۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۷۸۷۵

رساله عملیه جواهر الفقهیه امامی مازندرانی احیا شد

خبرگزاری رسا ـ رساله عملیه جواهر الفقهیه علامه امامی مازندرانی از سوی کمیته علمی کنگره ملی بزرگداشت این عالم برجسته مازندرانی احیا‌ شد.
رساله علامه امامي مازندراني رساله علامه امامي مازندراني جواهر الكلام
حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با بیان این که رساله عملیه جواهر الفقهیه در سال 1209 شمسی از سوی علامه امامی مازندرانی در نجف اشرف تألیف و تا سال 1334 شمسی ادامه داشت، گفت: این رساله علمی، در حال از بین رفتن بود که با تلاش گروهی علمی با کار بازنویسی، تصحیح، تحشیه، مستند سازی، مشخص کردن عناوین اصلی، مشخص کردن موضوعات و فصل بندی به سرپرستی حجت الاسلام رمضان قلی‌زاده احیا‌ شد.

وی با بیان این که استفاده از آثار دست اول فقهی همچون، کتاب اربعه، کتب شیخ مفید، سید صدوق، بحرالعلوم و جواهر الکلام  از منابعی است که در آن استفاده شده است، افزود:  جایز دانستن تقلید اعلم، واجب دانستن تقلید مجتهد حی، پذیرش سخنرانی از سوی زنان در مجامع عمومی، بیان مسائل فقهی با کمک حدیث و علم جدید از نقاط قوت و عدم دارا بودن تمام ابواب فقهی در موضوعات مختلف از نقاط ضعف این اثر است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران ادامه داد: جواهر الفقهیه مجموعه نثری فقهی، فلسفی و به زبان عربی در احکام عملی اسلام است که از سوی دبیرخانه کنگره علامه امامی مازندرانی امسال در هزار نسخه به چاپ رسید.

حجت الاسلام‌ شکریان با بیان این که کنگره ملی علامه امامی مازندرانی به منظور تبیین سیره علمی، عملی و بررسی زوایای زندگی، آرا و افکار نورانی این عالم برجسته برگزار خواهد شد، ابراز داشت: ‌مباحث، علامه شیخ مهدی امامی مازندرانی احیاگر حکمت متعالیه در عصرخویش، روش شناسی علامه در تبیین مسایل فلسفی، شیوه الگوبرداری نسل جوان از سیره علمی و عملی عالمان دین، نقش علامه در مبارزه با فرقه های ضاله، کارکرد عالمان منطقه به ویژه علامه شیخ مهدی در ولایت‌مداری و دین داری مردم، ترجمه، تصحیح و تعلیق آثار علامه به زبان فارسی، عربی و لاتین بخشی از موضوعات فراخوان این کنگره است.

وی در ادامه همچنین سیری در زندگی، احوالات و شخصیت علامه، تاثیر اندیشه های فلسفی علامه بر حکما و فلاسفه متاخر، مبانی فقهی، اصولی و فلسفی علامه شیخ مهدی مازندرانی، مروری بر سیره آموزشی، پژوهشی و تربیتی علامه، پیوند دین و سیاست از دیدگاه علامه، سیری در آثار ادبی (نظم ونثر) علامه را از دیگر موضوعات در برگزاری این کنگره عنوان کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران اظهارداشت: دانشگاه پیام نور، ادارات کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امورخیریه استان مازندران و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه کشور از ‌برگزارکنندگان این کنگره هستند./950/د102/س
ارسال نظرات