۱۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۷۸۸۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

نبوغ، مسؤولیت پذیری و شجاعت از ویژگی های شهید صدر بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: نبوغ فوق العاده علمی، حس مسؤولیت پذیری و شجاعت سه ویژگی بارز و مطرح شهید صدر است.
شهيد صدر


حجت الاسلام سید محمد صادق علم الهدی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: نبوغ فوق العاده علمی، حس مسؤولیت پذیری و شجاعت سه ویژگی بارز و مطرح شهید صدر است.

وی در ادامه به تشریح نبوغ فوق العاده علمی شهید صدر پرداخت و افزود: نبوغ ایشان به همراه پشتکار بسیار از ویژگی های برجسته این شهید است و همه به آن اذعان دارند و کمتر کسی است که درباره شخصیت شهید صدر مطالعه کند و نبوغ وی برایش محرز نشود.

این مدرس حوزه علمیه قم اظهار داشت: شهید صدر در اکثر علوم اسلامی این نبوغ را به کار گرفته و توانسته است آثار و برکات فراوانی به ویژه در علم اصول، فقه، منطق و فلسفه بر جای گذارد.

وی با اشاره به نبوغ شهید صدر در علم اصول خاطر نشان کرد: شخصیت علمی شهید صدر به طور کامل در علم اصول دیده می شود و مباحث ایشان با سایر بزرگان این علم تمایز بارزی دارد.

حجت الاسلام علم الهدی یادآور شد: شهید صدر در علم اصول صاحب سبک است و نو آوری های فراوان دارد، علم اصول ایشان کاملا منسجم است و یک حلقه کاملا متصل از ابتدای علم اصول تا انتهای علم اصول به دور از هرگونه زوائد و بحث های بدون ثمره عملی به صورت کاربردی به دست وی شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: شخصیت شهید آیت الله صدر در حجاب جوانی و معاصر بودن مستور شده است، زیرا تمام برکات و فضائل ایشان تا قبل از پنجاه سالگی است و معاصر بودن نیز مانع از شناخت دقیق ایشان شده است.

وی تأکید کرد: اگر شهید صدر بود، حوزه های علمیه بر مدار اندیشه های ایشان می اندیشید و افکار و مطالب ایشان محور درس های خارج بود و ای بسا ایشان مرجع علی الاطلاق جهان تشیع می شدند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام دوستان طلبه ای که بنا دارند در زمینه علم اصول به جایی برسند و صاحب فکر و اندیشه ای شوند، حلقات شهید راه بسیار مناسبی است، مسیر را کوتاه می کند و دارای ظرایف، ریزه کاری ها و دقایقی است که ندانستنش مشکل ساز است.

وی بیان داشت: شهید صدر به درستی فهمیده بود که طلبه قبل از درس خارج نیازمند چیست و هدفش این بوده که مطالبی را که طلبه از ابتدای علم اصول تا حضور در درس خارج نیاز دارد در سه حلقه تدوین کند.

مدیر مدرسه آیت الله لنگرودی ابراز داشت: هر حلقه مطالبی گسترده تر و عمیق تر از حلقه قبلی دارد و به ویژه حلقه ثالثه ایشان که در اواخر عمر ایشان در اوج پختگی تدوین شده است از عمق و دقت نظر بیشتری برخوردار است.

وی تأکید کرد: توصیه بنده به طلاب این است که حلقات را جدی بگیرند و در کنار درس های دیگر به آن بپردازند و از این سفره ای که پهن شده است، بهره ببرند.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: حس مسؤولیت، دغدغه شدید اجتماعی و حس عاطفی قوی نسبت به جامعه از دیگر ویژگی بارز شهید صدر است که در ایشان مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: ایشان هیچ‌گاه خود را فارغ از جامعه نمی دانست و درد های اجتماع، درد وی بود و در بیانیه ها، مقالات و سخنرانی ها به وضوح از مشکلات جامعه مسلمین به ویژه جامعه آن روز عراق می نالد و آن ها را درد خود می داند.

حجت الاسلام علم الهدی بیان داشت: کتاب فلسفتنا، اقتصادنا و کتاب های دیگر ایشان در پاسخ به شبهات فکری روز، نشان از همین دغدغه دارد و از ایشان یک شخصیت کم نظیر ساخته است.

وی اضافه کرد: عالم اگر دغدغه اجتماعی نداشته باشد، علمش آن گونه که باید و شاید به کار نمی آید و شهید صدر درکنار دانش وسیعش، دغدغه عمیق اجتماعی برای خدمت به مردم داشت و به این ویژگی باید در زمان مناسب پرداخته شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، شجاعت و تهور را از دیگر ویژگی های بارز شهید صدر عنوان کرد و گفت: شهید صدر شهادت را با چشم می دید و به وضوح نقطه پایان خود را می دانست.

وی بیان داشت: شهید صدر با وجود تهدیدها، دست گیری ها و حصر ها در مقابل اشقی الاشقیاء زمان، صدام ایستاد و در بیانیه ای هر گونه همکاری با حزب بعث را تحریم کرد.

مدیر مدرسه آیت الله لنگرودی تأکید کرد: کسی که این بیانیه را نوشته به وضوح شهادت خود را امضا کرده است و این نشان از شجاعت و تهور ایشان دارد.

وی تصریح کرد: مرحوم شهید صدر از یک بیت اصیل، خاندان شناخته شده و مطرح علمی برآمده است و این از ویژگی های ایشان است.

حجت الاسلام علم الهدی اضافه کرد: در خاندان صدر علمای برجسته فراوانی وجود دارد که نمونه بارز آن شهید صدر است، که اصالت، نجابت و جوهره ذاتی آن خاندان در ایشان به ارث رسیده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: ساده زیستی، روح تعبد، استفاده از وقت از دیگر ویژگی های این شهید بزرگوار است و با گذشت سی سال از شهادت ایشان، فقدانشان به ویژه برای جامعه امروز عراق بیش از گذشته احساس می شود./919/ت302/ع

ارسال نظرات