۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۷۶۳۶۱۲

کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک به چاپ دوم رسید

کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک به چاپ دوم رسید
کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک در چاپ دوم با اصلاحات و اضافات، از سوی سمت و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، کتاب اسلام و حقوق دیپلماتیک در چاپ دوم با اصلاحات و اضافات، به قلم حجت الاسلام دکتر محمدحسین پورامینی از سوی سازمان انتشارات مطالعه و تدوین کتاب دانشگاهی، سمت و با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.

اين پژوهش با روش توصیفی تحلیلی برآن است تا ضمن بيان نقش اسلام در توسعة ديپلماسي و حقوق ديپلماتيك، برخي اصول و مقررات آن ‌را با تکيه بر سيرة نبوي استخراج و تدوين كرده و از این طریق با مقایسه تطبیقی آن با حقوق دیپلماتیک موضوعه، امتیازات و نوآوری‌های اندیشه اسلامی را در این خصوص تبیین کند.

بخش نخست این کتاب دو بخشی با عنوان کليات سامان يافته دارای دو فصل بوده که فصل اول به بيان «مباني» اعم از تعاريف و منابع و اصول حاکم بر روابط ديپلماتيك در اسلام، تبیین اصولیِ اصل نفي سبيل و عزت اسلامي، اصل دعوت، اصل رعایت احترام متقابل و اصل وفای به عهد و احترام به قراردادها و پيمان‌ها پرداخته است.

فصل دوم بخش نخست ضمن بررسی تاريخچه روابط دییلماتیک در سه دوره دیپلماسی نوپا، دیپلماسی کلاسیک و دیپلماسی نوین، به جایگاه اسلام در این خصوص و نقش آن در توسعه موضوع دیپلماسی اشاره داشته و شرایط برقراری روابط دیپلماتیک در اسلام را توضیح داده‌ است.

دستگاه ديپلماسي که عنوان بخش دوم کتاب است در فصل نخست به ارکان دستگاه ديپلماسي پرداخته و به توضيحاتي دربارة کارگزاران سياست خارجي، نمايندة ديپلماتيك (سفير) موضوعاتی همچون اعزام و پذیرش سفیران و ویژگی‌ها و شرایط آنها را بیان کرده است.

تعهدات و وظايف نمايندگان ديپلماتيك در قبال دولت فرستنده و دولت پذیرنده، مأموريت و نمايندگي ديپلماتيك از دیگر موضوعاتِ مورد بحث در این فصل است.

در فصل دوم و پايانی كتاب دربارة مصونيت و مزاياي ديپلماتيك سخن گفته‌ و پس از بيان تعاريف مربوط به بررسي انواع مصونيت اعم از مصونیت از تعرض و مصونیت قضایی، به مباني پذيرش آن از دیدگاه اسلامی پرداخته و در نهایت، مزایای دیپلماتیک و مبانی پذیرش آن مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب اسلام وحقوق دیپلماتیک در 237 صفحه و  قیمت 175 هزار تومان از طریق نمایندگی های سازمان سمت در سراسر کشور و همچنین نمایشگاه کتاب دائمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن امام حسن مجتبی علیه السلام حرم مطهر رضوی به شماره تلفن 05132236817 قابل دریافت است.

شایان ذکر است این کتاب به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شده که در دسترس علاقمندان قرار دارد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات