۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۷۸۰۴۹
حجت‌الاسلام رشاد در دیدار با هیات چینی:

همکاری‌های علمی و فرهنگی بین ایران و چین به حد انتظار نرسیده است

خبرگزاری رسا ـ هیات عالی رتبه آکادمی علوم اجتماعی چین با حجت الاسلام علی اکبر رشاد ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار کردند.
ديدار هيات چيني با رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هیات عالی رتبه آکادمی علوم اجتماعی چین، روز گذشته با حجت الاسلام علی اکبر رشاد ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار کردند.

در ابتدای جلسه که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، دکتر شجاعی‌پور مدیر اداره کل ارتباطات علمی- بین الملل توضیحاتی درمورد آکادمی علوم اجتماعی چین داد و گفت: یکی از اهداف این سفر گسترش همکاری با پژوهشگاه است.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام رشاد با ابراز خوشحالی از دیدار هیات چینی به آنان خوشامد گفت و آرزوی سفری پربار و خوش برای آنان نمود و آرزوی گسترش روابط بین دو کشور ضدامپریالیستی چین و ایران کرد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: باتوجه به شرافت انسان و اشرف مخلوقات بودن آن، علوم انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنچه به‌زعم من تعیین‌کننده روابط بین انسانها و خود است، نوع نگاه به علوم انسانی می‌باشد و پایه‌های این نگاه در علوم انسانی و علوم اجتماعی ریخته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه رو به اعتلاء علوم انسانی در جهان و آگاهی بشر از اهمیت علوم انسانی و اجتماعی بر این نکته متذکر شد: پیش‌فرض اساسی علوم انسانی نگاه به خود انسان و نوع تعریف و تفسیر از انسان است که مبنای علوم انسانی و اجتماعی را تعیین می‌کند. غرب جدید انسان را موجودی خودکامه می‌شمارد؛ منتها شرق و ادیان ابراهیمی، انسان را دارای سرشت و ذات و فطرت عدالت‌خواه و حق‌طلب قلمداد می‌کنند و این دو مبنای متفاوت است که شکل‌دهنده علوم انسانی است.

وی افزود: منطقی که انسان را گرگ خود می‌داند (طبق تعریف هابس از انسان ) با نگاه شرقی و دینی که انسان را خیرخواه دیگران می‌داند و ذات و سرشت آن اصولاً سرشتی نیک و نیکی‌خواه است با هم تفاوت بوده و دو دسته متفاوت را شکل می‌دهند. که طبعا دو نگاه متفاوت به علوم انسانی از دل این دو نگاه پدید می آید.

حجت الاسلام  رشاد در ادامه از هیات چینی پرسید که رویکرد و نگاه علمی و پژوهشی آکادمی علوم اجتماعی چین درمورد نحوه شناخت انسان و تأثیر آن بر علوم انسانی و اجتماعی چیست؟

دکتر یانگ‌یانگ، معاون ارتباطات بین‌الملل آکادمی علوم اجتماعی چین و سرپرست هیإت چینی درپاسخ گفت: در چین مبنای علوم انسانی همان ارزشهای کشور چین است که در 5 گروه اصلی متشکل از 100 رشته مختلف شکل داده شده است. در چین مطالعات و مقایساتی مابین آثار متفکران غربی مانند هابس و آثار چینی در آکادمی علوم اجتماعی صورت گرفته است؛ آیا چنین آثار مقایسه ایی در در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وجود دارد؟

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ گفت: درمورد انسان باید دید آیا انسان دارای ماهیت ثابت هست یا خیر. اگزیستانسیالیستها می‌گویند که انسان ماهیت خود را در آینده می‌سازد. کسانی نیز می‌گویند که انسان دارای ذات ثابت است. این گروه به دو دسته تقسیم می‌شوند، عده‌ای بدبینانند و انسان را ذاتاً بد می‌دانند (مانند هابس و فیلسوفان جدید غربی)، دسته‌ای دیگر نیز به انسان نگاهی مثبت و خیرخواهانه دارند. نظرات دینی در انسان‌شناسی از دسته خیرخواهانه است که انسان را دارای سرشت خوش می‌داند و اگر اشتباهی از وی رخ دهد به علت اشتباه اوست و نه ذات او. اگر محیط و عوامل دیگر در شخصیت انسان تأثیرگذارند، انسان خودبه‌خود نیکوکار و خیرخواه بار خواهد آمد. این نوع دید در انسان طبعاً در حقوق بشر، جرم شناسی و حقوق جزاء و سایر حوزه‌های معرفتی علوم انسانی تأثیرگذار خواهد بود و دیدگاه جدیدی را به سوی علوم انسانی باز خواهد کرد.

وی ابراز آمادگی کرد که در حوزه انسان‌شناسی و علوم انسانی به صورت میهمان و میزبان و در قالب برگزاری و نشست های علمی، همکاری بین آکادمی علوم اجتماعی چین و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به وجود آید.

آقای دکتر یانگ، نیز از مهمان‌نوازی طرف ایرانی تشکر کرد و گفت: ارتباط فرهنگی و اندیشه‌ای بین ایران و چین نسبت به ارتباطات اقتصادی بسیار کم‌تر است. یکی از زمینه‌ های مورد علاقه برای همکاری، ترجمه کتاب است که به همین منظور دو کتاب از آثار منتشره توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه شامل: جریان‌شناسی چپ در ایران و تاریخ اسلام در آسیای مرکزی تا حمله مغول را در نظر گرفته ایم تا به زبان چینی ترجمه شوند.

وی افزود: آکادمی علوم اجتماعی چین آماده اعزام محقق جهت مطالعه به ایران است چراکه شرایط مطالعاتی در پژوهشگاه جهت استفاده محققان چینی فراهم است و فکر می کنم که زمینه کاری بین طرفین برای توسعه همکاریها در حد برقراری کنفرانسهای مشترک فراهم است.

وی در پایان ه از پذیرایی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تشکر کرد و از حجت الاسلامرشاد برای دیدار از چین به طور رسمی دعوت کرد.

رییس پژوهشگاه نیز از دیدار با هیات چینی و بحث‌های علمی هرچند کوتاه ابراز خشنودی بسیار کرد و اعلام داشت که علیرغم این که چین و ایران برادرند و در یک جبهه قرار دارند، هنوز همکاری های علمی و فرهنگی بین دو کشور دوست به حد انتظار نرسیده است. وی ضمن پذیرش دعوت رسمی آکادمی علوم اجتماعی برای سفر به چین، ابراز امیدواری کرد که در اوائل پاییز سال آینده به چین سفر کند تا در چهارچوب همایشی یک روزه مقاله‌های چینی و ایرانی ارائه شوند و از آکادمی علوم اجتماعی چین بازدید شود. این برنامه پیشنهادی مورد موافقت طرف چینی قرار گرفت.

لازم به ذکر است در این جلسه خانم دکتر لی‌جین‌زیو عضو پژوهشکده تاریخ آکادمی علوم اجتماعی چین، خانم دکتر لوجین عضو هیأت علمی دپارتمان مطالعات فرهنگی آسیا و آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین و مترجم زبان فارسی، آقای دکتر کائوژونگ‌چیان معاون پژوهشکدة ادیان جهان آکادمی علوم اجتماعی چین و آقای دکتر ژانگ کینگ سونگ معاون پژوهشکده مطالعات فرهنگی آسیایی افریقایی آکادمی علوم اجتماعی چین، دکتر یانگ‌یانگ معاون ارتباطات بین‌الملل آکادمی علوم اجتماعی چین را همراهی می کردند.

گفتنی است در سیستم دولتی و حکومتی کشور چین جایگاه رئیس آکادمی علوم اجتماعی، هم سطح نخست وزیر آن کشور بوده و ریاست آن به طور مستقیم توسط رئیس جمهور خلق چین منصوب می شود./917/د102/ص
ارسال نظرات