۱۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۸۸۲۵
منتشر شد؛

روش شناسی فلسفه ملاصدرا

خبرگزاری رسا ـ کتاب روش شناسی ملاصدرا تالیف احد فرامرز قراملکی از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد.
ملاصدرا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نویسنده کتاب روش شناسی ملاصدرا در پی پاسخگویی به بحث برانگیز ترین مسئله صدرایی در قبال نقادان دیرین آن، همچون ملارجبعلی تبریزی و شاگردانش مانند مرحوم ابوالحسن جلوه و پیروه متصلش، ضیاءالدین دری برآمده وبه تحلیل موضوع اصالت تفکر فلسفی حکمت متعالیه پرداخته است.

وی بر این باور است که ملا صدرا نه تنها ادعای اصالت و نوآوری دراد، بلکه با«حکمت متعالیه» خواندن فلسفه خود، برتعیین معرفتی آن تاکید کرده است.

در این اثر، تاکید می شود که براساس نظریه مختار«ملاصدرا را باید سرآغاز مطالعات میان رشته ای خواهد. وی چهار قرن پیش از انکه پژوهشگران آمریکایی به مطالعات میان رشته ای روی آورند به ضرورت واهمیت آن پی بردهو الگویهای خاص میان رشته ای را در تحلیل مسائل الهیاتی به کار بسته است.»

کتاب حاضر دارای دوازده فصل است که در دو بخش سامان می یابد. فصل نخست در برگیرنده مقدمه و طرح مسئله و بیان دو تقریر از آن است.

فصلهای دوم تا هشتم بخش اول نوشتار، گزارش و نقد دیدگاه های عمده در پاسخ به دو مسئله روش شناسی وتعین معرفتی فلسفه ملاصدرا اختصاص دارد.

بخش دوم در بیان نظریه مختار است که چهار فصل پایانی آن در این بخش پس از مرور بر‌ آثار ملاصدرا، ادعای نگارنده را مطرح می کند. کتاب روش شناسی ملاصدرا تالیف احد فرامرز قراملکی برای نخستین بار در سال گذشته از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات