جداسازی علم از دین پروژه تاریخی یهود برای حذف نقش انبیاست

حجتالاسلام محمدعلی محمدی یکتا پژوهشگر علوم اهلبیت علیهمالسلام در گفتوگو با خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رساT با بیان اینکه بسیاری از بحرانهای امروز بشر ریشه در جدایی علم از دین دارد، اظهار داشت: این دوگانهسازی کاذب میان علم و دین محصول یک تحریف تاریخی عمیق است که یهود بینالملل با نفوذ در نظامهای آموزشی و رسانهای جهان ترویج کردهاند.
وی تصریح کرد: آنچه امروز در قالب تفکر سکولار به خورد جوامع بشری داده میشود حاصل همین گسست تصنعی میان علم و دین است؛ در حالیکه در کلام نورانی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام آمده است: «العِلمُ و الدِّینُ إذا افترقا احترقا»؛ علم و دین اگر از هم جدا شوند هر دو به انحراف و فساد میگرایند.
حجتالاسلام محمدی یکتا با اشاره به اینکه انبیای الهی اولین معلمان علوم تمدنساز بودهاند، اظهار داشت: برای تبیین این مسئله کافی است به آیات قرآن مراجعه کنیم. در داستان حضرت یوسف علیهالسلام میخوانیم که ایشان نه تنها حکومت مصر را از بحران اقتصادی نجات داد بلکه مردم را با روشهای پیشرفته کشاورزی، سیلوسازی و برنامهریزی اقتصادی آشنا کرد. این یعنی دانش معیشت و اقتصاد نیز در چارچوب وحی الهی به بشر منتقل شده است.
ردپای تحریف در کتابهای درسی
وی در ادامه افزود: متأسفانه در کتابهای درسی آموزش و پرورش ایران نیز میتوان ردپای این تفکر تحریفشده را مشاهده کرد. به عنوان نمونه،در کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه چهارم ابتدایی آمده است که بشر بهصورت تصادفی و برحسب اتفاق با کشاورزی آشنا شد! در این روایت به کودکی که تازه در آغاز شکلگیری تفکر خویش است این اندیشه القا میشود که پیشرفتهای بشر حاصل تصادف و تجربهگرایی صرف است نه هدایت و تعلیم الهی.
این محقق حوزوی با تأکید بر پیامدهای خطرناک چنین برداشتهایی در ذهن دانشآموزان، گفت: اگر به کودک بباورانیم که کشاورزی نتیجه شانس و تصادف بوده، یعنی عملاً نقش پیامبران در ساخت تمدن مادی بشر را انکار کردهایم این طرز تفکر در ظاهر علمی و بیطرفانه است اما در باطن آن الحاد و حذف خداوند متعال از مدیریت عالم نهفته است.
وی همچنین به منابع روایی اشاره کرد و گفت: در کتاب «عوالمالعلوم» تألیف علامه بحرانی آمده است که حضرت آدم علیهالسلام هنگام هبوط کیسهای از بذرهای بهشتی را همراه داشت. این یعنی از همان آغاز خلقت خداوند انسان را با ابزارهای حیات مادی آشنا ساخت و انبیا را مأمور تعلیم آن کرد.
حجتالاسلام محمدی یکتا تصریح کرد: جدا کردن علم از دین فقط یک تفکیک نظری نیست بلکه پروژهای هدفمند برای حذف نقش انبیا در اداره دنیای بشر است. تفکری که ریشه در تحریف یهود دارد و امروز به نام علم، دینزدایی میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: تنها راه عبور از بحرانهای مادی و معنوی بشر امروز بازگشت به نگاه توحیدی و احیای پیوند علم با دین است. این رسالت سنگین امروز بر عهده حوزههای علمیه، معلمان، مبلغان دینی و همه دغدغهمندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که باید با هوشیاری و تولید محتواهای جایگزین، اجازه ندهند ذهن کودکان ما طعمه افکار تحریفشده غربی شود.
تحریف مأموریت انبیا، نتیجه نگاه سکولار به دین است
پژوهشگر علوم اهلبیت علیهمالسلام با بیان اینکه برخی برداشتهای ناصواب از مأموریت انبیا، ریشه در تفکر سکولار دارد، اظهار داشت: گاهی شنیده میشود که پیامبران تنها برای هدایت معنوی آمدهاند و وظیفهای در قبال آموزش صنعت، کشاورزی یا مدیریت زندگی مادی بشر نداشتهاند؛ اما این نگاه نهتنها با آیات صریح قرآن ناسازگار است بلکه با روایات اهلبیت علیهمالسلام نیز تعارض دارد.
وی افزود: در پاسخ به شبههای که میپرسد «چرا پیامبران فناوری و صنعت نیاوردند؟»، برخی گفتهاند که انبیا مأمور به معنویت بودند، نه صنعت. اما در آیهای از قرآن بهصراحت آمده است: « وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ»؛ خداوند خود به حضرت داوود علیهالسلام هنر زرهسازی را آموخت و هدف از این صنعتگری را نه کسب درآمد بلکه ایجاد امنیت اجتماعی ذکر میکند و در ادامه میفرماید: « فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ»
وی با تأکید بر اینکه این آیه نقش الهی پیامبران در آموزش صنعت را روشن میکند، گفت: حضرت داوود تنها پیامبری نبود که با صنعت و فناوری سر و کار داشت. حضرت ذوالقرنین علیهالسلام نیز با مهندسی دقیق، سدی آهنین برای مهار فساد یأجوج و مأجوج ساخت و صراحتاً گفت: « هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي »؛ این توانایی رحمتی الهی است، نه حاصل مهارتهای بشری.
جلوههایی از پیوند دانش و هدایت در قرآن کریم
حجتالاسلام محمدی یکتا با اشاره به نمونهای دیگر در سوره هود بیان داشت: حضرت نوح علیهالسلام نیز اگر دانش کشتیسازی را از خداوند نمیآموخت امکان بقای بشر در دوران طوفان وجود نداشت. کشتی نوح نماد پیوند صنعت و هدایت الهی است. همچنین حضرت سلیمان علیهالسلام در آیه ۱۳ سوره سبأ با بهرهگیری از فلز مذاب مس ابزارهایی عظیم و کاربردی میساخت که نشان از دانش گسترده او در زمینههای فنی داشت.
وی افزود: نگاه قرآن به زندگی مادی نگاه منفعلانه یا بیتفاوت نیست. برعکس آموزههای الهی تا جزئیترین مسائل معیشتی مردم را دربرمیگیرند. در سیره اهلبیت علیهمالسلام نیز نمونههای مشابهی داریم. از جمله درباره امام رضا علیهالسلام نقل شده که وقتی به مشهد رسیدند و مردم از نوعی سنگ خاص برای ظروف پختوپز استفاده میکردند، فرمودند: «غذای مرا فقط در همین ظروف تهیه کنید» و برای اهل آن خانه دعا کردند. این یعنی حتی نوع ظرف غذا از نظر دین اهمیت دارد.
این محقق حوزوی ادامه داد: در حالیکه امروزه از ظروف تفلون و آلومینیوم استفاده میشود که ممکن است برای سلامت مضر باشند، دین برای چنین مسائل دقیقی نیز راهحل و معیار دارد. در واقع دین آمده تا در تمام شئون زندگی بشر چه مادی و چه معنوی الگو ارائه دهد.
وی با اشاره به مأموریت گسترده حضرت یوسف علیهالسلام در زمینه مدیریت اقتصادی، خاطرنشان کرد: ایشان در دوران قحطی مصر الگویی جامع از سیلوسازی، برنامهریزی ذخایر غذایی و مدیریت مصرف را بر اساس الهام الهی بهجا گذاشت؛ الگویی که امروز هم در دنیا تدریس میشود.
حجتالاسلام محمدی یکتا در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اینکه گفته شود پیامبران فقط برای پند و موعظه آمدهاند یک تحریف خطرناک در فهم دین است. دین آمده تا هم به ما بگوید چگونه نماز بخوانیم و هم چگونه خانه بسازیم، چه بخوریم، چگونه کشاورزی و تجارت کنیم و چگونه جامعه را اداره کنیم.
وی در پایان یادآور شد: روایت معتبری داریم که میفرماید: «ما بعث الله نبياً الا زارعاً »؛ یعنی هیچ پیامبری مبعوث نشد مگر آنکه اهل کشاورزی بود. این روایت در کنار آیات قرآن و سیره اهلبیت علیهمالسلام ثابت میکند که صنعت، کشاورزی و مدیریت زندگی دنیوی بخشی از همان هدایت الهی هستند. از این رو هر تفسیری که دین را از علم و معیشت جدا کند در واقع گرفتار همان انحراف تاریخی است که یهود و سکولاریسم ترویج کردهاند.
پیامبران علاوه بر هدایت معنوی، معلمان علم، صنعت و سلامت نیز بودهاند
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: پیامبران الهی تنها برای موعظه معنوی نیامدهاند بلکه در عرصههای صنعت، کشاورزی، سلامت و مدیریت زندگی دنیوی نیز نقشآفرینی کردهاند.
وی با اشاره به اینکه حضرت ادریس علیهالسلام نخستین کسی بود که خیاطی و هنر دوختودوز را به مردم آموخت، افزود: حضرت عیسی علیهالسلام نیز هم طبیب بود و هم معلم سبک زندگی سالم. نکته جالب آن است که در جریان ولادت ایشان خداوند دستورهای مهمی در قرآن درباره سلامت و طبابت به حضرت مریم علیهاالسلام میدهد؛ مثلاً هنگامی که مریم در حال وضع حمل است خداوند به ایشان دستور میدهد نخل را تکان دهد تا خرما برای تغذیه خود دریافت کند؛ عملی که از نظر پزشکی میتواند به تسهیل روند زایمان کمک کند.
حجتالاسلام محمدی یکتا درباره تجربه یکی از دوستان طلبه گفت: در همایشی بینالمللی با حضور شیعیان مسیحیان و وهابیها پس از شنیدن تفسیر آیات مربوط به ولادت حضرت عیسی علیهالسلام دو خانم غیرمسلمان که برای شرکت در جلسه حجاب را پذیرفته بودند اعلام کردند که تحت تأثیر اعجاز علمی قرآن از آن پس حجاب را رعایت خواهند کرد. همچنین متخصصان پزشکی حاضر در جلسه این دستورات قرآنی را تأیید کردند.
وی درباره نقش پیامبران در تأمین نیازهای مادی بشر افزود: در داستان حضرت موسی علیهالسلام هم آمده است که خداوند به واسطه ایشان «مَن» و «سَلوی» یعنی تغذیهای دارویی و پرندهای خوراکی برای بنیاسرائیل نازل کرد و روایات بر آموزش دارو و طبابت از سوی موسی علیهالسلام دلالت دارد.
حجتالاسلام محمدی یکتا اوج این نقش را در زندگی حضرت یوسف علیهالسلام دانست و گفت: مدیریت اقتصادی حضرت یوسف(ع) به ویژه تدبیر نگهداری محصول در خوشهها در سالهای قحطی الگویی بینظیر از حکمرانی اقتصادی و تمدنسازی توحیدی است که فقر را کنترل و اشتغال را تضمین کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام صادق علیهالسلام بیان داشت: قبل از ظهو، علم و دین از قم به همه جهان منتشر خواهد شد که نشانه همافزایی دین و علم و زمینهساز ظهور امام زمان (عج) است. شباهتهای بسیاری میان حضرت یوسف و امام زمان (عج) وجود دارد که نشان میدهد قرآن و اهلبیت علیهمالسلام برنامهای جامع برای معنویت و زندگی دنیوی بشر ارائه کردهاند.
حضرت یوسف(ع) الگویی جامع برای حکمرانی دینی در همه عرصههای زندگی
این پژوهشگر و مدرس علوم دینی تأکید کرد: حضرت یوسف علیهالسلام نمونهای تمامعیار از فعالیت در همه عرصههای زندگی از جمله سیاست، اعتقاد، اخلاق و اقتصاد است و به ما آموخت که دینی که تنها به مسائل آخرت بپردازد و دغدغه زندگی دنیوی انسان را نداشته باشد نمیتواند راهنمای کامل بشر باشد.
وی افزود: حضرت یوسف علیهالسلام با نشر علم و دین، زمینهساز تشکیل حکومت توحیدی شد و امام زمان (عج) نیز با همین الگو یعنی گسترش علم و دین، مقدمات حکومت جهانی توحیدی خود را فراهم میکند.
حجتالاسلام محمدی یکتا به سه پرسش مهم درباره این علم و دین اشاره کرد:
۱ . علمی که از قم به سرعت در جهان منتشر میشود و زمینه اتمام حجت را فراهم میکند، چیست؟
۲ . چگونه این علم و دین حتی برای انسانهای لائیک و کمونیست قابل درک است؟
۳. چه ویژگیای در این علم و دین وجود دارد که قدرت ساخت تمدن توحیدی را دارد؟
وی پاسخ این پرسشها را در الگوی حضرت یوسف علیهالسلام یافت و گفت: دینی که بتواند نیازهای دنیای مردم را تأمین کند، حتی برای بتپرستان قابل فهم است و این همان دینی است که دشمن از آن میترسد.
حجت الاسلام محمدی یکتا تأکید کرد که مهمترین دشمن چنین دینی، یهود است و افزود: اگر ما دین را به سبک حضرت یوسف معرفی کنیم یعنی دینی که با وحی، اقتصاد و زندگی مردم را متحول میکند، بدون ریختن حتی قطرهای خون میتوانیم دنیا را فتح کنیم.
حجتالاسلام محمدی یکتا یهود را دشمنی جهانی توصیف کرد که با اقتصاد، سلامت، امنیت و آینده بشریت دشمنی دارد و گفت: دنیا فقط با احیای علوم اصیل دین میتواند این حقیقت را بفهمد. یهود همه تلاشش را کرده که مردم از معارف اهلبیت دور بمانند زیرا این علوم قویتر از هر موشک و سلاحی تهدیدی برای نظام سلطه اوست.
وی افزود: اگر معارف اهلبیت در جهان منتشر شود مردم از شرق و غرب برای شناخت مکتب اهلبیت هجوم خواهند آورد و ریشه منافع یهود خشکانده میشود.
حجت الاسلام محمدی یکتا در پایان خطاب به طلاب، دانشجویان و عموم مخاطبان گفت: آیا خود را موظف به احیای این معارف میدانیم؟ آیا باور داریم که میتوان با همین معارف یهود را شکست داد؟ منِ طلبه که میخواهم سهمی در این جهاد داشته باشم.
برگزاری همایش «دانش و مقاومت» با محوریت آموزش دینی و احیای معارف اهلبیت
این پژوهشگر و فعال فرهنگی از برگزاری همایش «دانش و مقاومت» خبر داد و گفت: سال گذشته که رهبر معظم انقلاب شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند جرقهای در ذهنم زده شد که پیامبری که توانست با جهش تولید و مشارکت مردم بتها را بشکند و توحید را در جامعه برقرار کند حضرت یوسف علیهالسلام بود.
وی افزود: با همین انگیزه کانون فرهنگی تبلیغی «جهش تولید با مشارکت مردم» را در سازمان تبلیغات اسلامی ثبت کردم تا این حرکت فرهنگی را رسماً گسترش دهم.
حجتالاسلام محمدی یکتا تصریح کرد: بیش از ۱۶ سال است که در این عرصه فعالیت دارم و تلاش میکنم نشان دهم متن دین چه حرفهای بلندی درباره اقتصاد، سلامت، سیاست، فرهنگ، محیط زیست، امنیت، کشاورزی، اشتغال و معیشت مردم دارد که هنوز به گوش بسیاری نرسیده است.
گسترش حرکتی مردمی با تأثیرات ملموس اجتماعی
وی با اشاره به شروع کار تبلیغی خود با کمترین امکانات گفت: تنها با چند نیمخط از معارف دین با مردم سخن گفتم و تأثیر آن را در جسم، اشتغال، سلامت و معنویت جوانان به وضوح دیدم. این معارف زنده و اثرگذارند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم این حرکت را گسترش دهیم.
حجتالاسلام محمدی یکتا درباره هدف همایش «دانش و مقاومت» اظهار داشت: این همایش آغاز یک جریان جدید در آموزش دینی است؛ جریانی که مردم را مسلح میکند به سلاحی قویتر از موشکهای سپاه. دشمن به شدت مراقب است که این گنجینه به دست مردم نرسد؛ زیرا میداند اگر این سلاح به دست مردم برسد، ریشه دشمن زده و مکتب اهلبیت علیهمالسلام به جهان معرفی خواهد شد.
وی افزود: این همایش که روز جمعه همین هفته در حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها برگزار میشود، محفل علمی و دعایی است و جمعی از استادان و فعالان فرهنگی از جمله استاد خیراندیش و آقای تحویلدار به عنوان مجری مراسم حضور خواهند داشت. بنده نیز مسئولیت دبیری همایش را برعهده دارم.
حجتالاسلام محمدی یکتا در پایان گفت: در شرایطی که اضطراب و نگرانی بر مردم سایه افکنده ما پناهگاه را به مردم معرفی میکنیم: دعا برای فرج حضرت ولیعصر (عج) و دعا برای پیروزی جبهه مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی.