۰۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۸۲۱۲۸

سومین جلد از دوره سیری در آیات ولایت و امامت منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ سومین جلد از مجموعه سیری در آیات ولایت و امامت تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد یثربی با محوریت بحث و بررسی فتوحات اسلامی، توسط انتشارات علامه بهبهانی منتشر شد.
بررسي فتوحات خلفا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین جلد از مجموعه سیری در آیات ولایت و امامت تألیف حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد یثربی با محوریت بحث و بررسی فتوحات اسلامی، توسط انتشارات علامه بهبهانی منتشر شد.

رهبری جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم‌‌(ص) یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات در تاریخ فکر و اندیشه اسلامی است. توجه به عنصر رهبری سیاسی و اجتماعی سبب پیدایش جریان‌ها و نحله‌های متفاوت فکری و سیاسی شد. این جریان‌های فکری، علی‌رغم تفاوت در بینش و تنوع در آرای کلامی، فقهی دارای یک فصل مشترک است که در تمامی این نحله‌ها، عنصر رهبری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در پیدایش، شکل‌گیری و یا ادامه حیات آنان، دخیل و مؤثر است.

این اثر در سه فصل تنظیم شده است که فصل اول آن به طرح موضوع، انواع و اهداف جهاد، اهداف صحابه از فتوحات و سیره امیرالمؤمنین‌‌(ع) در برابر غاصبان، پرداخته است.

مباحثی همچون اقسام جنگ‌های خلفا، بررسی جنگ با مرتدین، تحلیل جنگ با مدّعیان نبوت، بررسی کشور گشایی‌ها، دلایل استفاده از تازه مسلمان‌ها و آزادشدگان در دستگاه حکومت، تحکیم قدرت بنی‌امیه، تحلیلی درباره ایمان سران فتوحات، عدم توجه خلفا به دستورات دین، رفتار خلفا به دستورات دین، رفتار خلفا در زمان پیامبر‌اکرم‌‌(ص)، خطر تحریف قرآن پس از پیامبر، انس خلیفه دوم با یهودیان، سرکوب شدید مخالفان توسط خلفا و نگرش ائمه اطهار‌‌(ع) به مسأله فتوحات در فصل دوم این کتاب مطرح شده است.

همچنین فصل سوم به مباحثی همچون توجیهات منع نشر و نگارش احادیث، نظریه علمای شیعه درباره ممنوعیت نشر احادیث، نقد نظر علمای شیعه، عدم مدارا و پنهان‌کاری عمر، تحقیقی دیگر درباره ممنوعیت نقل احادیث، خلفا در گروه مطیعان یا در صف متمرّدان، فقر فرهنگی خلفا و عدم فهم قرآن کریم، ارزش نهادن به سخنان و اجتهاد صحابه و تئوری‌های اهل سنت درباره خلافت می‌پردازد.

در بخشی از فصل اول این اثر تحت عنوان طرح موضوع می‌خوانیم: «اهل سنت برای اثبات عدالت تمامی صحابه رسول‌الله‌‌(ص) به آیاتی از قرآن کریم و روایاتی از رسول اکرم‌‌(ص) استناد می‌کنند. پس از آن‌که نظریه‌پردازان عدالت تمامی صحابه، استناد به آیات و روایات موجود را برای اثبات ادعای خود خالی از اشکال ندیدند، به ادله دیگری استناد کردند؛ در واقع، آنها می‌خواهند با اتّکا و اتّکال به آن ادله، فضیلت، کرامت و عدالت صحابه را ثابت کنند.

کارگزاران فتوحات، اهداف پیدا و پنهان فتوحات، وضعیت فکری سیاسی آن دوران و نیز علل منع تدوین حدیث توسط سیستم خلافت در این اثر بررسی شده و می‌توان گفت جزء معدود کتاب‌های نوشته شده در این خصوص است که به طور مستقل مسائل اصلی و حاشیه‌ای فتوحات اسلامی را کنکاش و نقادی کرده است.

خاطرنشان می‌شود، جلد اول کتاب شامل موضوعات امام‌شناسی و نقد برخی نظرات انحرافی وهابیت است و در مجلد دوم، نقد و بررسی بحث بسیار حساس و مهم عدالت صحابه مطرح شده است.

گفتنی است، بررسی فتوحات خلفا، سومین جلد از دوره سیری در آیات ولایت و امامت در قطع وزیری، 255 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت سه هزار و هشتصد تومان از سوی انتشارات علامه بهبهانی منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با نمابر 02517743919 تماس و یا با پست الکترونیکی www.info@yasrebi.ir مکاتبه کنند. /920/ ن601/ص
ارسال نظرات