۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۷۶۲۳۶
حجت‌الاسلام ایزدهی مطرح کرد؛

تأکید بر منظومه فکری پویا و مقاومت‌محور رهبر معظم انقلاب

تأکید بر منظومه فکری پویا و مقاومت‌محور رهبر معظم انقلاب
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ساختار هدفمند و پویای اندیشه رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: منطق مقاومت اسلامی در حال گسترش جهانی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در همایش ملی "منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای" با تأکید بر اندیشه فقهی که روز دوشنبه 13 اسفند در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ، اندیشمندان بزرگی حضور داشته‌اند که افکارشان مورد بررسی قرار گرفته است، اما ویژگی متمایز اندیشه رهبر معظم انقلاب، علاوه بر دارا بودن یک منظومه فکری و ساختار هدفمند، پویایی و روشمندی آن است، حتی اگر ایشان در مقام رهبری جمهوری اسلامی نمی‌بودند، تحلیل و تحسین این منظومه فکری همچنان قابل توجه بود، هرچند که برخی ممکن است تحت تأثیر "حجاب معاصرت" از درک کامل این اهمیت بازمانند.

حجت‌الاسلام ایزدهی با اشاره به اینکه مقاومت را برخی دوستان معادل جهاد و دفاع تلقی کرده‌اند، بیان کرد: اما مقاومت به معنای ایستادگی جامعه‌ای است که در برابر تحمیل استکبار و استضعاف تسلیم نمی‌شود، مقاومت تا زمانی ادامه دارد که استبداد برطرف شود. انقلاب اسلامی نیز در برابر سلطه‌گری مقاومت می‌کند، نه برای از بین بردن سلطه به‌طور کلی، بلکه تا جایی که دیگر سلطه‌ای بر آن اِعمال نشود.

تأکید بر منظومه فکری پویا و مقاومت‌محور رهبر معظم انقلاب

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید براینکه در حوزه علوم انسانی، اگر جایگزین‌ها و نظریات نوین نداشته باشیم و تاب‌آوری ایجاد نکنیم، قدرتی برای ایستادگی به وجود نخواهد آمد، بیان کرد: ایجاد اقتدار سبب تقویت تاب‌آوری می‌شود و همین تاب‌آوری است که مقاومت را به پیروزی می‌رساند.

وی با تاکید براینکه اگر حجاب معاصرت را کنار بگذاریم و مقاومت را از منظر اندیشه رهبر معظم انقلاب تحلیل کنیم، به دستاوردهای بیشتری خواهیم رسید، گفت: نظریه محوری انقلاب اسلامی مبتنی بر مقاومت است؛ مقاومتی که مردم‌محور بوده و در جریان پیروزی انقلاب اسلامی بدون نیاز به استفاده از سلاح اثربخشی خود را نشان داد. منطق مقاومت شیعه‌محور اکنون در جهان در حال گسترش است.

حجت‌الاسلام ایزدهی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی و اندیشه مقاومت موجب تضعیف رژیم صهیونیستی شدند، بیان کرد: بیرون راندن آمریکا از منطقه نیز جز با این منطق مقاومت امکان‌پذیر نیست؛ تفکری که توسط امام خمینی (ره) پایه‌گذاری شد و رهبر معظم انقلاب آن را هدایت کرده‌اند.

تأکید بر منظومه فکری پویا و مقاومت‌محور رهبر معظم انقلاب

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی همچنان به‌طور کامل اجرا نشده است، گفت: اندیشه رهبر معظم انقلاب بسیار تأثیرگذار و کارآمد است، امید می‌رود منطقی که امام خمینی (ره) پایه‌گذار آن بود و رهبر معظم انقلاب آن را توسعه دادند، توسط نسل‌های آینده ادامه پیدا کند. انقلاب اسلامی یک مسیر تدریجی و مستمر است که باید تا دستیابی به اهداف نهایی دنبال شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: اندیشه رهبر معظم انقلاب یک منظومه سازگار و منسجم است که در جایگاه هدایتگری قرار دارد و جامعه‌ای را رهبری می‌کند، این منظومه نه‌تنها از جامعه بازخورد می‌گیرد، بلکه اثربخشی خود را در عمل نیز به نمایش گذاشته است، با این حال، جامعه گاه به‌سرعت برخی وقایع را فراموش می‌کند، ایشان در دوران مجلس ششم، زمانی که از ایشان درخواست شد جام زهر بنوشند، پاسخ دادند که شرایط ما مانند شرایط امام حسن(ع) نیست، بلکه شرایط امام حسین(ع) است، این نوع نگاه موجب شد که تهدیدهای نظامی دشمن به حاشیه رانده شود.

حجت‌الاسلام ایزدهی در ادامه گفت: کارشناسان ارشد نظامی اذعان دارند که رهبر معظم انقلاب با راهبری خود ایران را از چندین جنگ محتوم نجات داده‌اند، در ماجرای بیداری اسلامی نیز ایشان ضمن تأکید بر ماهیت این حرکت، با الگوگیری از امام خمینی(ره) مسیر انقلاب را پیش بردند و ساختارهایی که رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند، باعث شد حرکت انقلاب به‌سوی پیشرفت ادامه یابد.

تأکید بر منظومه فکری پویا و مقاومت‌محور رهبر معظم انقلاب

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه واژگان برگرفته از اندیشه امام خمینی(ره) در بیان رهبر معظم انقلاب به نظریات عملیاتی بدل شده‌اند، بیان کرد: مفاهیمی چون اقتصاد مقاومتی باعث شکل‌گیری درون‌زایی و برون‌گرایی شد و از سوی دیگر، "تهاجم فرهنگی" که از سوی دشمنان برای براندازی طراحی شده بود، توسط ایشان به چالش کشیده شد.

حجت‌الاسلام ایزدهی افزود: همچنین مردم‌سالاری دینی به‌عنوان یک مدل جایگزین در برابر دموکراسی غربی مطرح شد که توانایی پرچم‌داری آن در سطح جهان وجود دارد، این مفهوم، به اندازه‌ای منطقی است که امکان صدور به سایر کشورها را نیز فراهم کرده است، مردم‌سالاری دینی یعنی حاکمیت شایستگان همراه با انعکاس خواسته‌ها و اراده مردم، مردمی‌سازی مقاومت‌ها نیز به عاملی اساسی تبدیل شد؛ تا جایی که پیروزی غزه نیز ناشی از مقاومت مردم بود.

ارسال نظرات