مد و لباس ایرانی اسلامی نیاز به حلقه تبلیغی دارد
طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب و اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با حضور در این برنامه در خصوص مشکلات تولید پوشاک اسلامی بحث و تبادل نظر کردند.
طهورا نوروزی مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب در ابتدای سخنان خود گفت: ما یکسری شاخصهای کیفی داریم که میزان اثربخشی موضوعات فرهنگی را مطرح میکند. در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی با یک حلقه مفقوده اثربخشی مواجه هستیم. وقتی وارد فضای اجتماعی میشویم متوجه وضعیت فرهنگی جامعه میشویم. موضوع حجاب تحت تاثیر موضوعاتی مانند خانواده و مباحث هویتی جامعه زنان است. این موضوعات بطور غیرمستقیم در بحث ناهنجاریهای حوزه حجاب اثرگذار است.
در ادامه اسدالله سلیمانی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، با معرفی این تشکل گفت: تشکل ما یک تشکل مردم نهاد است که بنا بر دغدغهها و درخواستهای مردم شروع به کار کردیم. حدود دوازده سال پیش با حضور ۹ نفر یک انجمن تشکیل دادیم که الان پانصد تولیدکننده لوازم حجاب را در تهران داریم. بنده به عنوان کسی که دوازده سال از عمر خود را در این مسیر گذاشتم میتوانم بگویم که کمک نهادهای دولتی به این حوزه نزدیک به صفر است.
وی افزود: ما برای بهبود وضعیت پوشاک اسلامی سه راهکار دادیم از جمله اینکه محصولات حجاب باید بهعنوان کالای فرهنگی شناخته شود. این موضوع در مجلس مطرح شد و کالاهای حجاب معاف از مالیات شد. بحث دوم تشکیل یک اتحادیه صنفی بود. این موضوع در زمان شهید رئیسی تصویب شد، اما الان با اجرای آن ممانعت میکنند. موضوع سوم اختصاص یک سکوی ویژه برای فروش محصولات حجاب است.
طهورا نوروزی در ادامه این برنامه گفت: اگر بخواهیم بگوییم در موضوع عفاف و حجاب کدام دستگاه دولتی مسئول است میتوان نهادهای فرهنگی را مثال زد. مثلا رسانه ملی وزن متفاوتی نسبت به دیگر سازمانها دارد. بخشی از دستگاهها تکلیف و قصور بیشتری در این حوزه دارند. یکی از موضوعات مهم در ترویج فرهنگ حجاب گفتمان تحکیم خانواده است. این گفتمان منافع مشترکی برای زنان ایران، حتی بانوانی که به موضوع حجاب اعتقادی ندارند فراهم میکند.
وی افزود: دشمن از خلأ الگویی و هویتی در حوزه زنان سواستفاده میکند. مبنای نگاه هویت اجتماعی و سیاسی آرا امام و رهبری است؛ لذا جامعه در نقاطی بیگناه بوده است. یکی از نکاتی که دستگاههای فرهنگی باید به آن توجه کنند موضوعات هویتی است. مثلا موضوع هویتی دختران دانشآموز به عنوان مادران فردا یکی از موضوعات مهمی است که باید بررسی شود.
وی در ادامه بیان کرد: لایحه عفاف و حجاب بحث معافیت مالیاتی را مطرح کرد. چون فردی که پوشاک اسلامی تولید میکند بیشتر دغدغه فرهنگی دارد. فلذا باید این حوزه در اختیار کسی باشد که دغدغه فرهنگی دارد. ما امروز موسساتی داریم که با حضور زنان در این حوزه کار میکنند. در ثانی باید یک ساختاری بالای سر این موسسات قرار بگیرد که از نگاه سودجویانه دور بمانند. یکی از کارهای مهمی که در حوزه ترویج فرهنگ حجاب میتوانیم انجام دهیم ارائه محصولات حجاب با قیمت مناسب است.
سلیمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که وظیفه تنظیم قیمت بازار محصولات حجاب بر عهده کیست، گفت: ما در این دوازده سال با هدف اینکه محصولات حجاب را ارزان به دست مردم برسانیم فعالیت میکردیم. دولت باید حمایت کند تا مواد اولیه تولید کالای حجاب در زمره کالا فرهنگی قرار بگیرد و ارزان به دست تولیدکننده برسد. مصلی امام خمینی در طول سال خالی است، انجمن تولیدکنندگان کالای حجاب در مصلی نمایشگاهی برگزار کردند که به دلیل سرمای مصلی بیمار شدند. چرا مکانهایی که قرار بود به تولیدکنندگان حجاب بدهند را نمیدهند؟
وی افزود: تولیدکنندگان محصولات حجاب بسیار نوپا و خودجوش هستند. من قبول ندارم که ما در تهران به این بزرگی فقط یک سکوی فروش داشته باشیم. ما از دولت میخواهیم که یک مرکز خرید آبرومند در نقاط مختلف تهران بسازند.
نوروزی مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به اینکه موضوع حجاب یک جنگ شناختی است، گفت: فرایندهایی وجود دارد که در موضوع پوشاک اسلامی با محدودیت مواجه هستیم. مثلا ما الان محصولات حجاب لاکچری داریم که متاسفانه در تهران و کلانشهرها فراگیر شده است. عموم جامعه ما دسترسی سختی به این نوع پوشاک دارند. فرهنگی شدن محصول حجاب راحت اتفاق نیفتاده است. اگر پوشاک اسلامی با ویژگیهایی هنری آمیخته شود و با قیمت مقرون به صرفه عرضه شود، مورد پذیرش نسل جوان قرار خواهد گرفت. اینجا میتوان الگوسازی کنیم تا شرایط اجتماعی بهتری هم داشته باشیم.