۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۷۲۵۹
در دامغان برگزار شد؛

همایش بایسته‌ها و آسیب‌های پژوهشی در حوزه علمیه خواهران دامغان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بایسته‌ها و آسیب‌های پژوهشی با حضور معاونان پژوهشی، اساتید راهنما و برترین‌های پژوهشی مدارس علمیه استان سمنان در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه(س) دامغان برگزار شد.
همایش بایسته‌ها و آسیب‌های پژوهشی در حوزه علمیه خواهران دامغان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا، محمود خالقی، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در این همایش در سخنانی احکام را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و افزود: اجرای برخی احکام مشروط به برخی شرایط خاص هستند، مانند نماز که باید در زمان و سن خاصی صورت پذیرد، اما برخی دیگر به شروط خاصی نیاز ندارند مانند احسان به پدر و مادر و نیکی کردن به دیگران.

وی از تامل، تدبر و تعقل به عنوان یکی از دستورات الهی یاد کرد و اظهار داشت: تفاوت اساسی میان انسان و حیوان در همین اندیشیدن و تدبر است.

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه علمای بزرگ گذشته با اندیشه و تحقیق فراوان توانسته‌اند به مدارج عالی دست یابند، اضافه کرد: آیت‌الله بهاءالدینی بیشترین وقت خود را به تفکر اختصاص می‌داد.

در این همایش صدیقه افشار مدیر سازماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز در سخنانی با بیان اینکه دو دیدگاه کلی نسبت به کارکردهای دین در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: در یک نگاه حداقلی دین تنها رفتن به کلیسا در روزهای یکشنبه و یا دوری جستن از جامعه است اما در دیدگاه حداکثری دین مجموعه‌ای از راهکارهاست که از کائنات تا جزئی‌ترین مسائل را پوشش می‌دهد.

وی وظیفه امامان معصوم(ع) را تبیین دین، تفسیر دین و جلوگیری از تحریف دین دانست و گفت: این سه وظیفه به دلایل مختلف از جمله حکومت‌های جور به صورت کامل تحقق نیافته است.

مدیر سازماندهی تحقیقات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران وظیفه حوزویان را مدیریت تغییرات فرهنگی در سطح جامعه دانست و یادآور شد: به همین دلیل اگر قرار است در کشور سند علمی نوشته شود، حوزه باید در آن نقش داشته باشد.

وی با اشاره به کمبود مبلغ شیعه در سطح جامعه و جهان خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده است

معنویت‌گرایی‌های انحرافی در سطح جامعه اوج بگیرد.

افشار طلاب را به صبر و بردباری در انجام پژوهش‌ها دعوت کرد و گفت: نباید انتظار داشته باشیم در انجام پژوهش به سرعت به نتیجه برسیم.

در پایان این همایش از برترین‌های پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) دامغان با اهدای هدایایی تقدیر شد./917/د102/ص
ارسال نظرات