۲۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۸۱۳۱۴
ظهور آغازی دوباره (3):

آیت الله نمازی: آرمان های مدنظر غرب با عدالت جهانی مهدوی هیچ گونه تناسبی ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، بروز انحرافات و خرافات در مساله مهدویت را معلول عدم آگاهی نسبت به جایگاه امامت دانست و گفت: بزرگان، خطبای جمعه، روحانیان و دیگر صاحبنظران فرهیخته باید جایگاه و نقش امام شناسی را در جامعه برجسته و تبیین کنند.
1/ آيت الله نمازي


آیت الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد حضرت ولی عصر(عج) تاکید کرد: مساله مهدویت و ظهور یک مصلح جهانی که پایان دهنده ظلم و بی عدالتی است، امری پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه عصر ما عصر جاهلیت مدرن است ابراز داشت: در عصر پیشرفت علم، صنعت و تکنولوژی و با وجود اینکه شعار از عدالت، حقوق بشر و دمکراسی سرداده می شود، اما رفتارها کاملا در تضاد با این موضوع است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز حتی اگر کسی کمترین اطلاعی هم از عملکرد قدرت ها داشته باشد، به خوبی در می یابد که آنها حتی با شهروندان خودشان هم سرکوب گرانه رفتار می کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان، با غیر قابل توجیه خواندن آرمان های مدنظر غرب با عدالت جهانی مهدی موعود(عج) تصریح کرد: آرمان هایی که غرب برای نهادینه کردن عدالت و جا انداختن برخی از مسائل در اذهان تلاش می کند، هیچ گونه تناسبی با آرمان های حکومت مهدوی ندارد و آنها در این عرصه جایگاهی ندارند و عددی هم به حساب نمی آیند.

حوزویان جایگاه و حقیقت مهدویت را برای مردم تبیین کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، با اشاره به اهمیت مساله مهدویت تاکید کرد: رسانه های جهان اسلام به ویژه رسانه ملی، علما ونخبگان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه باید جایگاه مهدویت و حقیقت ناب آن را برای افکار عمومی، جهان اسلام، شیعیان و همه جوامع اسلامی و حتی مسیحیت تبیین کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مساله موعود در سایر ادیان نیز امری پذیرفته شده است گفت:‌ تنها تفاوتی که در این راستا وجود دارد، در تطبیق مصداقی این موضوع است، اهل کتاب معتقدند آن موعود حضرت عیسی مسیح(ع) است و البته این موضوع منافاتی با اعتقاد شیعیان ندارد.

وی ابراز داشت: وجود امام عصر(عج) عنصر محوری مهدویت است، حضرت عیسی(ع) نیز به عنوان همراه و دستیار درکنار وجود مبارک ایشان است و از آسمان فرود می آید و در مکه به امام عصر(عج) اقتدا می کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: تنها تفاوت این دو نظریه را می توان در محوریت مساله مهدویت ذکر کرد، مسیحیان معتقدند محور مقوله انتظار حضرت عیسی مسیح است و شیعیان معتقد هستند محوریت با امام عصر حضرت مهدی موعود(عج) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه متاسفانه جایگاه مهدویت در جوامع و حتی نظام اسلامی به درستی تبیین نشده است گفت: آنچه خلاء آن حتی در جامعه خود ما نیز مشاهده می شود، جایگاه مهدویت، شان و نقش امام، و موقعیت امام معصوم(ع) در نظام تکوین و تشریع است.

وی ادامه داد: امام شناسی، معرفت به مقام ائمه و منزلت این بزرگواران برای عامه مردم و حتی برای خواص نیز ناشناخته است، تصور این است که امام شخصیت محترم و مقدسی است و دارای یک سلسله اختیارات است، در حالی که این موضوع همه شؤون امامت نیست.

عرصه ورود به معرفت الله از دالان معرفت ائمه می گذرد

آیت الله نمازی با بیان اینکه امامت فراتر از تصورات و باورهای امت اسلام از آغاز تاکنون است تاکید کرد: معرفت به امام، بعد از توحید مهم ترین اصل است و اگر فرد و یا جامعه ای امام شناس نباشد، خدا شناس نیز نخواهد بود.

وی اضافه کرد: عرصه ورود به معرفت الله، از دالان معرفت ائمه(ع) می گذرد و اگر امام را نشناسیم خدا را نشناخته ایم و به یقین گمراه خواهیم شد.

خرافات معلول عدم آگاهی نسبت به جایگاه امامت است

آیت الله نمازی در ادامه بروز انحرافات و خرافات در مساله مهدویت را معلول عدم آگاهی نسبت به جایگاه امامت دانست و گفت: بر اثر این موضوع، فرقه های بسیار زیادی درست شد و انحرافات زیادی پدید آمد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، خلاء امام شناسی را در جامعه جدی خواند و تاکید کرد: باید بزرگان، خطبای جمعه، روحانیان و دیگر صاحبنظران فرهیخته، جایگاه و نقش امام شناسی را در جامعه برجسته کنند و این موضوع را در نظام های آموزشی و دانشگاه ها توسعه دهند؛ آنچه در حال حاضر وجود دارد، تنها معرفتی اجمالی نسبت به امامت است.

آیت الله نمازی با اشاره به ابعاد حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند، همه چیز متحول خواهد شد و آنچه در عصر امام مهدی(عج) اتفاق خواهد افتاد امنیت و عدالت به معنای واقعی و کامل کلمه خواهد بود. /924/ت302/ع

ارسال نظرات