۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۶۷۶۸۰
حجت الاسلام آخوندی مطرح کرد؛

پیامبران الهی و ائمه هدی، پایه گذاران کرسی های آزاداندیشی

پیامبران الهی و ائمه هدی، پایه گذاران کرسی های آزاداندیشی
حجت الاسلام آخوندی تأکید کرد که پیامبران الهی و به دنبال آنها ائمه هدی(ع)، آغازگر کرسی های آزاداندیشی در جامعه بودند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کمیسیون با موضوع "وظایف دولت و ملت نسبت به حفظ آزادی" با حضور اساتید و طلاب المصطفی(ص) قبل از ظهر امروز ۳۰ مهر در سالن شهیدین مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.
 
در این کمیسیون که به عنوان پیش همایش بین المللی مبانی فقهی مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم شمرده می شود، تعدادی از اساتید و طلاب دارای مقالات برتر به ارائه چکیده، نوآوری و ضرورت اثر علمی خویش در سالن شهیدین مجتمع آموزش عالی فقه پرداختند. 
 
مقالات ارائه شده در این نشست:
 
مناسبات آزادی و اخلاق، اثر حجت الاسلام حیدری
 
مبانی فقهی آزادی و ابعاد آن، اثر حجت الاسلام امینی
 
آزاداندیشی و شکوفایی تمدن اسلامی، اثر استاد حجت الاسلام آخوندی
 
مناسبات آزادی و ارزش های الهی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اثر حجت السلام جعفری
 
 مناسبات آزادی و قانون، اثر جناب آقای عالمی
 
وظایف حکومت در صیانت از آزادی های سیاسی، اجتماعی و فردی، اثر حجت الاسلام نظری
 
در ادامه، حجت الاسلام آخوندی، مدیر این کمیسیون با بیان این که واژه تمدن از کلمه مدینه به معنای یک شهر، یک دل و هماهنگ بودن گرفته شده است، ابراز کرد: یکی از ویژگی های لازم برای ایجاد هر تمدنی، امکان تبادل افکار و استفاده از دستاوردهای یکدیگر است، در غیر این صورت تمدنی به وجود نخواهد آمد.
 
این عضو هیات علمی مجتمع فقه آیه شریفه "الَّذِينَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه" را تشویق مستقیم قرآن به برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانست و خاطرنشان نمود: رسالت انبیاء الهی نیز آزاد کردن اندیشه بسته انسان ها و بر زدودن اندیشه های جاهلی بود. سنت آنها برای برطرف سازی اندیشه زنگار زده مردم، برگزاری کرسی های آزاداندیشی در بین آنها بود.
 
وی، با اشاره به این روایت از امیرالمومنین علیه السلام "وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول"، عنوان کرد: پیامبران الهی و به دنبال آنها ائمه هدی علیهم السلام، آغازگر کرسی های آزاداندیشی در جامعه بودند. آزاد کردن انسان ها از بند بسته عقول و قبول عقائد الهی، همان مفهوم کرسی های آزاداندیشی است.
 
حجت الاسلام آخوندی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه ای در برگزاری کرسی های آزاداندیشی و ارائه نظر و نقد نخبگانی دارند؛ البته مسئولان نیز باید سعه صدر و پذیرش نگاه مخالف را داشته باشند که شخص مقام عظمای ولایت در خط مقدم قبول و پذیرش آراء مخالف قرار دارند.
 
مدیر این کمیسیون، در پایان، تاکید کرد: تعقل در هر امری مجاز است و در متون دینی نیز به آن تاکید شده، مگر آن که عقل توان پاسخگویی به آن را نداشته باشد که در آن موارد باید از وحی کمک گرفت.
 
گفتنی است این همایش با حضور حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس محترم جامعه المصطفی العالمیه در روز ۱۰ آبان در مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار می شود.
ارسال نظرات