۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۷۹۳۶۹۴

تبیین شاخصه‌های قرآنی مدیریت تبلیغ دین از منظر رهبر معظم انقلاب

تبیین شاخصه‌های قرآنی مدیریت تبلیغ دین از منظر رهبر معظم انقلاب
در بیست‌ودومین پیش‌نشست «همایش ملّی مدیریت تراز انقلاب اسلامی در اندیشه و سیره آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله)» سرکار خانم سقا به تبیین شاخصه‌های قرآنی مدیریت تبلیغ دین از منظر رهبر انقلاب پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سرکار خانم ثریا سقا، دانشجوی دکتری مدرسی معارف قرآن و حدیث در بیست‌ودومین پیش‌نشست «همایش ملّی مدیریت تراز انقلاب اسلامی در اندیشه و سیره آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله)»، با موضوع مستندات قرآنی شاخص‌های مدیریت تبلیغ دین در بیانات مقام معظم رهبری با تاکید بر قصص انبیاء که در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: «مقاله حاضر با هدف بررسی شاخص‌های قرآنی در حوزه مدیریت تبلیغ دین و استخراج آن‌ها از بیانات مقام معظم رهبری تهیه شده است. همان‌گونه که مستحضرید، دین مجموعه‌ای از قواعد و قوانین الهی است که سعادت انسان را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند. ازاین‌رو، کسی که در مسیر یادگیری مفاهیم دینی گام برمی‌دارد، وظیفه دارد آموخته‌های خود را به دیگران منتقل کند و برای این کار، نیازمند ابزارهای تبلیغی مؤثر است.»
 
وی افزود: «ابزار تبلیغ دین می‌تواند در قالب نوشتار، گفتار یا رفتار جلوه کند؛ چنان‌که در قرآن کریم نمونه‌های فراوانی از این موضوع دیده می‌شود. به عنوان نمونه، حضرت آسیه سلام‌الله‌علیها، همسر فرعون، با صبر و مقاومت در برابر طاغوت توانست حضرت موسی علیه‌السلام را در دامان خود پرورش دهد و از نظر رفتاری به عنوان یکی از پنج زن بهشتی معرفی شود که قرآن کریم از او به نیکی یاد کرده است.»
 
این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: «در شرایطی که دشمنان دین از ابزارهای مختلف برای انتقال تفکرات خود بهره می‌گیرند، لازم است ما نیز با به‌کارگیری ابزارهای کارآمد و روزآمد، آموزه‌های دینی را به بهترین شکل ممکن ترویج دهیم. بر همین اساس، در این پژوهش شاخصه‌های مدیریت تبلیغ دین از منظر آیات قرآن و بیانات مقام معظم رهبری استخراج و دسته‌بندی شده است.»
 
وی مهم‌ترین شاخصه‌های مدیریت تبلیغ دین را مقاومت در برابر استکبار برشمرد و گفت: این مقاومت در داستان حضرت ابراهیم علیه‌السلام به وضوح قابل مشاهده است؛ ایشان با ایستادگی در برابر طاغوت و شکستن بت‌ها، نمونه‌ای بارز از تبلیغ مقاومتی را به نمایش گذاشتند.
 
سرکار خانم سقا افزود: در مرحله دوم شناخت مخاطب در تبلیغ است که قرآن کریم آن را از طریق بیان "لسان قوم" در سیره پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله معرفی می‌کند؛ یعنی سخن گفتن به زبان و درک نیازهای واقعی مخاطب.
 
وی با بیان مرحله روحیه جهادی که شامل شجاعت، حضور مستمر در صحنه و مبارزه با مظاهر طاغوت است به مرحله چهارم اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی حفظ ایمان در برابر قدرت‌ها و تهدیدهای طاغوتی است؛ موضوعی که در آیات ۴۵ و ۴۶ سوره بقره مورد تأکید قرار گرفته است.
 
سرکار خانم سقا افزود: تکیه بر قرآن و الهام گرفتن از معجزات الهی نیز همچون معجزه حضرت موسی علیه‌السلام در مقابله با فرعون. از دیگر مراحل این فرایند تبلغ مؤثر است.
 
این پژوهشگر تاکید کرد: «از دیگر شاخصه‌ها می‌توان به صداقت، امانت در گفتار، شرح صدر، امید دادن به مردم، خوف و خشیت الهی و تواضع اشاره کرد. پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در همه مراحل تبلیغ، رسالت الهی را بی‌کم‌وکاست به مردم رساندند و نمونه‌ای کامل از امانت‌داری در گفتار بودند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «شرح صدر از مهم‌ترین ویژگی‌های مبلغ دین است؛ چنان‌که حضرت موسی علیه‌السلام در مأموریت خود برای مقابله با فرعون، از خداوند شرح صدر طلب کرد. مبلغ دینی باید صبور، متواضع و امیدوار باشد تا بتواند مفاهیم الهی را به درستی منتقل کند.»
 
سرکار خانم سقا در بخش پایانی به روند تدوین مقاله اشاره کرد و گفت: «این پژوهش طی شش ماه و در سه مرحله انجام شد: در مرحله نخست، داستان‌ها و آیات قرآنی مرتبط با انبیا گردآوری شد؛ در مرحله دوم، شاخص‌ها بر اساس آیات قرآن دسته‌بندی گردید و سخنان مقام معظم رهبری با آن‌ها تطبیق داده شد؛ و در مرحله سوم، مستندات نهایی استخراج، پردازش و تدوین شد تا به صورت یک کار علمی کامل ارائه گردد.»
ارسال نظرات