۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۹۳۷۶

نشست نسبت اسلام و بنیادگرایی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نسبت اسلام و بنیاد‌گرایی در مدرسه شهید صدوقی قم برگزار شد.
نشست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نسبت اسلام و بنیاد گرایی در مدرسه شهید صدوقی قم با حضور حجت الاسلام علی مصباح، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که در فاز چهار مدرسه شهید صدوقی برگزار شد، حجت الاسلام مصباح گفت: بنیادگرایی یک واژه‌ای است که در دل مسیحیت به وجود آمده است و بنیاد‌گرایی حرکتی بود که در جنوب غرب آمریکا در اواخر قرن نوزدهم ایجاد شد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بنیاد‌گرایی در بین پروتستان‌ها به وجود آمد، گفت: در سال 1909 یک سری کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برگزار شد تا تعارض علم و دین را که به صورت مشکلی بزرگ در بین مسیحیت شکل گرفته بود، حل کند که نتیجه آن جلسات در دوازده کتاب چاپ شد به نام مبانی یا اصول که این کتاب‌ها‌، اساس فکری بنیاد‌گرایان شد.

این محقق حوزوی ادامه داد: این گرایش فکری دارای مشخصه هایی است که می توان از ظاهر گرایی در فهم کتاب مقدس، ضدیت با عقل، اعتقاد به رجعت حضرت مسیح و احیای پادشاهی خدا در روی زمین، اصرار بر نقش دین در تمام مسائل اجتماعی، مخالفت با مدرنیزم، اعتقاد به معاد جسمانی، نام برد.

حجت الاسلام مصباح اظهار داشت: در‌ سه دهه اخیر، جنبش‌های اسلامی دارای رشد مناسبی بوده اند و فرهنگ لیبرال دموکراسی خود را با رقیبی جدی به نام اسلام روبه‌رو دید و در این جهت سعی بر حذف این تفکر با تبلیغات منفی کرده است.

وی با بیان این‌که وازه بنیاد‌گرایی بار روانی منفی در بین مردم اروپا دارد، گفت: سیاستمداران و متفکران غربی با برچسب بنیادگرایی به مسلمانان در سطح توده مردم و حتی قشر فرهیخته خود، درصدد بوده‌اند تا از نفوذ اسلام جلوگیری کنند.

حجت الاسلام مصباح در ادامه جلسه با ذکر مشخصه‌های بنیاد‌گرایی اصطلاحی، تطبیق آن را با مؤلفه‌های اسلامی مورد بحث قرار داده، و نظرات‌ امام خمینی(ره) را در این موضوع بیان کرد.‌/909/پ202/س
ارسال نظرات