۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۷۶۴۵۷۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

پیامبر در غدیر بر کسی عذری باقی نگذاشت

پیامبر در غدیر بر کسی عذری باقی نگذاشت
استاد حوزه علمیه با اشاره به ولایت امیرالمومنین (ع) گفت: غسل دادن پیامبر توسط امیرالمومنین از نشانه‌های وصایت و جانشینی بوده است و رسم بوده کسی که بر میت نماز اقامه می‌کند، او جانشین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) که در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، با اشاره به خطبه ای نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) گفت: امروز روز داعیه صدیقه کبری و مصیبت عظمی است و امیرالمومنین هم در خطبه ۲۳۱ نهج‌البلاغه فرمودند پدر و مادرم به قربانت ای رسول خدا، با رفتن شما چیزی از ما گرفته شد که با رفتن دیگران آن چیز گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) فرمودند که ای رسول خدا، اگر امر نکرده بودی که ما صبر کنیم و جزع نکنیم، آنقدر گریه می‌کردم که چشمه اشکم خشک بشود، ابراز داشت: پیامبر یک ماه پیش از رحلت‌شان خبر وفات خود را داده بود بطوری که در سلامت کامل برخوردار بودند و گفتند که فراغ نزدیک است.

استادحوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر قبل از فوت به صورت سربسته شیوه دفن و غسل خود را فرموده بودند، خاطرنشان کرد: غسل دادن پیامبر توسط امیرالمومنین از نشانه‌های وصایت و جانشینی بوده است و رسم بوده کسی که بر میت نماز اقامه می‌کند، او جانشین خواهد بود.

وی ادامه داد: از رسول الله پرسیدند که چه کسی بر شما نماز می‌خواند و ایشان پاسخ دادند که خداوند متعال بر من درود می‌فرستد و اهل من اقامه نماز می‌کند بعد هم شما بدون زجه و ناله بر من نماز می‌خوانید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اینکه صحابه رسول خدا از غسال و محل دفن سوال پرسیدند اما از متولی امر بعد از پیامبر سوالی نکردند، تصریح کرد: حضرت زهرا (س) به محمود بن لبید فرمود که پیغمبر در روز غدیر بر کسی عذری باقی نگذاشت و برای همه عیان شد که چه کسی متولی امر خواهد.

وی خاطرنشان کرد: رسول الله (ص) پیش از رحلت‌شان به امیرالمومنین (ع) گفته بودند که پس از وفات چه وقایعی پیش خواهد آمد و حضرت علی (ع) را مامور به صبر کرد.

ارسال نظرات