۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۷۶۷۰۹۳

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۷/۲۲؛هشدار بارندگی در ۱۰ استان

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۷/۲۲؛هشدار بارندگی در ۱۰ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب، خسارت به کشاورزان و تجهیزات شهری و برون‌شهری در ۱۰ استان خبر داد.

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی سامانه بارشی امروز در استان‌های اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی، گیلان، ارتفاعات در استان‌های سمنان، مازندران و گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکز و ارتفاعات در شرق هرمزگان و مرکز کرمان، فردا دوشنبه 23 مهر در اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، گیلان، ارتفاعات مازندران و شمال استان‌های گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان و روز سه‌شنبه در گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات مازندران، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و گلستان و ارتفاعات استان‌های سمنان و زنجان فعال است.

اثر این فعالیت رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد گردوخاک و احتمال بارش تگرگ است.

با فعالیت سامانه بارشی احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها،خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات وجود دارد.

سازمان هواشناسی به مردم توصیه کرده از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت کوهنوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری کنند. همچنین لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی توصیه شده است.

سازمان هواشناسی همچنین در هشداری دیگر از وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش دید طی امروز تا سه شنبه در استان‌های زیر خبر داده است؛

یکشنبه 1403/07/22: تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، همدان، کرمانشاه، زنجان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال و شرق سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی و بوشهر.

دوشنبه 1403/07/23: تهران، البرز، قم، قزوین، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

سه‌شنبه 1403/07/24: شمال و شرق سمنان، تهران، البرز، قم، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نوار شرقی استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ..، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، اطمینان از استحکام سالن‌های پرورشی و احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

به گزارش تسنیم، آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری در برخی ساعات با وزش باد پیش‌بینی شده است. بیشینه دمای امروز پایتخت به 30 درجه بالای صفر افزایش می‌یابد. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز حداکثر دمای تهران 30 درجه پیش‌بینی شده است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات