۱۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۸۲۴۰۳
نویسنده کتاب کودک و نوجوان:

دائرة المعارف قرآن برای سومین بار منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: حضور قرآن در زندگی مردم ایران در دائرة المعارف قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است.
دايرة المعارف قرآن


حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: انتشارات محراب قلم برای نخستین بار دائرة المعرف قرآن را منتشر کرده است که از ابتدای امسال تا کنون دو بار تجدید چاپ شده و هم اکنون برای سومین بار منتشر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به انفجار و کثرت اطلاعات، مسأله پیش روی کودکان و نوجوانان در سال های آینده دسترسی و دسته بندی اطلاعات است، از این رو باید از دبستان و راهنمایی کودکان و نوجوانان را با مجموعه های دائرة المعارف آشنا کنیم .

حجت الاسلام حیدری ابهری اظهار داشت: علت تألیف دائرة المعارف برای کودکان و نوجوانان این است که وقتی وارد دبیرستان و دانشگاه می شوند بتوانند به راحتی از دائرة المعارف ها و پایگاه های اطلاع رسانی که به دسته بندی اطلاعات پرداخته اند استفاده کنند.

وی با اشاره به این که در کشور ما برای کودکان و نوجوانان دائرة المعارف های بسیاری چاپ شده است که نوعا ترجمه هستند خاطر نشان کرد: نگاه بومی، ملی و اسلامی در تألیف و ترجمه دائرة المعارف ها لحاظ نشده است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان یادآور شد: متن کار نوشته بنده است که حاصل صدها ساعت نوشتن و گفتن برای بچه هاست و از پشتوانه ساعت ها کار با کودک و نوجوان برخوردار است.

وی بیان داشت: تصویر گر این کتاب خانم هدی حدادی است که در مسابقات مختلف کشوری و بین المللی جوایز مختلفی را کسب کرده است، همچنین مدیر کار آقای غریب پور بوده اند که به همراه خانم مریم حافظیه و آقایان فرهنگ عمرانی و کاظم طلایی گرافیک، صفحه آرایی، ویراستاری و طراحی جلد کار را انجام داده اند.

مؤلف دائر ة المعارف قرآن کریم تأکید کرد: اطلاعات قرآنی این دائره المعارف در چهارده بخش قرائت و حفظ قرآن، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، احکام شرعی مرتبت با قرآن کریم و خدا شناسی قرآنی، به صورت پرسش و پاسخ ارائه شده است.

وی با اشاره به این که اطلاعات قرآنی این کتاب گسترده بوده و محصور در اطلاعات خاص نشده است تصریح کرد: قرآن و چهارده معصوم، درس هایی از قرآن، دانستنی های قرآن، و قرآن و ادبیات ایران بخش های دیگر این دائرة المعارف را در بر دارد.

حجت الاسلام حیدری ابهری اضافه کرد: پرسش های مطرح شده در این کتاب از پرسش های مورد نیاز و علاقه کودکان و نوجوانان است؛ حجم مطالب نیز طوری تنظیم شده است که از حوصله کودکان خارج نشود.

وی ادامه داد: جواب ها طوری تنظیم شده که کودکان با یک نگاه بتوانند آن ها را بخوانند، تصاویر کتاب تصاویر متنوعی است و استفاده از گل، جنگل، درخت و تصاویر دیگر بر زیبایی های این کتاب افزوده است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به این که تصاویر استفاده شده و متن با هم هماهنگی دارند، ابراز داشت: به طور مثال برای خط قرآن از کتیبه خطاطی شده قرآن، برای زهراوان نقاشی دو مروارید نقاشی شده، برای بیان مفهوم سوره از تصویر برج و بارو استفاده کرده ایم.

وی تأکید کرد: تمام مطالب این کتاب مستند است به دیدگاه های قرآنی قرآن پژوهان و سخنان اهل بیت(ع)؛ اما همانند دیگر دائرة المعارف های کودک و نوجوان از ذکرمنابع در خود کتاب خودداری شده است.

حجت الاسلام حیدری ابهری بیان داشت: تا کنون چند نفر از قرآن پژوهان کشور این کتاب را مود نقادی قرار داده و در صورت ضرورت نکاتی در چاپ های بعدی تصحیح شده است.

وی خاطر نشان کرد: شاید دوستان بزرگسال بگویند که این چه پرسشی است که در کتاب مطرح شده است یا جواب ها کافی نیست؛ اما چون بنده با کودکان سر‌و‌کار دارم بیشتر با نوع پرسش های کودکان آشنایی دارم و چگونه باید به کودکان در این حوزه پاسخ گفت.

مؤلف دائرة المعارف قرآن کریم یادآور شد: سعی شده است از بحث های غیر قرآنی همچون معماهای قرآنی دوری جسته، حضور قرآن را در زندگی مردم ایران به ویژه در هنگام عروسی، مسافرت، بدرقه و زندگی نشان دهیم.

وی در پایان گفت: اگر کودک و نوجوانی این کار را مطالعه کند یک آشنایی کلی با سر فصل هایی که می تواند از قرآن یاد بگیرد بدست خواهد آورد./919/ت302/ع

ارسال نظرات