۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۸۰۲۹۸
رییس مرکز فقه و اصول اهل بیت:

امام کاظم به سبب مخالفت با طاغوت زندانی و شکنجه شد

خبر گزاری رسا ـ رییس مرکز فقه و اصول اهل بیت(ع) با توجه به شهادت جانسوز امام کاظم اظهار داشت: امام کاظم با سیاست و کیاست خاصی به مبارزه با خلفای عباسی پرداخت و به طور غیر مستقیم طاغوت بودن و مشروعیت نداشتن حکومت وقت را مطرح می کرد.
امام كاظم (ع)

حجت الاسلام علی الماسی، رییس مرکز فقه و اصول اهل بیت(ع)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسوز امام کاظم(ع) اظهارداشت: امام کاظم(ع) باب الحوائج بوده و بسیار در مشکلات و سختی ها به داد شیعیان رسیده و مومنان در حوائج خود از این امام همام به فکر دیگر مسلمانان هم باشند و آنان را نیز دعا کنند.

حجت الاسلام الماسی تصریح کرد: حضرت امام کاظم(ع) فعالیتها و مبارزات سیاسی شان را به چند گونه اعمال می کردند و در عین سیاسیت و کیاست به مبارزه با حکومت می پرداختند که البته این مبارزات به صورت ناپیدا بوده، به عنوان نمونه یکی از یاران معروف حضرت صفوان شترداربود که روزی هارون برای سفر حج شترهایی را از وی اجاره می گیرد،
امام کاظم ناراحت می شوند و می فرمایند کسی که با این ظالمان باشد ظالم است و کسی که ظالم باشد جهنم جای اوست و صفوان با تعجب می گوید من شترهایم را برای سفر حج اجاره داده‌ام و هدفم خیر بوده، حضرت درجواب می فرمایند آیا تو می خواهی هارون زنده از سفر برگردد تا پول تو را بدهد، همین مقدار راضی بودند به زندگی حاکم ظالم انسان را جزء آن دسته قرار بگیرد.

وی منش حضرت در برخورد با اقشار مختلف جامعه را به دو گونه مردمی و حکومتی توصیف کرد و اظهارداشت: حضرت در منش مردمی کظم غیظ و مدارا کردن با مردم را بسیار اهمیت می دادند به گونه بود که وقتی جاهلی به حضرت توهین می کند که منجربه خشم اصحاب می شود و قصد برخوردبا آن فرد را می کنند حضرت اجازه نمیدهند و با آن فرد مدارا می کنند و بعد از چند روز حضرت در زمین کشاورزی آن فرد جاهل وارد می شود و در صدد برطرف کردن مشکل آن شخص برمی آید این حرکت حضرت باعث ایجاد تحول در شخص می شود.

وی منش حکومتی حضرت را کاملا برخلاف منش مردمی حضرت دانست و اظهارداشت: منش تند حضرت با حکومت سبب زندانی شدن ایشان توسط دستگاه حکومت می شود که در نقل ها می بینیم که حداقل مدتی که ایشان در زندان سپری کرده اند 7 سال بود البته منصور باتوجه به اینکه امام صادق(ع) را به شهادت رسانده بود این جرات را به خود نداد که امام کاظم را هم به شهادت برساند، بعد از منصور، مهدی عباسی 10سال حکومت کرد و حضرت را بارها حبس و مورد آزار و اذیت قرارداد.

رییس مرکز فقه و اصول اهل بیت(ع) رعایت اصل تقیه در زمان حضرت را بسیار حائز اهمیت شمرد و افزود: اگر این تقیه های که حضرت و ائمه اطهار می کردند نبود شاید الان هیچ چیزی از شیعه باقی نمی ماندو این طور نبود که شیعه بتواند قرن ها مستدام بماند.

حجت الاسلام االماسی ابرازداشت: بعد از شهادت امام صادق(ع) دو ماجرای مهم در تاریخ تشیع به وقوع پیوست اسماعیل برادر امام کاظم(ع) که عده ای می گفتند بعد از امام صادق(ع) اسماعیل باید امام بعدی باشد، فوت می کند و طرفداران اسماعیل سو استفاده می کنند و ماجرایی بوجود می آورند که باعث به انحراف کشیدن تشیع می شود و فرقه اسماعیله را تشکیل می دهد.

وی ماجرای دومی که به وقوع پیوست را ماجرای عبدالله برادر دیگر امام کاظم بیان کرد که بعد از شهادت امام صادق فرقه ای به نام حنفیه به وجود آورد و مدعی امامت شد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه از مهمترین برنامه ها در دوران امامت حضرت را تبلیغ دین و ارشاد مردم توسط روایات و احادیث دانست و اظهارداشت: بعداز امام صادق(ع) شاگردان امام صادق به دو دسته تبدیل شدند عده ای منحرف شدند و مسیر خود را تغییر دادند که یک عده از منحرفین در امامت امام صادق(ع) توقف کردند و معروف شدند به واقفیه، واقفیه بیشتر کسانی بودند که از وکلای امام صادق در شهرهای مختلف بودند و بعد از شهادت امام مبالغ زیادی از بیت المال در دستشان بود که این امر موجب وسوسه آنها و به انحراف کشیده شدن آنها شد.

وی دسته دوم را عده ای دانست که در راه ترویج دین استقامت ورزیدند و وسوسه دنیا نشدند و بر امامت امام کاظم(ع) شهادت دادند که از جمله این افراد می توان هشام بن حکم، یونس بن عبدالرحمن، صفوان جمال و علی بن یقطین را نام برد.

این محقق حوزوی حکومت 14 سال هارون الرشید را شرایط سختی برای حضرت تصور کرد و ابرازداشت: هارون به شیوه های مختلفی حضرت را حبس کردند و حداقل دو حبس را برای امام در زمان هارون الرشید نقل کرده اند که در اولین حبس حضرت چهار رکعت نماز خواندند و دست بر دعا برمی دارند که از زندان رهایی پیداکنند هارون الرشید که متوجه می شود از حضرت می پرسد که آیا درخواستی از خدا کرده ای حضرت می فرمایند بله آزادی ام را و هارون حضرت را از زندان آزاد می کند و حتی هر پنج شنبه هم به حضرت سر می زد ولی بعد از مدتی دوباره حضرت را حبس می کند که در آخر به شهادت می رساند.

وی معجزات نقل شده حضرت را بسیار زیاد دانست و به عنوان نمونه، معجزه ای که حضرت اشاره‌ی به شیر روی پرده نقاشی شده می کنند و شیرزنده می شود و دشمنی از دشمنان خداوند متعال را می بلعد و بر سرجای خود قرارمی گیرد.

وی یکی از مشکلاتی که حضرت برای خلفای عباسی ایجاد کرده بود را متحول سازی زندانبانان خلیفه که در مجاورت حضرت بودند دانست که البته خلیفه نهایتا سندی بن شاهک را بر سر کار می گذارد ولی این ملعون ملائک و خداوند متحول نمی شود و قاتل جان مبارک حضرت می شود.

رییس مرکز فقه و اصول اهل بیت(ع) افزود: حضرت در تربیت یاران مدیر و مدبر و وارد کردن آنها در امر حکومت بسیار می کوشید، این یاران باعث می شدند شیعان کمتر آسیب ببینند، ازجمله این افراد علی بن یقطین را می شود نام برد که وزیر هارون بود و جلوی ضرباتی که از طرف هارون به شیعیان می شد را می گرفت.

وی از جمله شگردهای هاروه را استضعاف فکری مردم وعقب کشاند مردم از تحلیلات سیاسی روز دانست و اظهارداشت: در مقابل این طرفند، حضرت به هشام می فرمایند که انسان دو حجت دارد که یک حجت آشکار پیامبران وائمه و حجت پنهان عقل است.

حجت الاسلام الماسی در تبیین تاریخچه زندگی حضرت ابراز داشت: کنیه ابولحسن، لقب کاظم، ولادت 7صفر 128هجری قمری، اسم شریف مادر گرامیشان حمیده، شهادت 25 رجب 183هجری که پس از 35 سال امامت در سن 55سالگی به شهادت می رسند.

وی خشنودی که تولد حضرت در میان اهل بیت به وجود آورد را به گونه ای توصیف کرد حضرت امام صادق (ع) به مدت سه روز برای تولد این مولود مسعود جشن گرفتند./912/ت302/ع

ارسال نظرات