمی و اداری نظیر رکود علمی اخراج می‌شوند و به ‌دلیل موارد سیاسی و فرهنگی و مباحث دیگر نیست.

دکتر مسعود میرزائی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کم توجهی دانشگاه به رشته‌های علوم انسانی گفت: اگر دیدید رئیس دانشگاهی به فناوری سخت توجه می‌کند و به فناوری‌های نرم توجه‌ای نمی‌کند، باید آن رئیس دانشگاه را کنار گذاشت. ما اگر صرفا به رشته‌های فنی و مهندسی توجه کنیم و نگاهی به رشته‌های علوم انسانی نظیر جامعه‌شناسی و علوم سیاسی نداشته باشیم، صرفا آب در هاون کوبیدن است. در خصوص توجه به فناوری نرم باید به پژوهشکده علم و قرآن اشاره کنم که در ترویج فرهنگ دینی و بهره‌مندی حداکثری جوانان و دانشجویان ما از این منابع معنوی و برجسته، فعالیت‌های جدی انجام می‌دهد. 

در پایان این نشست، دکتر مسعود میرزائی شهرابی یاد و خاطره‌ شهید خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی را به خاطر خدمات ارزنده ایشان در حوزه آموزش عالی و اهتمام ویژه به دانشگاه فردوسی مشهد، گرامی داشت و با آرزوی موفقیت برای دکتر مسعود پزشکیان، بر همکاری و همدلی با دولت چهاردهم تأکید کرد. وی با اشاره به نقش مهم اصحاب رسانه در بازنمایی تلاش‌ها و فعالیت‌های تحول‌محور دانشگاه، از زحمات آن‌ها تقدیر و تشکر به عمل آورد و خاطر نشان کرد با همت دانشجویان، اساتید و یاوران علمی، آینده مشهد با دانشگاه فردوسی ساخته خواهد شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات