۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۷۶۴۹۶۸
حجت الاسلام حسناتی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

فاصله گرفتن طلاب از تبلیغ از عوامل ضعف در هویت طلبگی/ تخصصی شدن باید از ابتدای طلبگی آغاز شود

فاصله گرفتن طلاب از تبلیغ از عوامل ضعف در هویت طلبگی/ تخصصی شدن باید از ابتدای طلبگی آغاز شود
حجت الاسلام حسناتی تبیین نقش ها و کارکردهای طلبگی، تخصصی شدن دروس، مهارت آموزی و تبلیغ از ابتدای طلبگی را برخی از عوامل تقویت هویت طلبگی دانست.
حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، پیرامون سردرگمی طلاب بعد از تحصیلات چندین ساله، گفت: یکی از دلایل تزلزل در هویت طلبگی عدم شفافیت کارکرد های طلبگی است؛ آنطور که احصاء شده حدود 500 وظیفه و جایگاه در کشور برای طلاب وجود دارد که غالب این جایگاه ها برای طلاب ناشناخته است و طلاب اطلاعی از این جایگاه ها ندارند.
 
وی افزود: طلاب باید از ابتدا ورود به حوزه با این نقش های طلبگی آشنا شوند و مسیر خودشان را مشخص کنند؛ صرف اینکه می خواهیم سرباز امام زمان(عج) باشیم نمی تواند راهگشا باشد و باید به صورت جزئی طلاب بدانند چه نقش طلبگی می خواهند بپذیرند.
 
این مدیر حوزه علمیه تخصصی شدن دروس حوزه را یکی دیگر از راه های برون رفت از تحیر و بی انگیزگی طلاب در میانه تحصیل دانست و توضیح داد: الحمدلله اقدامات خوبی در راستای تخصصی شدن دروس انجام شده اما کافی نیست و باید تخصصی شدن از ابتدای طلبگی و قبل از پایه ششم آغاز شود.
 
حجت الاسلام حسناتی آموختن مهارت های مختلفی نظیر فن بیان، خطابه، کلاس داری، پاورپوینت، تایپ و... را سبب تسهیل نقش پذیری عنوان کرد و اظهار داشت: اگر طلبه مهارت فراگرفته باشد در پایان تحصیل و زمانی که قصد نقش آفرینی در یکی از شئون طلبگی را داشته باشد دچار تزلزل و عدم اعتماد به نفس نمی شود و راحت تر پا به عرصه می گذارد.
 
وی فاصله گرفتن طلاب از تبلیغ و ارتباطات مردمی را عامل دیگر ایجاد حس سرخوردگی و ضعف در هویت طلبگی بیان کرد و ابراز داشت: در گذشته طلاب پایه سوم و دوم در تابستان ها و اوقات فراغت در مسجد محل زندگی شان به تبلیغ و ارتباط با مردم می پرداختند و این ارتباط با مردم و دیدن اثر تبلیغ در همان ابتدای طلبگی باعث ایجاد انگیزه و تقویت هویت طلبگی می شد.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: اما اگر اینگونه نشد و طلبه متمرکز در تحصیل شد تا پایه 6 و بالاتر و بعد از آن قصد کرد به تبلیغ برود قطعا دچار مشکل خواهد شد.
 
حجت الاسلام حسناتی در پایان تبیین کارکرد های طلبگی و ایجاد بستر برای آموختن مهارت های مورد نیاز طلبه را وظیفه مدیران و مسئولان حوزه علمیه عنوان کرد و در ادامه گفت: البته خود طلابی که قصد سربازی امام زمان(عج) را دارند و وارد حوزه می شوند برای استفاده بهتر از عمر و جوانی خود باید دنبال این مسائل باشند.
ارسال نظرات