۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۷۶۸۷۶
تهیه کننده فیلم طلا و مس:

تعامل حوزه های علمیه و سینماگران موجب حفظ تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ تهیه کننده فیلم طلا و مس با بیان اینکه از رهگذر اعتماد به هنرمندان، جامعه از آسیب های اجتماعی حفظ می شود تأکید کرد: تعامل حوزه های علمیه و سینماگران موجب حفظ میراث تمدن اسلامی است.
تعامل حوزه های علمیه و سینماگران موجب حفظ تمدن اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر محمدی، تهیه کننده «عصر روز دهم»، روز گذشته در نشست نقد این فیلم در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: انجام این گونه کارها قابلیت هنرمندان ایرانی را نشان می دهد که پا را از مرزها فراتر گذاشته اند و نیز کمک می کند سینمای ایران در منطقه و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد .

وی با بیان اینکه عراق تنها دو فیلم سینمایی آن هم بسیار ضعیف در مورد جنگ هشت ساله ساخته است ولی هرمندان ایرانی توانسه اند آثار ارزشمندی تولید کنند اظهار داشت: زمان آن رسیده است که سینمای ایران دریچه تازه ای به مفهوم جنگ باز کند و روی موضوعاتی فکر کند که سبب آشتی دو ملت شود چرا که ما و بخش اعظم ملت عراق شیعه هستیم و باتوجه به افکاری که جریان های تندروی سنی در عراق دارند باید دقت کنیم که خود ما به آتش اختلافات دامن نزنیم.

محمدی تصریح کرد: در فیلم «عصر روز دهم» توانستیم بخشی از اتفاق عظیمی که در روز عاشورا در کربلا رخ می دهد را با عزاداری «طویرج » به تصویر بکشیم.

وی افزود:در سینمای ایران قطعا هنرمندانی هستند که دغدغه مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کشور را دارند و امیدوارم همانطور که گام های آغازینی به طور جدی در این سال ها برداشته شده، گام های متقابلی هم از سوی دوستان حوزوی برداشته شود؛ سینما زبان و آداب خاصی دارد نگذارید این رابطه مثل یک عشق یک طرفه باقی بماند چون مایه دردسر خواهد شد.

تهیه کننده فیلم عصر روز دهم ادامه داد: اگر میدان لازم به هنرمندان جامعه ما داده شده و پاره ای از آثار سینمایی ما با دقت نگاه شود می توانیم از بسیاری از آسیب های اجتماعی که گریبانگیر جامعه می شود جلوگیر کنیم؛ اگر به واقع زمانی که آژانس شیشه ای ساخته شد با دقت نگاه می شد (نه بادقت مخاطبی که برای سرگرمی فیلم می ببنید بلکه با دقت کسانی که دلسوز مسائل اجتماعی هستند ) در آن صحبت از یک گسست اجتماعی می شود که اگر بهای لازم داده می شد جامعه دچار بسیاری از مشکلاتی که اکنون هست نمی شد.

وی گفت: جامعه ما دارد به سمت گسست های اجتماعی پیش می رود که مبانی اش سوء تفاهماتی است که در جامعه ایجاد شده، سینما منطق اهل سیاست و تحلیل و بیان های اجتماعی را ندارد اما می تواند مسائل حاد اجتماعی را با زبانی بسیار نرم و ملایم و قابل فهم منتقل کند و این چند فیلمی که بنده به بحث روحانیت پرداختم، در راستای توجه به همین آسیب شناسی بود.

محمدی خاطرنشان کرد: همه زندگی ام را مدیون روحانیت هستم ولی روحانیتی که مزه دین داری را به معنای روش زندگی به من چشاند لذا وقتی چنین دِینی دارم باید به نوعی آن را ادا می کردم و البته لزومی ندارد که حتما با السنه تمجیدآمیز این کار انجام شود .

وی در پاسخ به انتقادات برخی حاضران نسبت به فیلم «زیر نور ماه» تأکید کرد: اینکه طلبه ای تردید می کند و بعد لباس می پوشد یعنی روحانیت ما مجهز به سلاح روز می شود این کجایش ایراد دارد؟ مگر ما روایت نداریم که ایمانی که از دل شک بیرون بیاید قوی تر است و ایمانی که از آبا و اجداد برسد ایمان محکمی نیست و در قرآن نیز این مدل مذمت شده است.

این تهیه کننده سینما در خصوص فیلم «طلا و مس» ابراز داشت: وضعیت خانواده ها در جامعه جای نگرانی دارد آمار طلاق های توافقی افزایش یافته است آیا ما و شما نباید نگران باشیم؟ در طلا و مس، پرستار بیمارستان که از یک جنس دیگر است به زندگی این طلبه غبطه می خورد، در مارمولک هم طلبه اصلی داستان مطلبی به طلبه کذبی می گوید که عین جمله نهج البلاغه است این کجایش ایراد دارد؟

محمدی با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر مسؤولان در ایجاد تعامل سینما و حوزه ابرازد اشت: یک زمان شعر با مبانی دینی ما ممزوج شد و صاحب گنجینه هایی مثل حافظ، فردوسی و ... شدیم اکنون نیز زبان مرسوم و قابل فهم و تکثرپذیر دنیا، زبان سینماست و اگر شما همت کرده و آشتی کنید و باب مراوده بگذارید، میراث تمدنی اسلام و ایران هر دو بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به فیلم عصر روز دهم اظهار داشت: من همیشه به سه مدل داستان های قرآن، داستان های اسطوره ای و افسانه ای عنایت داشته ام لذا در این فیلم نیز گوشه چشمی به داستان حضرت موسی(ع) زده شده که در آن مادر می بیند که بچه برده می شود و در عصر روز دهم نیز مادر فرزندش را به حضرت ابوالفضل می سپارد و در انتها از ایشان تحویل می گیرد .

محمدی در پاسخ به این سوال که چگونه شخصیت محسن محمود که بیست سال با بعثی ها آمیخته، به ناگاه در برخورد با مریم شیرازی در حرم حضرت علی(ع) تغییر رویکرد می دهد و چرا این فرد از لشکر کربلاست، تصریح کرد: اینکه یک بعثی نمی تواند تغییر کند حرف درستی نیست، همانطور که می شود آسیه در دربار فرعون باشد ضمنا در فیلم گفته می شود «محسن محمود هرچند که بعثی نبود ولی گرایش داشت ...» . از سوی دیگر صدام گفته بود که حتما لشکر کربلا و نحف باید خرمشهر را فتح کنند چون اگر این اتفاق بیفتد با توجه به اینکه هر دو شیعه هستند، هزار سال با هم خواهند جنگید اما این فیلم نشان می دهد که ملت کربلا و نجف با هم آشتی کرده اند.

تهیه کننده فیلم عصر روز دهم یادآور شد: عراقی ها به ائمه اعتقاد قوی دارند و این مساله در فیلم آنجا که می گوید « در حضور این ها(ائمه) نمی توانم دروغ بگویم ...» به خوبی مشهود است و این اعتقاد راسخ بسیار ارزشمندتر از کار کسانی است که هر سال شام امام حسین(ع) می دهند و در طول سال هر کار دلشان می خواهد انجام می دهند./930/پ202/ص
ارسال نظرات