۱۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۸۶۱۷
خطیب جمعه قطیف عربستان در گفتگوی اختصاصی با رسا:

جمهوری اسلامی ایران سد بزرگی در راه عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صفار، مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و حمایت ایران از مقاومت را سد بزرگ عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل غاصب عنوان کرد.
صفار
 حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری رسا، درباره منشور همزیستی مذهبی که در کشور عربستان میان علمای شیعه و اهل سنت در حال تدوین است، گفت: این منشور شامل پذیرش مذاهب مختلف اسلامی و ممنوعیت تکفیر و متهم ساختن پیروان مذاهب دیگر، احترام متقابل و پرهیز از توهین به علما و مقدسات یکدیگر، تأکید بر عدالت و مساوات میان هموطنان و جلوگیری از تبعیض، همکاری در پرتو مصالح ملی و اسلامی مشترک و ترغیب هموطنان به گسترش ارتباط متقابل و گفت‌وگو برای از بین رفتن سوء تفاهم‌ها است.

وی افزود: گفت‌وگو و مذاکره پیرامون این منشور همچنان ادامه دارد لیکن برخی حوادث منطقه تأثیر بزرگی بر این مذاکرات می‌گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن صفار از عکس العمل هیأت کبار العلمای عربستان نسبت به این منشور ابراز بی‌اطلاعی کرد و اظهار داشت: علمای شیعه با سایر علمای اهل سنت گفت‌وگو و مذاکره می‌کنند و دقیقاً نمی دانم که علمای اهل سنت، هیأت کبار العلمای عربستان را در جریان این مذاکرات قرار می دهند یا خیر.

وی مردم این کشور را دوستدار گفت‌وگوی ملی خواند و تصریح کرد: ملت عربستان از گفت‌وگوهای ملی که به وحدت و ثبات کشور می‌انجامد به شدت حمایت می کند و این مسأله را به صورت آشکار می توان در کتاب‌ها و مقالات علما و اندیشمندان معتدل یافت.

خطیب جمعه قطیف عربستان ادامه داد: مانع اصلی در برابر تحقق این منشور، تحت تأثیر قرار گرفتن مردم از سخنرانی‌های برخی علمای افراطی و برنامه‌های ماهواره‌ای سنی و شیعه است که احساسات مذهبی را برمی انگیزند و راه را برای تحقق وحدت ملی مشکل می‌کنند، متأسفانه برخی علما و گروه‌های افراطی در میان شیعه و سنی اجازه تقریب مذاهب و نزدیکی میان دو گروه تشیع و اهل تسنن را نمی‌دهند.

وی، تحقق همزیستی مسالمت آمیز و ممنوعیت توهین به مقدسات مذاهب مختلف اسلامی را در قالب تدوین منشور همزیستی مذهبی ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: بحران همزیستی مذهبی تنها با قوانین محکم و سرنوشت ساز دولت پایان می پذیرد و این تلاش‌هایی که انجام می دهیم در حقیقت برای ترغیب دولت برای وضع قوانین و بستر سازی مناسب جهت پذیرش آن از سوی مردم صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین صفار تأکید کرد: باید فضای جامعه شیعی و سنی را آماده کرد تا در توهین به مقدسات یکدیگر تحت هر عنوان مذهبی تجدید نظر کنند و از این طریق بتوان گام مهمی در راستای تقریب میان مسلمان برداشت.

وی در ادامه فشار آمریکا و غرب را عامل عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل غاصب توصیف کرد و گفت: بدون شک فشار شدیدی از سوی آمریکا و غرب بر کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد می شود و برخی از این حکومت‌ها به دلیل نیازی که به حمایت نظامی و اقتصادی آمریکا دارند، مجبورند تا این فشارها را قبول کرده و به عادی شدن روابط با اسرائیل تن دهند.

خطیب جمعه قطیف ملت‌های اسلامی را مخالف عادی سازی روابط خواند و تأکید کرد: ملت‌های اسلامی به شدت نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل غاصب مخالفت می‌کنند و مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و حمایت جمهوری اسلامی ایران و سوریه از مقاومت سد بزرگی جلوی راه این عادی‌سازی است./980/ت 301/الف
ارسال نظرات