۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۷۶۸۷۰
رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی:

شناخت ظرفیت های حدیثی در گسترش علوم حدیث مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی اظهار داشت: تأمین ظرفیت های محتوایی احادیث در جهت فراهم شدن نیازهای اطلاعاتی علوم احادیث مؤثر است.
نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سید حسین شرف الدین، رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی در نشست تخصصی ظرفیت های ارتباطی احادیث که عصر دهم اسفندماه در سالن جلسات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با تبیین دو مقوله حدیث و ارتباطات به بررسی ارتباط بین این دو پرداخت و گفت: حدیث یک سرمایه فرهنگی، اطلاعات اصیل و دومین منبع بزرگ اخذ معارف اسلامی است.

وی با طرح این سؤال که نسبت حدیث با ارتباطات چیست؟ مطالعه حدیث به صورت برون حدیثی و درون حدیثی را مدنظر قرار داد و افزود: احادیث یک محصول و فرایند ارتباطی هستند و رسانه ناقل پیام است که در این جهت نقشی ندارد.

رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی با بیان این که برخی ارتباط ها خود پیام ساز هستند، اظهار داشت: ارتباطات در جایی طریق است و در جایی موضوعیت دارد. باید دید احادیث در خصوص عناصر ارتباطی چه دیدگاهی دارد و در پاسخ به برخی از سؤالات ارتباطی چه مواضعی را اتخاذ می کند.

شرف الدین در بخش دیگری از سخنان خود موثق بودن مراجع ترویج دین را یکی از دلایل مهم در پذیرش منابع دینی معرفی کرد و تأمین ظرفیت های محتوایی احادیث را در جهت فراهم شدن نیازهای اطلاعاتی علوم احادیث مؤثر دانست.

وی اضافه کرد: ارتباطات یک فرایند جاری و عنصری محوری در زندگی بشر است، اگر ارتباطات نبود جامعه بشری شکل نمی گرفت و همه میراث فرهنگ و تمدن بشر به وجود نمی آمد، از این رو محتویات احادیث نباید برای یافتن سؤالات مشخص واکاویده شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عمر ارتباطات چه به صورت افقی یا عرضی و چه به صورت عمودی و طولی عمری کهن است که هر دوره پیچیده تر از دوران گذشته ظهور پیدا می کند. ارتباطات امروز دارای ابعاد معناشناختی وسیعی است و کشف معانی، نیاز به قدرت رمزگشایی بالایی دارد.

شرف الدین با اشاره به سازمان های ارتباطی مختلف و تأثیر متنوع این سازمان ها در بخش های آموزشی، اطلاعاتی و تفریحی بر هویت یابی این سازمان ها تأکید کرد و افزود: اسلام نسبت به هویت انسان حساس است،‌ از این رو یکی از آثار ارتباطی، بحث هویت سازی است.

وی با بیان این‌که رسانه مخاطب دارد و نمی تواند مطالبات مخاطب را نادیده بگیرد، از این رو نمی تواند با مباحث دینی بی ارتباط باشد، اظهار داشت: اسلام به عنوان دین جاودان برای ارتباطات جایگاه ویژه ای قائل بوده و هدف آن از برقراری ارتباط، هدایت است.

رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی در ادامه به مقایسه ارتباطات رسانه ای با ارتباطات مستقیم پرداخت و گفت: بسیاری از ساده انگاری هایی که برخی افراد در برخورد با دنیای رسانه دارند به دلیل ارتباط چهره به چهره و کلام محور است.

شرف الدین یادآور شد: ارتباطات رسانه ای از سال 1960 پای دین را در غرب به میان کشاند و بسیاری از اصحاب رسانه با استفاده از سوژه های دینی برنامه ساختند و مبلغان دین نیز برای تبلیغ دین خود از آن بهره ها گرفتند.

وی ارتباط گروهی، ارتباط میان فرهنگی، ارتباط فرهنگی تمدنی، ارتباط با روح زمانه، ارتباط با ماشین، ارتباط با طبیعت و ارتباط با عوامل غیب را از انواع ارتباطات معرفی کرد و با بیان این‌که ارتباط به اعتبار طرف ارتباط تقسیم بندی می شود، گفت: ارتباط با عنوان یک فرایند قابل تحقق و در حال اجرا، بر چسب دینی و غیر دینی ندارد بلکه باید بررسی شود دین در کجا وارد این عرصه می شود.

رییس پژوهشکده ارشاد اسلامی در پایان تعیین جایگاه ارتباطات و رسانه ها در زیست جهان مؤمنانه، نقش دین در بسط ارتباطات، بررسی مواضع توصیفی اسلام در برخورد با عناصر موجود در یک مدل ارتباطی، مواضع هنجاری اسلام در حوزه ارتباطات اخلاقی و حقوقی، اهداف، پیش نیازها، آثار و نتایج ارتباطات، ابعاد هنری و زیباشناختی ارتباط، پارازیت ها و عوامل اخلال گر ارتباطی، تولید سوژه های مناسب برای رسانه ها، ترجمه رسانه ای یا تصویری برخی از مفاهیم دینی، تلاش در جهت استنباط مدل های ارتباط اسلامی و نظریه پردازی را از جمله محورهای ارتباطی قابل ملاحظه در احادیث و دین عنوان کرد. /920/پ202/ص
ارسال نظرات