۲۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۷۹۲۶۶
جامعه الزهرا منتشر کرد؛

دروس علوم قرآنی

خبرگزاری رسا ـ کتاب دروس علوم قرآنی به همت گروه تفسیر و علوم قرآنی تهیه و از سوی جامعة الزهرا (ع) منتشر شد.
علوم قرآني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دروس علوم قرآنی در 27 درس سامان یافته است.

نگاه کلی به علوم قرآنی، تاریخ قرآن، نگارش قرآن، قرائت قرآن، نزاهت از تحریف، اعجاز قرآن، قصه های قرآن، شان نزول، آیات احکام، مکی و مدنی، ترجمه قرآن، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تفسیر، تاویل، هرمنوتیک و نکات قرآنی از موضوعات بحث شده در این کتاب است.

مفهوم شناسی، تاریخچه، ضرورت، تعریف وحی، اقسام وحی، حکمت نزول تدریجی، معانی جمع، مراحل تدوین قرآن، دلائل جمع قبل از رحلت پیامبر، قول تفصیل، دیدگاه توقیفی، دیدگاه اجتهادی، دیدگاه توفیقی ـ اجتهادی، ائمه و مصحف عثمانی و مصحف امام علی از مباحث بررسی شده در بخش تاریخ قرآن است.

در بخش قرائت قرآن به مباحثی چون واژه شناسی، تاریخچه، ضرورت ها، حروف هفتگانه، علت اختلاف قرائت ها، فایده های اختلاف قرائت ها، تواتر قرآن، تواتر قرائات، ضابطه های صحت قرائت و حجیت قرائت کنونی، پرداخته شده است.

در گزیده ای از درس دوازدهم(اعجاز قرآن) ذیل عنوان خطر صهیونیسم می خوانیم: «آیه کریمه«آیا آن ها نصیبی از حکومت دارند؟(اگر هم داشتند) به قدر نقطه پشت هسته خرما به مردم چیزی نمی دادند.» حق تعالی پیش بینی کرد که اسرائیل غاصب اگر در هرجا نفوذ کند روز خوش برای مردم نگذاشته و همه را از خانه و کاشانه خود آواره می نماید و بر اساس آیه شریفه به احدی رحم نمی کند و حاضر نیست به اندازه ذره کوچکی، مال و ثروت و زمین در اختیار دیگران قرار دهد.»

مفهوم واژه های نسخ، تخصیص، بداء، تاریخچه ضرورت، انکار و اثبات امکان نسخ، ارکان نسخ، شرایط، اقسام نسخ، تعداد آیات منسوخ و نمونه های نسخ در قرآن از جمله مباحثی است که در بخش نسخ قرآن به آنها پرداخته شده است.

کتاب دروس علوم قرآنی به همت گروه تفسیر و علوم قرآنی در 435 صفحه تهیه و با شمارگان3000 نسخه برای نخستین با از سوی جامعة الزهرا (ع) منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات