۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۸۴۱۴۸
آیت‌الله سبحانی:

سلاح های هسته ای ضامن بقای یک نظام نیست / خداوند وحشت از مسلمانان را در دل صهیونیست ها خواهد انداخت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، تاکید کرد: درسی که قرآن کریم و آموزه های دینی و اسلامی به بشر می دهد این است که هر امتی که مرعوب باشد، هرچند اداوات و ابزار نظامی بسیاری در اختیار داشته باشد،‌ شکست خواهد خورد.
آيت الله جعفر سبحاني - يک
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر چهارشنبه در هفتمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه دوم سوره مبارکه حشر خاطرنشان کرد: بعد از دسیسه قوم بنی النضیر علیه پیامبر گرامی اسلام،‌ مسلمانان قلعه آنها را محاصره کردند و خدا با نیروی غیبی آنها را بیرون کرد.

وی با بیان اینکه ضمیر هو در آیه دوم سوره حشر به خدا بر می گردد ابراز داشت:‌ خداوند ترس و وحشت عجیبی را در بین بنی النضیر انداخت و آنها با دستپاچگی قلعه را رها کرده و نتوانستند از خود دفاع کنند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امت و قوم مرعوب همواره شکست می خورد،‌ هرچند از نظر ابزار و ادوات نظامی در سطح بالایی باشد گفت: مسلمانان نیز تصور نمی کردند که اینها با آن تجهیزات قلعه را رها کنند و از آنجا خارج شوند و خداوند از دری وارد شد که آنها تصور آن را هم نمی کردند.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کرد: درسی که قرآن کریم و آموزه های دینی و اسلامی به بشر می دهد این است که هر امتی که مرعوب باشد، هرچند اداوات و ابزار نظامی بسیاری در اختیار داشته باشد،‌ شکست خواهد خورد.

وی روحیه شجاعت و دلاوری را رمز موفقیت یک ملت و جامعه دانست و ادامه داد: ما باید کوشش کنیم که همیشه روح و روان ما زنده باشد و در مقابل دشمنان همواره روحیه خودباوری،‌ شجاعت و دلاوری را حفظ کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اتفاقات صدر اسلام و شکست های قبایل مختلف در برابر سپاه اسلام ابراز داشت: ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی از همین راهی که در قرآن کریم می فرماید،‌ روزی صهیونیسم را حذف خواهد کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند روزی رعب و وحشتی عجیب از مسلمانان در دل صهیونیست ها خواهد انداخت تا آنها قلعه ها،‌ بمب ها و کلاهک های هسته ای و اتمی خود را فراموش و منطقه را رها کنند و به دنبال کار خود بروند.

وی با بیان اینکه کلاهک ها و سلاح های هسته ای و اتمی فاجعه است و نمی تواند ضامن بقای یک نظام و کشور باشد ابراز داشت: همان خدایی که بنی النضیر را با آن همه شوکت و قدرت نظامی،‌ مرعوب کرد،‌ ان شاء لله بزودی این غده سرطانی نیز از روی زمین برداشته می شود و مسلمانان از شر این قوم راحت خواهند شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به پیمان شکنی سه قبیله بنی النضیر،‌ قینقاع و بنی قریضه بیان داشت: با وجود اینکه اینها قصد ترور پیامبر(ص) را داشتند، حضرت محمد(ص) اگر می خواست طبق آیین نامه قراردادها با آنها رفتار کند، باید همه آنها را اعدام می کرد و از دم تیغ می گذراند،‌ اما پیامبر(ص) با رحمت،‌ عطوفت و مهربانی آنها را آزاد کرد.

پیمان شکنی قوم یهود درس عبرتی برای مسلمانان است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه این قبایل به هنگام کوچ کردن از مدینه،‌ خانه های ساخته شده را خراب می کردند تا مسلمانان از آن استفاده نکنند ابراز داشت: امروز تاریخ تکرار شده است،‌ رژیم اسرائیل می خواست از غزه خارج شود، خانه هایی که در این مناطق ساخته بود را خراب کرد تا نکند مردم مسلمان از آن استفاده کنند.

وی این رخدادها و حوادث را درس عبرتی برای امت مسلمانان ذکر و تاکید کرد: امت اسلام باید بداند که این قوم،‌ جمعیت و گروهی نیستند که خیرشان به کسی برسد، ممکن است معدود افراد خوبی نیز در میان آنها پیدا شود،‌ اما اغلب آنها خیرخواهی و مصلحت مسلمانان را نمی خواهند و اگر معاهده و قراردادی را هم امضا کنند،‌ آن را زیرپا خواهند گذاشت.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه بقا در دنیا در گرو سلاح و قدرت های نظامی نیست خاطرنشان کرد: قدرت های نظامی زمانی از کار خواهند افتد، آن وقت است که به ذلت می افتند.

این مرجع تقلید بیان داشت: ادوات و ابراز نظامی خوب است،‌ اما در جایی که اراده الهی بر خلاف آن نباشد،‌ نباید به این ادوات و قدرت های ظاهری تکیه کرد؛ باید تکیه و توکل به خدا داشت و از او کمک خواست.

وی افزود: رزمایش ها و اقتدار نظامی باید وجود داشته باشد، اما مهم ترین مساله و اصلی که باید به آن توجه کرد،‌ این است که تکیه ما به خدا باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه فاعتبروا یا اولی الابصار،‌ تمسک و استدلال اهل سنت برای اثبات صحت قیاس به این آیه شریفه را مردود دانست و ابراز داشت:‌ علمای اهل سنت برای صحت قیاس به این آیه شریفه استناد کرده اند و از داستان بنی النضیر،‌ حکم داستان های مشابه را استفاده کرده اند.

وی در رد این استدلال و استناد گفت: این آیه در تکوین بحث می کند و مساله اجتماعی را بیان می نماید و قیاسی که ما بحث می کنیم در تشریع است نه در تکوین.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: بحث ما در امور تشریعی است نه در امور تکوینی و اجتماعی و بین ایندو تفاوتی بسیار زیاد است و آیه شریفه فوق ربطی به قیاس ندارد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات