۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۶۷۸۲

اخلاق تجارت منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب اخلاق تجارت نوشته جواد ایروانی به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
اخلاق تجارت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دهمین اثر از سری کتاب‌های فرهنگ و روابط اجتماعی در آموزه های دینی با عنوان اخلاق تجارت به ارائه و بررسی آموزه های اخلاقی اسلام در زمینه داد و ستد، و تبیین کارکردهای اقتصادی و شیوه های نهادینه کردن آنها در فرهنگ عمومی است، که در «آداب معاشرت» جای می گیرد.

این نوشتار به مفهوم شناسی اخلاق و تجارت، پیوند اخلاق با اقتصاد، جایگاه تجارت در اقتصاد اسلامی، اداب و اخلاق داد و ستد، آداب هنگام تجارت، آداب پس از تجارت، کارکردهای اقتصادی اخلاق و شیوه های و راهکارهای نهادینه سازی اخلاق و داد و ستد اشاره کرده است.

در گزیده ای از این کتاب ذیل عنوان «پرهیز از فریب در داد و ستد» آمده است: «در آموزه های دینی، هرگونه فریب و تقلب در داد و ستد و ارائه چهره ای غیر واقعی از کالاها، نهی و نکوهش شده است؛ امری که تجارت روزگار کنونی ـ و سوگمندانه جامعه ما نیز ‌ـ در سطوح گوناگون آن، بدان گرفتار است و البته برای بازار ما ـ به عنوان بازار اسلامی! ـ افزون بر پیامدهای منفی برای فضای معنوی جامعه و از میان بردن اعتماد عمومی، آثار ناخوشایندی دراعتبار ملی در سطح جهانی است و در نتیجه، خسارات سهمگین اقتصادی، به دنبال دارد.»

کتاب اخلاق تجارت نوشته جواد ایروانی در 108 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه برای نخستین بار در سال جاری، به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات