۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۶۴۸۷۷
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

سیاست‌های جدید حوزه برای استان‌ها/کاشان باید به قطب قوی حوزوی تبدیل شود

سیاست‌های جدید حوزه برای استان‌ها/کاشان باید به قطب قوی حوزوی تبدیل شود
اصفهان - مدیر حوزه‌های علمیه به سیاست‌های جدید حوزه برای استان‌ها اشاره کرد و از واگذاری اختیارات به حوزه‌های علمیه سراسر کشور و ارتقای حوزه در استان‌ها با هدف ارتقای حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه صبح امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ حوزه علمیه کاشان که در مصلی بقیه الله الاعظم(عج) کاشان برگزار شد، به ارتقای بعد علمی حوزه‌های عملیه تآکید کرد و گفت: علم و تحقیق و پژوهش و خردورزی و تولید علوم مختلف ازمولفه‌های حوزه‌های علمیه است.

وی هویت حوزه را هویتی براساس علم و دانش و علوم و معارف اسلامی دانست و افزود: اخلاق و تربیت، خدمت جهادی به مردم، انقلابی و نگاه به همه آحاد عالم و جهان معاصر و بین الملل جزء ذات و هویت حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه امروز امواج حوزه و معارف الهی در جهان گسترش یافته است، اظهار داشت: امروز هویت بخشی به طلاب از مهم ترین وظایف اساتید حوزه است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جایگاه حوزه‌های علمیه ریشه الهی و مردمی دارد، گفت: تنها راه خنثی کردن هجمه غرض ورزان به حوزه علمیه توجه به هویت حوزه‌های علمیه و ارکان هویتی آن است.

به گفته وی نهاد حوزه، نهادی است که در طول تاریخ همیشه با سختی‌ها و مشکلات دست و پنجه نرم کرده است و سختی‌ها و مشکلات هیچگاه نتوانسته علمای بزرگ، فقها، متکلمان، فیلسوفان و بزرگان ما را تسلیم کند.

آیت الله اعرافی گفت: ما خادمان ملت با محرومان و مستضعفان پیمان بسته ایم تا پای جان در خدمت مردم باشیم و در برابر طعنه‌ها و ناملایمات عقب نشینی نخواهیم کرد.

به گفته وی پایه و اساس همه علوم به حکمت و فلسفه الهی باز می‌گردد و حوزه‌های علمیه بنیان معرفت بشری را در دست دارند و در کوران حوادث حرکت کرده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با خوش آمدگویی به طلاب جدیدالورود برادران و خواهران حوزه‌های علمیه و فضلا و اساتید حوزه، اظهار داشت: انتظار اولیاء الهی و امام زمان(عج) و شهدا و امام و بزرگان از ما این است تا در برابر طوفان سختی‌ها و امواج بلا و مشکلات مقاوم باشیم.

به گفته وی در سال‌های اخیر مدیریت حوزه‌های علمیه در پرتو راهنمایی و هدایت و مراجع و بزرگان به ویژه در پرتو اندیشه‌های بلند امامین انقلاب و رهبری معظم انقلاب و براساس آسیب شناسی‌های انجام شده و با تکیه بر تجارب و دستاورد‌های گذشته و مطالبات و دریافت نظریات، وارد طراحی کلان و تولید منظومه فکری برای مدیریت حوزه‌های علمیه با همکاری صد‌ها محقق و دانشمند شده است.

وی از تولید حدود ۲۰ سند پایه چشم انداز و منشور التزامات جامع خبر داد و افزود: در شعاع این اسناد کلان و بالادستی و راهبردی، یک برنامه پنج ساله‌ای با حدود ۹۰۰ عنوان برنامه تنظم شده و امروز با اتمام این برنامه پنج ساله در تولید برنامه ۵ ساله دوم حوزه آغاز شده است.

به گفته وی در این برنامه با انجام کار‌های علمی و مطالعاتی، ده‌ها و صد‌ها طرح مهم و یا نسبتا مهم و تحولی تولید شده است.

مدیرحوزه‌های علمیه همچنین درختواره رشته‌های حوزه را یکی از طرح‌ها دانست و ابراز داشت: با همکاری معاونت آموزش طی ۵ سال درختواره‌ای تنظیم شد که حاوی شعب و فروع دانش‌های اسلامی با حدود ۴۰۰ گرایش و مقطع است.

آیت الله اعرافی گفت: اسناد پایه یک برنامه میان مدت پنج ساله و منظومه‌ای از ده‌ها و بلکه صد‌ها طرح مهم، مسیری است که حوزه علمیه طی کرده است.

وی ادامه داد: با وجود برخی کمبود‌ها و کاستی‌ها و امواج مهاجم و مشکلات امروز بیش از نیمی از این طراحی‌ها در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری به مرحله اجرا درآمده است.

به گفته وی امروز بیش از یکصد رشته و گرایش در علوم اسلامی و علوم انسانی در حال اجرا است و بخش مهمی از آن در استان‌ها اجرا می‌شود ضمن اینکه بیش از ۲۰ رشته در سطح دو سه در قم اجرا می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه به سیاست‌های جدید حوزه برای استان‌ها اشاره کرد و از واگذاری اختیارات به حوزه‌های علمیه سراسر کشور و ارتقاء حوزه در استان‌ها با هدف ارتقاء حوزه خبر داد و اظهار داشت: تقویت سطوح عالی در استان‌ها و مناطق، تدریس درس خارج، رشته‌ها و گرایش ها، گروه‌های علمی، کانون‌های پژوهشی و پژوهش سرا‌ها در استان‌ها و مناطق مختلف کشور در دستور کار حوزه علمیه است.

آیت الله اعرافی گفت: کاشان به دلیل سابقه تاریخی و پیشینه بلند حوزی و انقلابی و به دلیل استعداد‌ها برجسته و خوب و شناسنامه‌ای که در آن صد‌ها عالم و دانشمند و بزرگ ثبت و ضبط شده و همچنین به دلیل مجاورت با قم به عنوان حوزه بزرگ تشییع و به دلایلی دیگر از کاشان انتظار بیش از این است.

به گفته وی کاشان باید به عنوان قطب قوی حوزوی تبدیل شود که هم نیاز‌های منطقه را در آموزش و پرورش و دانشگاه ها، صنعت، اصناف و مساجد را تامین کند.

وی ادامه داد: حداقل برای هر هزار نفر یک مسجد با سه وعده نماز و ۲۰ شاخص داشته باشیم تا بتواند نیازه‌های بخش‌های صنعت و دانشجویی و دانش آموزی پاسخگو باشند.

میرحوزه‌های علمیه در ادامه به لزوم بررسی نیاز‌های منطقه کاشان براساس طرح ۵ ساله با استفاده از آمایش و طرح جامع منطقه از سوی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران منطقه کاشان تأکید کرد و افزود: از کاشان انتظار می‌رود قطبی فرا کاشانی برای تربیت و نیروی مورد کشور و حتی جهان باشد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات