۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۷۴۱۹۸۹

برگزاری مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فردخت در کاشان

برگزاری مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فردخت در کاشان
اصفهان – رونمایی از پوستر و آیین آغاز چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت با حضور دبیر کارگروه مد و لباس کشور و رونمایی از پوستر جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سجاد لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور در آیین آغاز به کار و رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت در کاشان گفت: ضربه‌ای که سال‌ها یا مقاطعی حوزه فرهنگی بویژه عفاف و حجاب از جمله بخش ایجابی، پوشش و پوشاک ایرانی اسلامی آن خورده به دلیل شکاف و فاصله ضمنی و اقدامات دستگاه‌ها بوده است.

وی افزود: چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت در کاشان اکنون فردخت به عنوان یک رزمایش و حاصل اقدام جمعی و هماهنگی ۱۶ دستگاه با سایر حوزه‌های مد و لباس می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

لطفی وضعیت اسفبار مد و لباس امروز را حاصل کم کاری‌ها و ترک فعل‌ها، خطا‌های محاسباتی و ریل گذاری اشتباه ۱۵ سال اخیر دانست و افزود: فردخت هماهنگی و عزم جدی برای درمان درد مشترک مثل کار انسان سازی به عنوان فتح الفتوح دوران دفاع مقدس است.

وی ساماندهی حوزه مد و لباس را نیازمند همکاری و عزم جمعی و جدی همه مسئولان ذی ربط در این حوزه دانست و گفت: جشنواره فردخت هماورد طراحان با روند صعودی به لحاظ کمی و کیفی است که دبیرخانه آن نیز مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و طراحان شرکت کننده سه دور قبلی و دوره امسال آن می‌توانند در سامانه طراحان برای عضویت و دریافت شیما «شناسه پارچه مد و لباس و پوشاک کشور» ثبت نام و استفاده کنند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه به حوزه خصوصی مداخله ندارد، اما شیما یا شناسه کالا را به طراحان آن‌ها اعطا می‌کند، گفت: ثبت نام و اعطای شیما در سامانه طراحان برای دوره‌های قبل جشنواره جنبه تقدیر داشت، اما امروز برای تولید کنندگان که دو میلیون تکه و لباس در سال تولید می‌کنند الزامی است تا نظارت بر پوشاک از ابتدای زنجیره تولید موثر واقع شود.

لطفی همچنین از ایجاد دانش سواد پوشاک برای طرح‌های طراحان و تولیدکنندگان در کارگروه مد و لباس کشور خبر داد و گفت: خیلی اوقات عرضه‌ها و مفاهیم ارزشی، گل د‌ُرشت و صرفا به اسم حجاب به این حوزه آورده شد در صورتیکه اگر آموزش و پرورش یا یکی از اعضای کارگروه مد و لباس سواد پوشاک را برای دانش آموزان مدیریت می‌کرد امروز خیلی از چالش‌های موجود در سطح اجتماع وجود نداشت.

وی به لزوم آشنایی طراحان با آیین نامه دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجراشاره کرد و با اینکه امروز تیم‌های طراحی علاوه براینکه طراحان مخاطب جشنواره هستند، اظهار داشت: لزوم هم‌اندیشی و تعامل آن‌ها برای تأثیر گذاری هر چه بیشتر جشنواره فردخت به مسئولان آن پیشنهاد می‌شود.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور گفت: انتزاع از واقعیت و نیاز بازار حاصل فاصله گرفتن از وجود حدود ۱۴ عنصر در زمینه تولید پوشاک و نگاه به مخاطب خاص جشنواره‌های مد و لباس است که باید بازاندیشی شود.

لطفی گفت: تیم طراحی شامل جامعه، صنعت، صنف، ارشاد و جشنواره همه در کنار هم با تعامل و هم افزایی و جهت دادن به آثار کار باید تاثیرگذارباشند تا حاصل کار جشنواره فردخت به بازار و سودهی برسد.

وی وجود تیم‌های طراحی را خواستار شد و گفت: تیم‌های طراحی و اتاق طراحی در جهان را ۵۳ نفر با تخصص‌های جداگانه از جمله مد، تبلیغات، عکاسی و سایر موارد هم پوشانی و مدیریت می‌کند، اما در ایران طراح تنها کار می‌کند.

لطفی با بیان اینکه کارگروه مد و لباس کشور فردخت را به عنوان رویداد ملی مانتو می‌شناسد و روی آن سرمایه گذاری کرده است اظهار امیدواری کرد: جشنواره فردخت بتواند با تولید آثار در سطح پوشاک قهرود، اصفهان، همدان یا قزوین در سراسرایران مخاطب پیدا کند و به مانند گلاب کاشان به عنوان برند در جامعه ایرانی مطرح شود.

لازم به ذکر است، آیین آغاز به کار و رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری و دانش بنیان فردخت با حضور دکتر لطفی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و معرفی دکتر محمد رضا نجفی به عنوان دبیر چهارمین دوره از جشنواره در تالار مرحوم تفضلی اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات