۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۷۶۵۳۱
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران:

ریشه اتفاقات اخیر در جدایی از امامت و ولایت است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به حوادث پس از انتخابات، ریشه این مسایل را در جدایی طیف نواندیش دینی، سلفی‌گرایان و روشنفکران دینی از امامت، ولایت و بدنه مرجعیت شیعه دانست.
اغتشاشات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر موسی حقانی معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، روز گذشته در نشست تخصصی جریان شناسی جنگ نرم، در جمع طلاب مدرسه علمیه رکن الملک اصفهان گفت: پیوند خانواده و افسران جوان، نقش موثری در همراهی آنها با موفقیت طلاب در عرصه جهاد در جنگ نرم خواهد داشت.

وی حضور جدی در عرصه جهانی و تلاش برای اعتلای تشیع را یک وظیفه اسلامی دانست و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهانی کردن اسلامی در مقابل جهانی سازی غربی مطرح شد و ایران به عنوان پیشگام این حرکت زمینه سازی حکومت حضرت ولی عصر (عج) را مطرح کرد.

این پژوهشگر تاریخ با انتقاد از برخی افراد که بر اساس تساهل و تسامح یا کمی اطلاعات بر ساده سازی و کم جلوه دادن فتنه اخیر تاکید می کنند، اظهار داشت: جبهه ای که در مقابل صف آریی کرده است، خواسته هایی فراتر از بحث انتخاب یک شخص را در سر می پروراند، که با ریش سفیدی و میانجی گری قابل حل شدن نیست.

وی راهکار مقابله با حرکت های دشمن را ارتقای سطح بینش و بصیرت خواص و نخبگان جامعه دانست و افزود: بارها از عدم صف بندی ضربه های غیر قابل جبرانی خورده ایم که مهمترین آنها در دوره مشروطه و صنعت ملی شدن نفت اتفاق افتاد که یک نوع عقب نشینی را به همراه داشت و اگر ما هم هوشیار باشیم به همین سرنوشت دچار می شویم.

دکتر حقانی به سابقه جنگ نرم در جنگ های پیامبر (ص) و جنگ صفین اشاره کرد و افزود: حضور عمار و مقابله شعاری پیامبر (ص) با شعارهای کفار در جنگ احد از نمونه های مبارزه با جنگ نرم است.

وی به گستردگی ابعاد مختلف جنگ نرم دشمن با استفاده از رسانه های جمعی اشاره کرد و ابراز داشت: در این حوادث اخیر رسانه های غربی به ویژه بی بی سی با قطع مرخصی های خود در حوادثی مانند عاشورا و از دنیا رفتن منتظری، گزارش لحظه به لحظه این حوادث را پیگیری می کردند.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نفوذ بهاییت در بدنه بی بی سی فارسی اشاره کرد و افزود: برخی که هیچ نسبتی با روحانیت نداشتند در مساله آقای منتظری حوادث را با دقت و سرعت بسیار بالا دنبال می کردند.

وی محترم سازی خود و برچسب زنی به طرف مقابل را از جمله تاکتیک های جنگ نرم دانست و اظهار داشت: در جریان مشروطه با زدن برچسب هایی چون طرفداری استبداد، فروش موقوفه، مشکلات اخلاقی و برچسب های دیگر به شیخ فضل الله نوری، مساله را حتی برای برخی از علما و مراجع مشتبه کردند و دشمن با استفاده از همین فرصت در شهادت شیخ، نقشه خود را عملی کرد در حالی که شیخ فضل الله نوری عمار زمان خود و یک نیروی خط شناس و اصولگرا بود.

دکتر حقانی با انتقاد از صدا وسیما در خصوص نپرداختن به چهره شیخ فضل الله نوری، گفت: یکی از دلایل این امر برچسب‌هایی است که هنوز در تاریخ مانده است و مدیران صدا و سیما را از پرداختن به چنین اشخاصی منصرف می کند، ولی افسر جبهه نرم دشمن بدون هیچ هراسی باید به وظیفه خود عمل کند.

وی استفاده از واژه هایی چون مستبد، دروغگو، متقلب، تجاوزگر، مرتجع و مستبد را از نمونه های برچسب زنی دانست و تصریح کرد: غرب نیز با زدن برچسب هایی چون تروریسم ، افکار مردم خود را با این ذهنیت علیه اسلام بسیج می کند و رفع این مساله و جا انداختن این که تروریسم واقعی آمریکا و غرب است با توجه به نفوذ رسانه ای آنها بسیار مشکل است.

این پژوهشگر استفاده از شخصیت ها، مراجع علمی و حوزوی، جلب حمایت اشخاص معروف از قبیل هنرمندان و ورزشکاران، شایعه پراکنی در سطح وسیع، کلی گویی، پاره گویی حقیقت، سیاه‌نمایی و هراس افکنی، سانسور و بایکوت اخبار مخالف، استفاده از جاذبه های جنسی، ایجاد گسست، ترور شخصیت و اهریمن سازی طرف مقابل، تکرار و عادت سازی، مبالغه در خواص خود و تحقیر طرف مقابل، تحریف و آوردن شواهد به نفع خود، تداوم سازی، باج خواهی و ایجاد شبکه های اجتماعی را از جمله شگرده های جنگی نرم مورد استفاده در حواث اخیر دانست و گفت: از مجموع 200 اصل جین شارپ در انقلاب های مخملین، 150 اصل آن در حوادث اخیر مو به مو اجرا شد.

وی اضافه کرد: در این حوادث افرادی که تا چندی قبل توسل، زیارت و شعائردینی را مسخره می کردند، با بهانه منتسب بودن به ائمه (ع) از رنگ سبز مورد احترام مردم استفاده ابزاری کردند.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، استفاده از تکنیک های شایعه پراکنی و کلی گویی را موجب سستی و فلج فکری دانست و تصریح کرد: تمام تلاش مقام معظم رهبری در حوادث اخیر متوجه این سمت بود که جامعه را از بی حسی مغزی و کاهش قدرت تصمیم گیری نجات دهد.

وی به اظهار نظر یکی از کاندیداهای روحانی ریاست جمهوری در خصوص حمایت از کنوانسین حقوق زنان وین، اشاره کرد و ادامه داد: این اظهار نظر حاکی از بهم ریختگی فکری این افراد است، چرا که حتی یک هیچ کشیش پروتستان و هاخام یهودی به خاطر نقض صریح اصول دینی در این کنوانسیون حاضر نمی شود، این مطالب رابگوید.

دکتر حقانی در ادامه به شروع تقابل ایران و غرب از 150 سال پیش تا کنون و ایستادگی مراجع تقلیدی چون ملا علی کنی و میرزای شیرازی در مقابل قرار دادهای ننگین قاجاریه، گفت: در این عصر علمای دین با استفاده از همه توان خود در مقابل تبلیغات موسیونرهای مسیحی و فرقه سازی هایی چون بهایت و بابیت ایستادند.

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری معتقدند برای اجرای عدالت بصیرت مردم باید بالا رود، افزود: متاسفانه در طرف دیگر عده ای با تساهل و تسامح، کم سوادی دینی و نا آشنایی با مبانی نظری غرب، اسیر جنگ نرم دشمن شدند.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه علوم دینی را باید از متخصص دین گرفت، ابراز اشت: نو اندیشان دینی، سلفی ها، و روشنفرکان دینی سه جریانی بودند که آهسته آهسته با مبانی شیعی فاصله گرفتند و طیف های را درست کردند که دین خود را از روحانت شیعه نگرفته بودند.

وی اظهار داشت: دعوای ما در مسایل اخیر سرباز کردن زخم کهنه ای است که ریشه اش جدایی این سه طیف از اسلام ناب، امامت، ولایت و اسلام شناسان واقعی و روحانیت است.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ابراز داشت: افرادی چون بازرگان که بنا بر نقل پسرش خمس نمی داده است و دین را از سیاست جدا می دانند یا سحابی که نظام ولایت فقیه را شکر آلود می داند، به علمی کردن دین پرداختند و جز دسته اول شدند.

وی عصمت زدایی و علم زدایی از ائمه (ع)، نفی توسل و زیارت به بهانه بازگشت به قرآن را از ویژگی های سلفی ها عنوان کرد و ادامه داد: این مسیر در اصفهان توسط غروی و فرزند وی دنبال می شود که در حال حاضر نهضت آزادی مبانی خود را از این فرد می گیرد.

دکتر حقانی افرادی چون سروش و گنجی را که در اسلام زدایی از دو گروه قبلی پیشی گرفته اند نمایندگان جریان روشنفکر دینی دانست و افزود: پاکسازی میراث گذشتگان مدنظر این گروه است و در حال حاضر خطرناک ترین گروه محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: احساس خطر در حواث اخیر باید متوجه عقبه فکری این طیف ها شود چرا که مشکل اساسی ما با این گروه به اصل تشیع و ولایت برمی گردد و اگر کاری اساسی صورت نگیرد همین زخم یک جای دیگر سر باز می کند.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به رد نص صریح پیامبر (ص) در روز غدیر توسط شخصی، اظهار داشت: نفوذ در حاکمیت فرصتی بود تا با استفاده از امکانات نظام، کتاب ها و دیگر محصولات ضد فرهنگی و ضد اسلامی خود را منتشر سازند.

وی بیان داشت: مهمترین لغزشگاه این جریان جدایی از روحانیت و مرجعیت شیعه، تفسیر علم گرایانه و غرب گرایانه از اسلام است که در آنها اعوجاج ایجاد کرده و از این رو تفکر ولایی و حتی نظریه امامت شیعی را بر نمی تابند؛ بنابراین می بینیم که راجع به وحی، حجاب و دیگر اصول دینی نظریات متفاوتی می دهند.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در پاسخ به سوالی در خصوص علت مخالفت غرب با تشیع، گفت: شیعه تفکری پویا وسازنده است و در مقابل انسان محوری و جدایی دین از سیاست و نسبی نگری که وظیفه را از انسان می گیرد، مسیری برخلاف مسیر حرکت غرب اتخاذ نموده است.

وی ادامه داد: این خصیصه در اهل سنت نیست و اگر در برخی موارد هم مشاهده شود مثل آنچه در فلسطین اتفاق افتاد، به سبب درس گرفتن از نظام ولایی انقلاب اسلامی است.

دکتر حقانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص شخصیت هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند وی در تاریخ انقلاب فردی موثر بوده؛ ولی علی رغم این یک سری اختلاف نظر هایی هم با نظرات رهبر انقلاب دارند که در مجموع صلاح نیست که وی از نظام جدا شود.

وی درتحلیلی از ادامه فتنه جو یی ها، گفت: این افراد دو راه در پیش دارند یا اینکه خروج از نظام را در پیش گیرند که به خاطر نبودن زمینه های اجتماعی آن احتمال ندارد و یا اینکه در بدنه نظام بمانند و سعی کنند با حفظ موجودیت خود در انتخابات ها بعدی به نحوی به عرصه برگردند./965/پ201/ص
ارسال نظرات