۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۷۷۱۰۵
استاد حوزه علمیه قم:

پیامبر اسلام آغازگر یک جنبش علمی مستقل در جهان است

خبرگزاری رسا ـ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: جنبش علمی اسلام یک جنبش مستقل و پویا است.
آيت الله مهدي هادوي تهراني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی هادوی تهرانی استاد حوزه علمیه قم، در ابتدای درس خارج اصول خود به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق(ع) گفت: پیامبر اسلام (ص) زمانی معارف دینی را برای مردم بیان کرد که وضعیت فرهنگی جامعه شبه جزیره عرب در پایین ترین سطح خود بود و تعداد افراد با سواد انگشت شمار بودند اما به برکت نهضت اسلام، جنبشی آغاز شد که ریشه در خاتمیت اسلام داشت.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: جنبش علمی آغاز شده از سوی اسلام با محوریت قرآن شکل گرفت و به اعتراف و اقرار دانشمندانی که به مطالعه تطبیقی بین اسلام و سایر ادیان پرداخته اند این، یک جنبش علمی مستقل بوده و برخواسته از علوم دوران نبوده است.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به جایگاه اهل بیت (ع) در ترویج این مکتب علمی افزود، در بین ائمه معصوم(ع)، امام صادق(ع) به خاطر شرایط خاص حکومتی، فرصتی یافت تا در ترویج این مکتب، گسترده ترین حوزه های علمیه را دائر کنند و به پرورش شاگردان در علوم مختلف و حتی علوم تجربی بپردازد.

وی ادامه دهنده این جنبش علمی را شاگردان امام صادق (ع) عنوان کرد و ادامه داد: این جنبش پیوسته ادامه یافت و هیچ گاه متوقف نشد و همچنان در حال توسعه است.

این استاد خارج حوزه علمیه با اشاره به نقش طلاب در تولید و بسط این نهضت علمی افزود: علمای اسلام در سخت ترین شرایط به توسعه و تولید و واداری در علوم مشغول بوده اند و امروز مسؤولیت سنگین ما انتقال علم به نسل‌های دیگر است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات