علوم اسلامی محور اقتدار تمدنی است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سید محمدمهدی موسویان، دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی انقلاب اسلامی و معاونت پژوهش موسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی، در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، اظهار داشت: سند بالادستی ما برای چهلسالۀ دوم انقلاب اسلامی همان بیانات و راهبردهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اسلامی است که ایشان ابعاد مختلف آن را در حوزههای فرهنگی، معنوی، علمی و سبک پیشرفت، تبیین فرمودهاند. مسئله مهم و بنیادین در این بیانیه، جایگاه علم و نقش دانشجویان و جوانان است.
وی افزود: ما در روایات داریم که «العِلمُ سُلطانُ» یعنی علم ماهیتاً قدرتآفرین است. رهبر معظم انقلاب در تحلیل مواجهه تمدنی جهان اسلام با غرب نیز دقیقاً همین حقیقت را یادآور میشوند که چرا تمدن غرب توانست بر جهان سیطره بیابد؟ زیرا با ابزار علم وارد شد. دانشی را که ریشه و زایش آن در تمدن باشکوه اسلامی بود، به خدمت سلطه و توسعه خود گرفت و قدرت و نفوذ جهانی ساخت.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه علم ابزاری برای کشف حقیقت و استخراج سرمایههای ملتهاست، افزود: غرب این ابزار را نه برای حقیقت و عدالت، بلکه برای سلطه، استعمار و تحمیل سبک زیست خود به جوامع عقبمانده به کار گرفت و همین تفاوت مسیر علمی، تفاوت سرنوشت تمدنی را رقم زد.
وی ادامه داد: امروز نیز وقتی رفتار سران کشورها را مشاهده میکنیم و به هدیههای نمادینی که برای ملتها میبرند نگاه میکنیم، میبینیم رمز قدرت و پیام غرب، علم و تکنولوژی است؛ نماد سلطهای که با ابزار دانش اعمال میشود. خوشبختانه جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بهویژه در دوره خدمت شهید رئیسی در حوزههای فناورانه نظیر رباتهای جراحی و فناوریهای پیشرفته دستاوردهای مهمی داشته، اما این آغاز راه است و باید نقشآفرینی در راستای پیشرفت علمی کشور چند برابر و هوشمندانهتر گردد.
معاون پژوهشی موسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، در بخش علم و پژوهش تأکید میفرمایند که «دنیاى غرب به برکت دانش خود بود که توانست براى خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند» و با وجود عقبماندگی اخلاقی، سیاست و اقتصاد کشورها را به دست گرفت؛ اما امام خامنه ای با تبیین تفاوت ماهوی علم و دانش در انقلاب اسلامی، صراحتاً هشدار میدهند که ما هرگز به سوءاستفاده از دانش توصیه نمیکنیم و مسیر ما مسیری مبتنی بر عدالت، اخلاق و کرامت انسانی است. ایشان تأکید دارند که حرکت علمی انقلاب، تنها آغاز راه است و میفرمایند: «ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم و از مرزهای کنونی دانش عبور کنیم.»
موسویان با اشاره به اینکه رهبر انقلاب عقبماندگی علمی دوران قاجار و پهلوی را «عقبماندگی شرمآور» توصیف کردهاند، گفت: ما از صفر بلکه از زیر صفر آغاز کردهایم و امروز شتاب علمی جمهوری اسلامی باید با سرعت و استمرار ادامه پیدا کند تا عقبماندگی جبران شود. دستاوردهای بزرگی مانند صنایع موشکی، هوافضا و فناوریهای نوین که نتایج آن در بزنگاههایی همچون جنگ دوازده روزه اخیر آشکار شد، بخشی از ظرفیت این حرکت است، اما چشمانداز جمهوری اسلامی فراتر از این است و ما باید پرچم علم را در حوزههای مختلف و در مقیاس تمدنی به دوش بکشیم.
وی در پایان با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از جوانان گفت: ایشان خطاب به دانشجویان، پژوهشگران و مراکز دانشگاهی، مطالبهای عمومی و قاطع مطرح کردهاند و آن «احساس مسئولیت و جهاد علمی» است. لذا مسیر علمی در گام دوم انقلاب اسلامی، مبتنی بر یک جهتگیری جهادگونه است. این جهاد یک تلاش معمولی نیست؛ بلکه تلاش مجاهدانهای است که در نقطه مقابل سرمایهگذاری دشمن تعریف میشود. حضرت آقا صراحتاً میفرمایند که سنگبنای یک انقلاب علمی گذاشته شده و این مسیر شهدایی همچون شهدای هستهای دارد؛ بنابراین دانشجوی گام دوم تنها دانشپژوه نیست، بلکه سرباز جبهه علم است؛ سربازی که باید دشمن را در میدان علم ناکام سازد و با فهم هویت و رسالت علمی خود به پیشبرد ایران قوی و ساخت تمدن نوین اسلامی کمک کند.