۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۷۹۲۲۹

فرهنگ شهادت از دیدگاه قران و سنت منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب فرهنگ شهادت ازدیدگاه قرآن و سنت نوشته مجتبی نوروزی به همت انتشارات نسیم رضوان منتشر شد.
 فرهنگ شهادت ازديدگاه قران و سنت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب فرهنگ شهادت از دیدگاه قرآن و سنت، موضوع فرهنگ شهادت را با استناد به قرآن کریم و تفاسیر دانشمندان شیعه و سنی و روایات معصومین(ع) مورد بررسی قرار داده است.

کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم شده است. نویسنده در نخستین فصل این کتاب به مفهوم شهید و شهادت در لغت و اصطلاح توجه نشان داده و در ادامه به وجه تسمیه «کشته شده در راه خدا» به «شهید» پرداخته است.

در فصل دوم کاربرد قرآنی ماده«شهد» و مشتقات آن در قرآن مورد بررسی قرار گرفته و معنای هریک از آن واژه ها با استناد به تفاسیر بیان شده است.

تبیین مفهوم فرهنگ شهادت و کارکردهای مختلف آن از مباحث فصل سوم این کتاب می باشد.

مولف در فصل چهارم با عنوان امام حسین احیاگر فرهنگ شهادت به موضوع شهادت طلبی در نهضت حسینی پرداخته است.

فصل پنجم این کتاب جهاد مقدمه شهادت نام دارد که در آن، جهاد در لغت واصطلاح تعریف شده و سپس به جهاد از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته شده است.

مجتبی نوروزی در فصل ششم که مهم ترین فصل کتاب می باشد به دیدگاه قرآن پیرامون«شهید و شهادت» پرداخته و تمام آیات در این موضوع را استخراج کرده است. وی معتقد است که قرآن کریم در ده مورد بحث«شهید و شهادت» را مطرح کرده و در آن به مواردی چون حیات وزنده بودن شهیدان، نائل شدن به رحمت و مغفرت الهی، بخشش گناهان شهید و داخل شدن در بهشت و ... اشاره کرده است.

بررسی واژگان «شهید و شهادت» در احادیث، فضیلت و ارزشمندی شهید و شهادت، عشق به شهادت و آرزوی آن در بیان ائمه معصومین و در ادعیه و زیارات از موضوعات فصل هفتم این کتاب می باشد.

فصل هشتم که آخرین فصل این کتاب می باشد، در باره کسانی است که در حک شهیدند. این افراد اگر چه در میدان جهاد به شهادت می رسند و چه بسا در بستر خود می میرند، اما در پیشگاه خداوند شهید محسوب می شوند و در روایات و احادیث نیز از آن ها تعبیر به شهید می شود مانند افرادی که به وسیله بعضی از بیمارها و حوادث خاص از دنیا می روند، کسانی که مرگ آن ها در راه طلب علم، دفاع از حق، خانواده و همسایه، پاسداری و حراست از مرزها، داشتن ایمان ایمان و معرفت به خدا و رسول و اهل بیت او و... می باشد.

نویسنده در پایان کتاب به جمع بندی ونتیجه گیری از کل موضوعات کتاب پرداخته و آن را در 14 شماره خلاصه کرده است.

درانتهای این اثر، نمایه ای ارزشمند از آیات، روایات، نام معصومین، اعلام، نام کتاب ها و اشعار آمده است که برغنای این اثر افزوده است. چکیده این کتاب علاوه بر زبان فارسی، به دو زبان عربی وانگلیسی نیز ترجمه شده است.

کتاب فرهنگ شهادت از دیدگاه قرآن و سنت نوشته مجتبی نوروزی در 288 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار در فرودین سال جاری به همت انتشارات نسیم رضوان روانه بازار نشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات