۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۶۸۳۸۱

آیا جشنواره فجر ۴۳ صاحب پیدا می‌کند؟

آیا جشنواره فجر ۴۳ صاحب پیدا می‌کند؟
تا دو ماه مانده به زمان ارسال آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ و آغاز فرآیند هیات انتخاب هنوز دبیر آن هم مشخص نشده و در چنین شرایطی می‌توان ازهمین حالا حدس زد که فجر ۴۳ در سینمای ایران صاحب پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «دیر منصوب شدم و فرصت زیادی برای تغییر در ساختار فجر و برگزاری جشنواره‌ای با سلیقه خودم نداشتم.» این جمله مشترک تمام دبیرانی است که دیرتر از خردادماه هر سال منصوب شده‌اند.

در حالی که کمتر از 2 ماه به زمان ارسال آثار به جشنواره فیلم فجر باقی مانده هنوز تکلیف ابقا دبیر فعلی و یا انتصاب دبیر جدید جشنواره فیلم فجر مشخص نیست.

محمد خزاعی دبیر فعلی فجر و رئیس سابق سازمان سینمایی نیز گفته بود که «اگر در ریاست سازمان سینمایی نباشم دلیلی برای فعالیت در دبیری فجر وجود نخواهد داشت.»

پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر زمان انتصاب دبیر جدید جشنواره فیلم فجر گفته بود که «باید زمان بدهیم تا رئیس جدید سازمان سینمایی مستقر شود و در فرصت مناسب برای دبیر فجر تصمیم‌گیری کند.»

امروز نزدیک به ۱۸ روز از انتصاب رائد فریدزاده به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی گذشته و در اولین حکم و با انتخابی درست مسعود نجفی به سمت مدیرکل روابط عمومی سازمان منصوب شد، اما هنوز خبری از انتصاب دو مدیر مهم این سازمان یعنی دبیر جشنواره فجر و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نیست، دو مدیری که با مدیریت اجرایی فجر و البته ارائه مجوزهای لازم می‌توانند تاثیری جدی در کیفیت جشنواره فیلم فجر و مدیریت اکران سینمای ایران داشته باشند.

یک پژوهش در نشریه Journal of Film and Media Studies در سال ۲۰۱۸ به بررسی تأثیر جشنواره‌های سینمایی بر رشد و شکوفایی صنعت فیلم‌سازی در کشورهای در حال توسعه پرداخته است. این پژوهش نشان داد که جشنواره‌ها با ایجاد بستری برای دیده شدن آثار و فراهم کردن فرصت‌های شبکه‌سازی برای فیلمسازان، به توسعه سینمای ملی کمک کرده و رویکرد آن را در سال آینده مشخص می‌کنند.

امید کبیری منتقد سینما معتقد است که «جشنواره فیلم فجر صرفا محلی برای نمایش تولیدات یکساله سینمای ایران به بهانه جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است و دبیر جشنواره با همکاری شورای نظارت می‌تواند با تعیین آثار حاضر در جشنواره کیفیت آن را مشخص کند، این اتفاق ارتباط چندانی به زمان انتصاب ندارد.»

اما در مقابل محمد محمدی منتقد سینما معتقد است که «جشنواره فیلم فجر تنها یک جشنواره دقیقه نودی نیست و باید برای آن سیاست‌گذاری کرد، در شرایطی فراخوان را یک نفر منتشر کرده و قرار است نفر جدیدی با این فاصله کم آثار انتخاب کند یعنی قرار نیست این دوره از جشنواره دوره مهم و مؤثری باشد.»

نکته مهم بعدی سیاست‌گذاری مدیران سینمایی دولت چهاردهم در جایگاه و راهبرد واقعی جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران است. آیا جشنواره فجر برای رائد فریدزاده و مدیرانش محلی برای نمایش تولیدات یکساله سینمای ایران به بهانه جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است یا فیلم فجر را بستری برای کشف استعداد،ذائقه پروری و ترسیم دورنمای یکساله سینمای ایران با رفتاری حرفه‌ای در غالب یک جشنواره سینمایی می‌دانند.

ارسال نظرات