مسئله «هویت نوجوانان» ابربحران آینده کشور است
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علیزاده مدیر حوزههای علمیه خواهران در دیدار آقای سعادتی معاون راهبردی قرارگاه قرب خاتمالانبیاء(ص) که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به لایحه بودجه سال جدید، اظهار داشت: بودجه مصوب سال جدید حوزههای علمیه خواهران کفاف پوشش نیازهای اجتنابناپذیر را نخواهد داد و در واقع ما برای تبلیغ جهتدار در راستای گفتمان انقلاب اسلامی، صفر الیدی (دست خالی) هستیم.
وی ادامه داد: در این شرایط، تمامی منابع باید صرف «منافع و مصالح عالیه انقلاب» گردد زیرا همه نیروها در یک جبهه عملیاتی در حال مبارزه در «سربالاییهای سخت انقلاب» هستند و کوچکترین سهلانگاری میتواند تبعات سنگینی داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده در ادامه، بر اهمیت یک دستگاه نظری محکم تأکید کرد و با ذکر نکاتی در دوره مدیریت خود به عنوان ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این مسائل ریشه در طرح «مسئلهمحوری» سالهای ۹۴-۹۵ دارد که این دستگاه نظری بر دوگانه بنیادین عامل (نیروی انسانی) و ساختار (نهادها، فرهنگ و اسطورهها) برای هرگونه شناخت و تغییر در میدان اجتماعی بنا شده است و باید مشخص شود که کدام یک از شش لایه تحول اجتماعی از جمله عامل فردی؛ باورسازی (تغییر شناخت)، ذائقهسازی (تغییر سلیقه)، رفتار سازی (ایجاد عادت) و ساختار؛ گفتمانسازی (محوریترین نقطه ثقل)، جریانسازی (سطوح مردمی) و شبکهسازی (تعاملات حاکمیتی) هدفگیری شده است.
وی در ادامه، گفتمانسازی را واژه کلیدی فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری دانست و خاطرنشان ساخت که این فرآیند نیازمند ترسیم دقیق هرم مخاطبان و شناسایی نقطه اهرمی (گرانیگاه) عملیات است و تحلیلها باید بر «سیناپسهای پیام» (گرههای عصبی شبکه اطلاعرسانی) متمرکز شوند تا از طریق تجهیز «رسانههای متحرک» (ابررساناها)، انتقال مؤثر پیام تضمین شود.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به موانع ارادی و نظریهها و با تأکید بر اینکه مخاطب دارای عاملیت است و موانع ذهنی و ارادی ایجاد میکند، حوزه عملیات فرهنگی را به «نظریه بازیها» تشبیه کرد و گفت: این مسئله بدین معنا است که باید حرکتهای حریف را تا سه دست جلوتر پیشبینی کرد.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده بر ضرورت تمرکز حداکثری بر هویت نوجوان تأکید کرد و گفت: این مسئله به عنوان «ابربحران آینده جمهوری اسلامی» با ضریب حداکثری (۱۰ به توان ۱۰) طبقهبندی شده که هدف نهایی آن باید فتح قلعه وجود مخاطب از طریق تشخیص دقیق رگ خواب، نقاط ضربهخورده و نحوه دلربایی دشمن از این نسل قرار گیرد تا عملیات پدافندی و آفندی لازم در این مقطع حساس اجرا شود.
تدوین نقشه راه عملیاتی گفتمان
مدیر حوزههای علمیه خواهران، در تشریح الزامات عملیاتی، بر تعریف دقیق مولفههای کلیدی برای موفقیت در عملیات فرهنگی تأکید کرد و افزود: محور اصلی مباحث مطرح شده، گذار از ترسیم کلیات به تدوین یک «نقشه راه سختافزاری و نرمافزاری» برای عملیات فرهنگی است.
وی با طرح سؤالاتی بنیادین از جمله: شتابدهندهها (سانتریفیوژها)؛ کدام عناصر، فرآیندهای گفتمانسازی را با سرعت پیش میبرند و در «پیچ سوم» مسیر، مانع ایجاد نمیکنند؟ عوامل استمرار (حفظ بقا)؛ چه سازوکارهایی برای تثبیت گفتمان پس از اجرای موفقیتآمیز لازم است؟ عوامل کاتکننده (تخریبگر)؛ چه عناصری گفتمانسازی را در میانه راه متوقف یا تخریب میکنند؟ در باب دینامیک گفتمان، خواستار شناسایی دقیق اجزای و تعریف فوری «جعبه ابزار» سختافزاری و نرمافزاری برای افسران عملیاتی فرهنگی شد.
عقبماندگی تکنولوژیک و تهدید هوش مصنوعی
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به ضربه فنی شدن سیستمهای حفاظت اطلاعات توسط هوش مصنوعی، نسبت به عقبماندگی نسل تکنولوژی اظهار کرد: شگفتیهایی که دشمن در آستین دارد ما را با عمل انجامشده مواجه میکند و ما منفعل میشویم، در حالی که افق آینده نیازمند تعریف فوری ابزارهای جدید برای جبهه خودی است.
لزوم نقشه مشترک ذهنی و همدلی بینسازمانی
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به تجربیات گذشته در ارائه مدلهای تحول (مانند ارائه مدل قطبهای فکری فرهنگی در سال ۹۴)، بر چالش اصلی عدم همافزایی و اشتراکگذاری اطلاعات میان دستگاهها تأکید کرد و گفت: بنده طرحی را ارائه دادم که مورد تأیید بزرگان قرار گرفته و نسخهبرداری و بومیسازی آن برای سایر سازمانها توصیه شده بود اما در عمل با مقاومتهایی مواجه شده و به سرانجام نرسید.
وی ادامه داد: هر مجموعه آتش به اختیار و دغدغهمند، نقشهای دارد اما «به اشتراک گذاشتن همه اینها در یک نقشه کلانتر و در یک نرمافزار جامعه» برای رسیدن به همپذیری و اجماع عملیاتی حیاتی است و باید نسبت به آن اهتمام ورزد.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به اهمیت سازماندهی و انسجام مطرح کرد: مشکل اصلی و متمرکز، «در لایه طراحی هوشمندانه و اثربخش بودن نرمافزار اقدامات» است که امیدوارم با تلاشهای جاری به فخامت و پختگی بیشتری در حوزه نرمافزاری برسیم.
واکاوی نقش پیشران حوزههای علمیه خواهران با سه محور «تقویت هویت، پروژه روضه خانگی و نقشآفرینی محلی» در جامعه
آقای سعادتی، معاون راهبردی قرارگاه قرب خاتمالانبیاء نیز در این دیدار اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر ضرورت پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط حداقل ۷ میلیون دانشآموز تأکید دارند اما امروزه در بهترین استانهای مذهبی، تنها ۳۰ درصد از جوانان مذهبی (فرزندان پاسداران، علما، نوههای شهدا) با نهادهای انقلابی مرتبط هستند؛ یعنی عملا ۷۰ درصد نیاز به یک شیوه اقناعی و ارتباطگیری جدید دارند که اکثر معلمان فعلی قادر به ارائه آن نیستند.
وی با اشاره به عملیات ترکیبی و سازماندهیشده دشمن افزود: دشمن با الگوگیری از تاکتیکهای نظامی (نظیر ریزپرندهها)، نزدیک به ۲۰۰ مسئله را شناسایی کرده و در حال جریانسازی و گروهبندی جوانان است، روش کار به این منوال است که ابتدا با عرفان و بحثهای دینی جذب میکنند، سپس افراد را وارد شبکههای فساد با درآمد بالا (مانند موردی که یک دختر ۱۸ ساله رابط منطقهای با درآمد ماهانه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان بود) میکنند که با سازماندهی محلهای و رصد آنها (از تهران به گرگان و سپس دبی) نشان داد که سرشبکه اصلی به راحتی قابل شناسایی نیست.
آقای سعادتی ادامه داد: نفوذ فرهنگی و اقتصادی (الگوی سبک زندگی) یکی دیگر از شگردهای دشمن است و در حوزههایی مانند آرایشگری و مدل لباس، از طریق امارات و ترکیه، حتی خانمهای مذهبی نیز هدف ساماندهی قرار گرفتهاند، در نمایشگاه کتاب و کتابفروشیهای مجاور اماکن مذهبی (مانند قم)، حدود ۷۰ درصد فروش مربوط به کتابهایی با محوریت ثروت، آرامش، و لذتهای زندگی (چگونه ثروتمند شویم، لذت زندگی لذتبخش) است. این کتب حتی طلبهها را به دلیل وعدههای افزایش درآمد جذب میکنند که نشاندهنده یک تغییر ویترین فرهنگی است.
معاون راهبردی قرارگاه خاتمالانبیاء با اشاره به شیوه عملیات و حفظ امنیت گروههای معاند مطرح کرد: گروههای سازماندهی شده دشمن با پروتکلهای امنیتی بسیار سختگیرانه فعالیت میکنند و مواردی از جمله ممنوعیت ارتباط تلفنی یا مجازی بین اعضا، برگزاری جلسات حضوری کوتاه (زیر ۲۰ دقیقه)، عدم اجازه به نوشتن روی کاغذ، تعریف مأموریت و بلافاصله پیگیری کار را در دستور کار خود قرار میدهند و نحوه جذب آنان اغلب با وعده درآمد و از طریق خرید و فروشهایی نظیر طلا آغاز میشود.
وی ادامه داد: اگر در این حوزه (مسئولیت اجتماعی و مقابله با نفوذ فرهنگی)، سریعاً اقدام نشود، غفلت بزرگی نظیر آنچه در برخی حوزههای فرهنگی دیگر رخ داده است، اتفاق خواهد افتاد.
سعادتی در ادامه به ارائه گزارشی مفصل از مأموریت و اقدامات قرارگاه پرداخت و بیان داشت: قرارگاه قرب با حکم و دستور مستقیم رهبری و فرماندهی سرلشکر جعفری به مدت سه سال راهاندازی شده و هدف اصلی آن تقویت «هسته سخت» انقلاب در برابر تهاجم پیچیده دشمن است.
وی اعلام کرد: هدف اصلی و تمرکز دشمن پس از حوادث اخیر بر «تضعیف (یکدهم کردن) هسته سخت» انقلاب است؛ در مقابل، مأموریت قرارگاه، تقویت و «ده برابر کردن هسته سخت» به دستور رهبری است که اولین گام قبل از هر عملیاتی، «گفتمانسازی» و «گستراندن چتر گفتمانی در کشور» خواهد بود.
سعادتی گفت: مقام معظم رهبری نیروی مورد نظر برای «گفتمانسازی» و «گستراندن چتر گفتمانی در کشور» را «لشکر صاحبان ذهن فعال و زبان گویا» تعریف کردهاند، یعنی کسانی که نرمافزار انقلاب اسلامی را به روز فهمیده و قادر به انتقال آن به مخاطبان هستند.
وی در ادامه به تهدیدات و ناکامیهای شناساییشده توسط دشمنان پرداخت و افزود: کاهش ورودیهای حوزههای علمیه و فراتر از آن، پروژه دشمن برای «انصراف دادن روحانیت» و تحویل لباس و شهریه، کاهش ۳۰۰ هیئت فعال دانشگاهی به کمتر از ۱۰۰ هیئت کلیددار، همچنین، ۳۰ هزار فرمانده از ۹۰ هزار پایگاه بسیج که کلیددار فعال نیستند، آغاز عملیات نرم در محلات و تشکیل «گروهکهای فرهنگی و خیریه» خودجوش مردمی توسط جریان مقابل، با هدف قرار دادن مراکزی مانند ۲۵ هزار باشگاه ورزشی. بخشی از اقدامات رصد شده توسط دشمنان است.
سازوکارهای مقابلهای و اجرایی
معاون راهبردی قرارگاه قرب خاتمالانبیاء در ادامه بیان داشت: رهبری تأکید دارند در مقابل جبهه پیچیده، ترکیبی و وسیع دشمن، باید یک «جبهه وسیع با تنوع و تکثر، اما با گفتمان واحد» شکل گیرد.
وی افزود: کانون تمرکز این جبهه میتواند روحانیون، فرهنگیان، دانشگاهیان (و در حوزههای تخصصی، سلبریتیها، هنرمندان و ورزشکاران انقلابی) قرار گیرند که با تأسیس «کارگروه گام دوم حوزه» با محوریت افراد متخصص (فوق لیسانس و دکترا) زیر نظر آیت الله اعرافی برای بومیسازی و پیادهسازی عینی بیانیه گام دوم در حوزههای برادران (تمرکز بر ۲۰۰ حوزه دارای بیش از ۵۰ طلبه) به موفقیت برسند.
سعادتی با اشاره به نقش پیشران حوزههای علمیه خواهران و تاکید بر سه محور «تقویت هویت، پروژه روضه خانگی و نقشآفرینی محلی گفت: تأکید بر ضرورت تقویت هویت و نقشآفرینی مؤثر طلاب خواهر در جامعه، هدفگذاری برای رسیدن تعداد روضههای خانگی دائم از ۳۸۰ هزار به یک میلیون (از ۲۵ میلیون خانه)، با محوریت بانوان و طلاب خواهر در مدلهای تخصصی (مادر-فرزندی، نوجوانان دهه هشتادی) و همچنین نقشآفرینی محلی طلاب خواهر بهویژه در شهرستانهای کوچک، میتواند نبض فرهنگی و اجتماعی شهر را در دست گرفته و راه حلی برای پیشران بسیاری از مسائل اجتماعی قرار گیرد.
وی در پایان مطرح کرد: شاخص رهبری اینگونه است که برای تضمین پیشرفت و امنیت انقلاب، باید در هر منطقه، ۱۰ درصد جمعیت شهر پای گفتمان انقلاب بیایند و قرارگاه بر مبنای «نسخه عینیسازی بیانیه گام دوم» (مورخ ۱/۳/۹۸) کار میکند که نقش هر فرد (مانند طلبه خواهر) را در نزدیک به ۵۰ عرصه بومی (از اشتغال تا محیط زیست) مشخص میکند.
سعادتی همچنین به پیشبینی بحران بازنشستگی ۳۵ درصد از معلمان تهران در سه سال آینده و پیشنهاد استفاده از فارغالتحصیلان حوزههای علمیه خواهران برای پر کردن این خلاء به جای استخدام افراد کمتجربه تاکید کرد.
