۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۸۰۳۱۴

سی و چهارمین شماره اقتصاد اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ سی و چهارمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی منتشر شد.
اقتصاد اسلامي 34


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و چهارمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی به مدیرمسؤولی علی‌اکبر رشاد و سردبیری عباس عرب‌مازار به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی منتشر شد.

اقتصاد اسلامی، مجله‌ای علمی تخصصی، دارای درجه علمی پژوهشی است که با هدف طرح و توسعه مطالعات بنیادی و کاربردی در باب اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران با اهداف تبیین اصول و پی‌ساخت‌ها و مسائل اساسی نظام اقتصادی اسلام و دفاع عالمانه و مستدل از آن، آسیب‌شناسی و نقد منطقی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، نقد و بررسی مقایسه‌ای مکاتب و نظریه‌های اقتصادی و بررسی مسائل مستحدثه فقهی و نیازهای نوپیدا در حوزه اقتصاد منتشر می‌شود.

سخن نخست؛ سال اصلاح الگوی مصرف، «الگوی مطلوب مصرف در چارچوب الگوی تخصیص درآمد اسلامی» به قلم سید رضا حسینی، «الگوی مصرف بر مبنای ارزش های اسلامی» به قلم مجتبی باقری تودشکی، «مصرف فراگیر و پایدار در سایه آموزه‌های توسعه اسلامی» به قلم ناصر جهانیان، «اصلاح الگوی مصرف و محیط زیست» به قلم سعید فراهانی فرد، «نقش فرهنگ بر الگوی مصرف» به قلم میثم موسایی، «مصرف و مصرف گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی» به قلم سید اکبر سیدی‌نیا و «جایگاه حقوق مصرف در اصلاح الگوی مصرف» به قلم حسین آقابابایی از مطالب این شماره فصلنامه اقتصاد اسلامی است که چاپ تابستان 88 بوده، اما به تازگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

عباس عرب‌مازار، سردبیر فصلنامه اقتصاد اسلامی در سرمقاله این نشریه با اشاره به نامگذاری سال 88 به سال اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب، ضمن تبیین ابعاد مختلف این موضوع، مقابله با اسراف و صرفه‌جویی صحیح را صرفاً با شعار و حرف غیرممکن دانسته و خواستار قانون‌گذاری صحیح قوای مقننه و اجرا و پیگیری قوای مجریه شده است.

وی تأکید کرده است: «مجله اقتصاد اسلامی در جهت اجرای منویات رهبری و کوشش علمی برای تبیین صحیح و جامع از اصلاح الگوی مصرف، مشاوره‌ای علمی با اندیشه‌وران و صاحب‌نظران داشت که نتیجه این مشورت، سفارش مقالات علمی برای بررسی بُعدهای گوناگون اصلاح الگوی مصرف بود».

همچنین در مقاله نقش فرهنگ بر الگوی مصرف به قلم میثم موسایی آمده است: «مصرف افزون بر این‌که به عنوان هدف تولید و توزیع مطرح است، تغییرهای آن، تأثیر قابل توجهی بر دیگر متغیرهای کلان اقتصادی مانند سطح تولید، پس‌انداز، اشتغال، بیکاری و تورم دارد. عامل‌های متعددی در شکل‌گیری الگوی مصرف در هر جامعه‌ای دخالت دارد که مهم‌ترین آن‌ها فرهنگ است».

گفتنی است، ‌سی و چهارمین شماره فصلنامه اقتصاد اسلامی در 220 صفحه و به قیمت دو هزار و پانصد تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی به تازگی منتشر شده است. /920/ن601/ع

ارسال نظرات