نهاد تعلیم و تربیت جایگاه والایی در فرهنگ اسلامی دارد
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران در دیدارمشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، نهاد تعلیم و تربیت را در فرهنگ اسلامی دارای والاترین جایگاه توصیف کرد و ابراز کرد: وظیفه حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شرایط فعلی و هجمه هایی که از سوی دشمنان نسل جوان را هدف گرفته، بسیار سنگین است، زیرا این دو نهاد در خط مقدم تهاجم فرهنگی که رهبری معظم انقلاب بیش از دو دهه آن را مطرح فرمودند، قرار دارند.
عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: معلمی شغل انبیاست و روحانیت هم به عنوان وارثان انبیا در خط مقدم تعلیم و تربیت هستند. اگر این دو حلقه مهم حوزه و آموزش و پرورش با حمایت حاکمیت خود را بهتر پیدا کنند و طبق گزارشی که ارائه شد در برنامه های پنج ساله و برش های یک ساله فعالیت و تعاملات خود را گسترش دهند بدون تردید، نتیجه تعلم و تربیت مضاعف خواهد بود.
تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران ادامه داد: نوجوانان و جوانان زودتر پذیرای مطالب خیر و نیکو هستند و در هر زمان نیز وظیفه روحانیت و آموزش و پرورش این بوده که به فکر تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان باشند به ویژه در شرایط فعلی که هجمه بیگانگان علیه فرهنگ و جوانان ما چند برابر شده، ضرورت توجه به امر تعلیم و تربیت دو چندان می شود.
حجتالاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با اشاره به دلایل هجمه فرهنگی و اعتقادی دشمنان علیه مکتب تشیع، ادامه داد: قدرت شیعه مستقل است ،استقلال سیاسی، فرهنگی،اقتصادی و نظامی و به خاطر این اقتدار حملات دشمن نیز بیشتر شده است. این اقتدار را در عملیات وعده صادق یک و دو ملاحظه کردین، دشمن چشم دیدن همین اقتدار و عزت را ندارد وما باید نسل جوان را نسبت به این توانمندی ها آگاه سازیم.
این استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: دشمن با امیدواری کامل از خلاءهای فرهنگی و جنگ نرم وارد شده و برای مفاسد اخلاقی، شبهات اعتقادی و فرهنگی حساب باز کرده است، اینجاست که وظیفه حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شرایط فعلی بسیار سنگین است، زیرا این دو نهاد در خط مقدم جنگ فرهنگی قرار دارند، و باید با تعامل و همکاری پاتکهای دشمن را خنثی سازید.
وی تصریح کرد: این تعامل و همکاری نباید تنها به برقراری جلسات، اعزام طلاب طرح امین و روشنا، زنگ قرآن و اقامه نماز جماعت در مدارس خلاصه شود، بلکه باید تفسیر قرآن کریم، بصیرت افزایی و هویت بخشی، علاوه بر ارائه در متون درسی به صورت تبلیغ چهره به چهره برای دانش آموزان و حتی فرهنگیان با برنامه ریزی صورت پذیرد.
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری اضافه کرد: برخی از ساعات هفته در مدارس باید به پاسخگویی شبهات اعتقادی دانشآموزان اختصاص پیدا کند. دین مبین اسلام پایه گذار علم و دانش است و فرا گرفتن علوم را جزو فرایض دینی می شمارد و جمهوری اسلامی ایران باید متبلور اسلام واقعی بوده و برای سایر کشورهای جهان اسوه و الگو بوده باشد.
در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریها، گزارشی از فعالیتهای طرح محراب(پیوند مدرسه و مسجد)طرح حضور(بازدید دانش آموزان و فرهنگیان از مدارس حوزه های علمیه و دیدار با علما)شورای های همکاری در استان ها، طرح امین و روشنا ارائه کرد.