۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۸۲۲۹۶

شماره 67 ماهنامه خیمه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ در شصت و هفتمین شماره ماهنامه خیمه، عاشورا به عنوان بن مایه انتظار مورد بررسی قرار گرفته و در پرونده‌ای ویژه به زندگی و فعالیت‌های شیخ محمدتقی بهلول گنابادی پرداخته شده است.
خيمه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 67 ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در80 صفحه و در قالب شش بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، مردم شناسی، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در بخش‌های آغازین‌ این شماره خیمه در مطلبی با عنوان «خیر سرمان منتظر آقاییم!» نوشته «محمدرضا زائری» می‌خوانید: «خیر سرمان منتظر آقاییم و به امانت‌هایش خیانت می‌کنیم! همدیگر را به چشم دشمن خونی می‌بینیم و از تقوا و تشرع و دیانت، چون خاطرات گذشته و گنجینه‌های باستانی سخن می‌گوییم!... کارنامه همه‌مان سیاه است، بی تعارف و ملاحظه . اوضاع همه‌مان خراب است، بی دروغ و مجامله. جز آنان که به مصداق قضى نحبه رفته‌اند و جز اندک شمار کسان که به معیار من ینتظر در آزمون صداقت درد می‌کشند، همه باید سر از خجالت و شرم به زیر افکنیم.»

همچنین «مرتضی وافی» در مطلبی که به بررسی رفتار وعاظ در مجالس عزاداری و وعظ می‌پردازد، با نقد تحریفات و بدعت‌ها می‌نویسد: «جنگ اصلى میان مخالفان و سوء استفاده‌کنندگان از یک سو و منتقدان واقعى از سوى دیگر با هدف تسخیر اذهان و افکار مخاطبان مجالس به نفع خود است؛ اما آنچه این جنگ ‌مذهبى نرم‌افزارى را پیچیده‌تر مى‌کند، ظاهر و گفتمانى ‌سوء استفاده‌کنندگان از این مجالس‌ است که براى خود انتخاب مى‌کنند؛ ظاهرى بسیار فریبنده و گفتمانى کاملاً درون دینى و موجه.»

در پرونده ویژه این شماره خیمه به «بررسی زندگی و فعالیت‌های شیخ محمدتقی بهلول گنابادی» پرداخته شده است که به نوعی «مدل عملی در الگوسازی دینی» است. وی که روحانی مبارز و مردمی بود در قیام مسجد گوهرشاد نقشی اساسی را ایفا کرد و در همه حال همگام با مردم بود.

در بخش هیأت، در این شماره درباره کارکردهای هیئت‌های مذهبی از جمله نقش آنها در نهاد اوقات فراغت و در جبهه هجمه فرهنگی مطالبی ذکر شده است. گفت وگو با استاد «سیداحمد مراتب» و پرونده ویژه‌ای درباره عاشورا و انتظار از دیگر موضوعات این شماره در بخش هیئت است.

در پرونده عاشورا و انتظار، نقش و کارکرد تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی در رسیدن به جامعه آرمانی با قلم دکتر «سیدعلی جوادی» دبیر شورای هیئات مذهبی کشور بررسی شده است.

در صفحات جامعه این شماره خیمه به نذر و جایگاه آن در اسلام در گفت وگو با حجت الاسلام فاطمی‌نیا اشاره و احکام نذر، آداب آن و سفره‌های نذری تشریح شده است. همچنین در گزارشی ویژه نذر خیمه‌سوزان طاقانک تصویر شده است. در پایان این بخش با نگاهی به نذرهای ایام محرم در استان‌های مختلف کشور، آداب نذر در این مناطق توصیف شده است.

در بخش هنر و ادبیات آئینی،‌ ضمن معرفی کتاب «تذکره انجمن قدس» که از نفیس‌ترین کتاب‌ها درباره امام زمان(ع) است، انتظار در شعر شاعران عقیده مورد بررسی قرار گرفته است. در عین حال عاشورا و انتظار از دیگر مباحث این بخش است.

همچنین در گفتگو با دکتر «تاجبخش فنائیان» استاد دانشکده هنرهای زیبا و نویسنده کتاب «تراژدی و تعزیه» به قیاس بین فرهنگ ایران و یونان و این دو گونه نمایشی پراخته شده است.

همچنین در بخش هنر می‌توانید نقش موسیقی در تقویت نظام‌های اجتماعی از نگاه «هوشنگ جاوید» را بخوانید.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه در مطلبی تحت عنوان «مُسلم، مُسلمى مُسلّم» حرمت ترور در اسلام را بررسی کرده و با استناد به آنچه آمده است می‌خوانید: «الایمان قید الفتک» که یعنی ترور در اسلام حرام است.

پس از آن به بحث و بررسی درباره «حجیت رویاها» پرداخته شده است و در عین حال از تاریخ‌نگاری، حدیث‌پژوهی، تحریف‌شناسی و روش‌شناسی در گفت‌وگو با «محمداسماعیل عبداللهی» به عنوان لوازم عاشوراپژوهی یاد شده است.

در بخش رسانه دکتر «امیر دبیری مهر» در گفت وگو با خیمه، صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران را به عنوان رسانه دینى آسیب‌شناسى کرده؛ سپس دکتر «على دارابى» در مقاله‌اىانتظارات، ملاحظات و وظایف رسانه ملى را در تعامل دین و رسانه بیان نموده است. همچنین «پرویز فارسیجانى» درباره موضوع تأسیس شبکه‌هاى ماهواره‌اى دینى فارسى زبان و سیاست‌هاى رسانه ملى براى جذب مخاطب سخن گفته است.

گفتنی است، ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود./919/ن601/ع

ارسال نظرات