معرفی کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی

کتاب حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای علوم انسانی و اجتماعی در ایران معاصر میپردازد و تأکید دارد که مواجهه با علم مدرن، هم باعث "از خودبیگانگی علمی" شده و هم فرصتی برای بازاندیشی در سنتهای فکری اسلامی-ایرانی ایجاد کرده است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آنچه در دهه های اخیر در سپهر علم و دانش ایران رخ داده است، نحوی از مواجهه با جهان و علم مدرن بوده است که در نتیجه آن، علوم انسانی و اجتماعی در ایران معاصر، به نحو کلی در حاشیه این مواجهه شکل گرفته است. این پدیده توأمان سیلی از فرصتها و تهدیدها را در برابر ما ایجاد میکند. تهدید از این بابت که غرقه گشتن در این مواجهه نوعی از “از خود بیگانگی” را در نهاد علم ما ایجاد کرده و این غفلت از خود و عدم اعتماد به نفس در عرصههای علمی، ما را با جهانی از نامسالهها و ناکامیها در حل مساله مواجه کردهاست. اما از طرفی فرصتی در برابر ما نیز گشودهاست، فرصت تامل و تعمقی نو در سنت و تراث خود و ارائه نظریاتی نو اما متانسب با فرهنگ و مسائل خودمان.
کتاب حاضر میکوشد از دریچهای نو به این مساله نگاه کند. هر نظریه علمی در شبکهای از معرفت های مرتبط شکل گرفته و همچنین ناظر به مسالههای جویندگان آن علم است. بر اساس ادعای این کتاب ۲ محور باید محل توجه قرار گیرد:
- اولا؛ توجه به بنیادهای نظری و مبانی فکری هر علم و نظریه.
- ثانیا؛ تناسب نظریه با فرهنگ میزبان و به عبارتی ناظر بودن به نیازها و مسائل آن فرهنگ و جامعه.
کتاب در ۱۰ فصل ذیل به این مساله حیاتی پرداخته و پس از بررسی عقبههای فکری علم مدرن، عقبه های فکری ناظر به فرهنگ اسلامی و ایرانی را نیز مدنظر قرار داده و به دنبال آن در تبیین هویت علمی که مورد نیاز جامعه اسلامی است نیز کوشیدهاست.
- فصل اول: بازاندیشی در هویت و معنای علوم انسانی.
- فصل دوم: تطورات معانی عقل.
- فصل سوم: تاثیر تحولات معنای عقل در معانی مدرن فلسفه و علوم اجتماعی.
- فصل چهارم: نسبت مفهوم عقل در قرآن و روایات با عقل در فرهنگ و تاریخ اسلام.
- فصل پنجم: تطورات معنای علم و علوم انسانی در جهان مدرن و جهان اسلام.
- فصل ششم: چیستی علم دینی.
- فصل هفتم: روششناسی علم دینی.
- فصل هشتم: چیستی علوم انسانی اسلامی.
- فصل نهم: عقلانیت شهود.
- فصل دهم: العلم سلطان.
ارسال نظرات