آغاز پذیرش حوزههای علمیه خواهران در سال تحصیلی جدید

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم افشار، معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران در نشست خبری آغاز پذیرش حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: پذیرش از امروز به صورت رسمی آغاز میشود. حدود ۷۰ درصد داوطلبان در دوره عمومی و سطح دو پذیرش میشوند و ۳۰ درصد نیز وارد سطح عالی خواهند شد.
افشار افزود: اکثر استانها دارای سطح سه هستند و حدود ۱۶ استان نیز سطح چهار را پوشش میدهند. همچنین بسیاری از مدارس علمیه دارای خوابگاه هستند و داوطلبان میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی با اشاره به چشمانداز حوزههای علمیه خواهران، تصریح کرد: هدف نهایی در حوزههای علمیه، دستیابی به فقاهت و دینشناسی در بالاترین سطح است. تاکنون بیش از هزار طلبه در حال تحصیل و تعداد قابلتوجهی نیز در سطوح مختلف فارغالتحصیل شدهاند.
افشار تأکید کرد: در تلاش هستیم تا از بستر آموزشهای مجازی استفاده مؤثرتر داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای علمی حوزه را از درون تأمین کنیم. امید است بهزودی شاهد تربیت فارغالتحصیلانی در بالاترین تراز علمی حوزه دین باشیم.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه تقریباً ۴۵۰ مدرسه خواهران در مقاطع مختلف در حال فعالیت هستند، گفت: خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به صورت مستقل فعالیت دارند، اما مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، ۲۸ استان کشور را تحت پوشش دارد.
وی همچنین افزود: بیش از ۵۰ هزار طلبه در حال حاضر در حال تحصیل هستند. اغلب آنان ایرانیاند و تنها حدود یک درصد طلاب، از اتباع خارجی هستند که در قالب تفاهمنامه با جامعهالمصطفی (ص) العالمیه به تحصیل مشغولند.
افشار با اشاره به فرآیند گزینش، اظهار داشت: برای ورود به حوزه فیلترهای مشخصی همچون آزمون، مصاحبه و تحقیقات در نظر گرفته شده و پس از طی دوره آزمایشی، شناسه طلبگی برای فرد صادر میشود. این فرآیند باعث ریزش طبیعی در برخی مراحل میشود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر، به ازای هر ده هزار زن، تنها ۳۰ طلبه وجود دارد. این رقم قابل توجهی نیست و نیاز به برنامهریزی برای جذب بیشتر خواهران دارد.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با اشاره به فرصتهای پیشروی طلاب خواهر، گفت: خدمات و امکانات آموزشی متناسب با سطح تحصیلی، برای طلاب همانند فارغالتحصیلان دانشگاهی در دسترس است. بسیاری از آنها خواهان ورود به آموزش و پرورش یا عضویت در هیئت علمی دانشگاهها هستند.
افشار با تأکید بر نقشآفرینی طلاب در حوزههای اجتماعی، افزود: عمده فعالیت طلاب در زمینه تبلیغ، مقابله با آسیبهای اجتماعی و فعالیتهای NGO محور است. این فعالیتها اگرچه کمتر دیده میشود، اما از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران در پایان، خاطرنشان کرد: بخش عمده نیازهای مدیریتی و اجرایی حوزه، توسط فارغالتحصیلان همین مجموعه تأمین میشود. از ستاد تا مدارس، بسیاری از مدیران از نیروهای تربیتشده خود حوزههای علمیه خواهران هستند.