۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۸۲۴۸۰

متن و ترجمه رساله حقوق امام سجاد منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ متن و ترجمه رساله حقوق امام سجاد(ع) به کوشش حجت‌الاسلام محمدجواد خلیلی منتشر شد.
متن و ترجمه رساله حقوق امام سجاد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، متن و ترجمه رساله حقوق امام سجاد(ع) به کوشش حجت‌الاسلام محمدجواد خلیلی از سوی انتشارات علامه وحید بهبهانی منتشر شد.

یکی از آرمان‌های بزرگ مکاتب الهی، ساختن جهانی مبتنی بر اخلاق حسنه و برپایی مدینه فاضله‌ای است که در آن پلیس باطنی و وجدان بر رفتار اعضای جامعه نظارت داشته باشد. برای تحقق این آرمان، نقش ادیان آسمانی و مردان الهی برای تبلیغ و تبیین این جامعه آرمانی و قواعد و قوانین آن غیرقابل انکار است.

مکتب تشیع متصل به سرچشمه‌های جوشانی چون اهل بیت(ع)، یکی از پرافتخارترین مکاتب در حوزه اخلاق است و مجموعه بزرگ روایات وارده از حضرات معصومین(ع) در حوزه اخلاق فردی و عمومی، بیان‌گر اهمیت فوق‌العاده اخلاق نزد پرچمداران این مکتب است.

رساله حقوق امام زین‌العادبدین(ع) یکی از درخشان‌ترین متونی است که در اختیار بشریت قرار دارد. این رساله گرانبها، که در پی سامان‌دهی اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی، با بیان حقوق متنوع در حوزه شخصی و عمومی، در پی دست‌یابی به انسان نمونه در جامعه‌ای نمونه است.

اثر حاضر با توجه به اقبال عمومی و برای ترویج فرهنگ اخلاق‌محور، به همراه مقدمه‌ای پیرامون حیات سیاسی و فکری امام سجاد(ع) همچون گزارشی کوتاه از ولادت تا شهادت، وضعیت سیاسی و اجتماعی، تأملی در حیات سیاسی امام سجاد(ع)، مبارزه فکری امام سجاد(ع)، مبارزه عملی امام سجاد(ع)، قطره‌ای از دریای خصال امام سجاد(ع) و نیز یادداشتی مختصر درباره متن و سند رساله حقوق توسط انتشارات علامه وحید بهبهانی منتشر شده است.

متن عربی رساله حقوق در این کتاب در دو بخش و از متن تحف العقول نوشته ابومحمد حسن حرانی یا حلبی، معروف به ابن شعبه از علمای بزرگ قرن ۴ هجری قمری و از متن من لایحضره الفقیه تألیف ابوجعفر محمدبن علی بن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق استخراج شده و شامل مطالبی همچون حق الله، حق نفس بر انسان، حق نماز،‌ حق روزه، حق صدقه، حق قربانی، حق فرمانروا، حق آموزگار، حق مالک، حق زیردست، حق همسر، حق پدر و مادر، حق همسایه، حق امام جماعت و مانند آن می‌شود.

در بخش حق امام جماعت می‌خوانیم: «و اما حق امام جماعت آن است که بدانی، او سفیر میان تو و خداوند است و می‌خواهد تو را به درگاه خداوند ببرد. او از جانب تو با خدا سخن می‌گوید و تو از سوی او سخن نمی‌گویی و او برای تو دعا می‌کند، تو برای او دعا نمی‌کنی، او برای تو درخواست می‌کند و تو برای او درخواست نمی‌کنی، او وظیفه مهم ایستادن در پیشگاه خدا و خواستن از او درباره تو را به عهده گرفته است و تو در این اوامر نیابت او را برعهده نگرفته‌ای و اگر در هریک از این وظایف کوتاهی شود، او مسؤول است، نه تو».

گفتنی است، متن و ترجمه رساله حقوق امام سجاد(ع) در قطع رقعی، 128 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت هزار و هشتصد تومان از سوی انتشارات علامه وحید بهبهانی منتشر شد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات