نقش تاریخی زنان ایرانی در شکلگیری تمدن نوین اسلامی بیبدیل است
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در عصر بیداری اسلامی، زن ایرانی از نخستین روزهای انقلاب تا جبهه مقاومت، نقشی محوری در شکلگیری تمدن نوین اسلامی ایفا کرده است.
در همین زمینه، خانم رویا بخشیزاده، مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه فردوسی، علوم پزشکی و امام رضا(ع) مشهد، در گفتوگویی، به ابعاد تاریخی، فرهنگی و تمدنی حضور زنان ایرانی را از انقلاب اسلامی تا امروز تبیین کرده است.
وی با تأکید بر الگوگیری از سیره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س)، زن ایرانی را پرچمدار ایمان، آگاهی و جهاد تبیین در عرصه خانواده و جامعه معرفی میکند.که در ادامه این گفتگو را می خوانید.
زنان ایرانی پیش از تشکیل جبهه مقاومت، در صف اول انقلاب بودند
مدرس تاریخ اسلام در دانشگاه فردوسی با اشاره به نقش زنان پیش از شکلگیری جبهه مقاومت اظهار داشت: زنان ایرانی پیش از آنکه مقاومت منطقهای شکل بگیرد، نقش تاریخی خود را در انقلاب اسلامی ایفا کردند. آنان با حضور آگاهانه و مجاهدانه در کنار مردان، زمینهساز سقوط سلطنت پهلوی شدند و بخش مهمی از پیروزی مردم ایران بر رژیم وابسته به آمریکا را رقم زدند.
بخشیزاده افزود: مردانی که در انقلاب نقشآفرین بودند، در دامان زنانی مؤمن، متدین و شجاع پرورش یافتند؛ زنانی که در برابر قدرتهای بزرگ ایستادند و با تربیت فرزندان مؤمن خود، نسل انقلاب را ساختند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بخش عمدهای از حماسه دفاع مقدس بر دوش زنان بود، گفت: حضوربانوان در پشت جبههها جلوهای ماندگار از ایثار بود. آنان مردان خود را اعم از پدر، همسر و پسر روانه جبههها کردند و در عین حال با دوخت لباس رزمندگان، تهیه خوراکی و کمکهای مالی، پشتیبان دفاع مقدس شدند.
وی افزود: زنان معلم و فرهنگی نیز در سنگر آموزش، نوجوانان را برای حضور در جبهه آماده کردند؛ ازاینرو نقش تربیتی زنان در آن دوران، بیبدیل و اثرگذار بود.
حجاب؛ مجوز حضور فعال زن در جامعه اسلامی است
بخشیزاده تصریح کرد: برخی بهاشتباه تصور میکنند اسلام زن را موجودی خانهنشین معرفی کرده است؛ درحالیکه یکی از فلسفههای حجاب، جواز حضور زن در جامعه با حفظ کرامت و امنیت است. خداوند با تشریع قانون حجاب، زمینه حضور اجتماعی سالم و امن زنان را فراهم کرده است.
وی با اشاره به الگوهای تاریخی زنان مسلمان بیان داشت: نخستین زن فعال در عرصههای اقتصادی و اجتماعی، حضرت خدیجه (س) بود و پس از او حضرت فاطمه زهرا (س) در تمامی عرصهها ازجمله علم، اجتماع و سیاست نقشآفرینی کرد.
بخشیزاده افزود: زنان صدر اسلام، همچون حضرت زهرا، امکلثوم و حضرت زینب (س)، در کنار نقش مادری، در میدانهای سیاسی و فرهنگی نیز حضور داشتند. اگر حضرت زینب (س) نبود، نهضت عاشورا در تاریخ جا نمیماند.
گریه حضرت زهرا (س) و امام سجاد (ع)، حرکتی سیاسی و روشنگرانه بود
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به ابعاد سیاسی گریههای اهلبیت گفت: گریه حضرت زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص) تنها از سر عاطفه نبود، بلکه حرکتی سیاسی برای اعتراض به انحراف از مسیر ولایت بود. همچنین گریههای مداوم امام سجاد (ع) در طول ۳۴ سال پس از عاشورا، یک اقدام روشنگرانه برای حفظ حقیقت کربلا و جلوگیری از تحریف بود.
بخشیزاده در ادامه افزود: حضرت زینب (س) در کنار امام حسین (ع) با هدف مشترک «امر به معروف و نهی از منکر» قیام کردند و حتی فرزندان خود را در این مسیر فدا نمودند.
وی تأکید کرد:بانوان امروز اگر الگوی خود را حضرت زینب (س) میدانند، نمیتوانند نسبت به منکرات و انحرافات جامعه بیتفاوت باشند. زن مؤمن دانشگاهی یا حوزوی باید همانند زینب (س) در برابر منکرات حساس و مسئول باشد.
جهاد تبیین، وظیفه زن ایرانی در برابر مظلومیت زنان غزه
مدرس تاریخ اسلام دانشگاه فردوسی با اشاره به وظیفه زنان ایران نسبت به زنان مظلوم جهان گفت: جهاد تبیین مهمترین وظیفه زنان مؤمن در شرایط کنونی است. زن ایرانی باید با تبیین معارف اسلام و فطرت انسانی، به جهانیان نشان دهد که حمایت از مظلومان، یک اصل انسانی و الهی است.
وی افزود: ظلمستیزی در فطرت همه انسانهاست و در تمام ادیان الهی بر آن تأکید شده است؛ ازاینرو دفاع از زنان و کودکان غزه، یک مسئولیت انسانی و ایمانی است.
رهنمودهای رهبر انقلاب، نقشه راه بانوی مسلمان ایرانی
بخشیزاده با اشاره به دیدارهای اخیر مقام معظم رهبری با بانوان تصریح کرد: مطالعه دقیق بیانات رهبر معظم انقلاب در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ برای بانوان ضروری است. ایشان بر دو اصل «اولویت خانواده» و «حضور مؤثر اجتماعی زنان» تأکید دارند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از قوانین اشتغال بانوان، با روح این رهنمودها همخوان نیست. زنی که چند فرزند دارد، اگر تمام وقت در محیط کاری حضور یابد، تربیت فرزند و آرامش خانواده آسیب میبیند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: پیشرفت علمی و اجتماعی زن باید در چارچوب خانواده باشد. بنده شخصاً تحصیلاتم را به گونهای ادامه دادم که فرزندانم از من جدا نباشند. حتی تحصیل غیرحضوری و نیمهحضوری را انتخاب کردم تا فرزندم در آغوش خودم بزرگ شود.
وی تأکید کرد: زن میتواند تحصیل، فعالیت فرهنگی و سیاسی داشته باشد، اما باید مدیریت خانواده، تربیت فرزند و رضایت همسر را اولویت قرار دهد.
انس با قرآن، عامل آرامش در خانواده و جامعه
بخشیزاده با اشاره به نقش قرآن در آرامش خانواده گفت: زنی که با قرآن مانوس است، صبر و درک عمیقی از هستی دارد و میتواند آرامش را به خانه منتقل کند. بسیاری از تلاطمهای خانوادگی ناشی از دوری از قرآن است.
وی افزود: قرآن کتاب زندگی است، نه کتاب مردگان. باید هر روز قرآن را با ترجمه بخوانیم، دربارهاش گفتوگو کنیم و آموزههای آن را در زندگی پیاده نماییم تا نسل جدید رفتار دینی و اخلاقی را در عمل ببیند.
ضرورت تعامل علمی حوزه و دانشگاه
مدرس دانشگاه امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعامل حوزه و دانشگاه در حوزه بانوان بسیار اندک است. باید نشستها و مناظرات علمی مشترک با محور موضوعات دینی، اجتماعی و علمی برگزار شود تا همافزایی فکری شکل گیرد.
وی افزود: تجربه برگزاری جلسات تطبیقی علم و دین در دانشگاه فردوسی نشان داد که گفتوگوهای عالمانه میان متخصصان علوم مختلف میتواند موجب رشد فکری و تعمیق ایمان شود. چنین جلساتی برای بانوان نیز باید بهصورت مستمر برگزار شود.
زن مؤمن، مادر تمدنساز و تربیتکننده نسل مقاومت است
بخشیزاده تأکید کرد: زن ایرانی زمانی نقش تمدنی خود را ایفا میکند که همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) مدیر خانه و جامعه باشد. زنی که با قرآن و دعا مانوس است، میتواند فرزندانی تربیت کند که تاریخ را متحول سازند؛ چنانکه در عصر ما، زنی مؤمن پرورشدهنده امام خمینی (ره) شد و مسیر منطقه را تغییر داد.
وی افزود: زن متعهد و بصیر، مدیر خانه و مربی نسل آینده است؛ زنی که میتواند هم خانواده را بسازد و هم جامعه را هدایت کند.