۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۸۴۳۴۲

خطیب جمعه نجف اشرف از انحصاری شدن فتوا در عربستان انتقاد کرد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف از انحصاری شدن فتوا در عربستان انتقاد کرد و این امر را خطر بزرگی برای افتا توصیف نمود.
سيد صدر الدين قپانچي؛ خطيب جمعه نجف اشرف
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی خطیب جمعه نجف اشرف طی خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد توهین یکی از روزنامه های قطری به آیت الله سیستانی را محکوم کرد و گفت: این روزنامه با اشاره به جایگاه آیت الله سیستانی در عراق از دخالت این مرجع در امور سیاسی به شدت انتقاد کرده بود ولی همگان باید بدانند که شواهد به گونه ای در حال رقم خوردن است که این مرجع عالیقدر باید برای حل بحران کنونی در امور سیاسی دخالت کند و این امر خواسته ملت عراق است و نیازی به سفارشهای آمریکا یا هر کشور خارجی دیگر ندارد.

وی افزود: گروه های مختلف طی نامه های متعدد از آیت الله سیستانی خواسته اند تا برای حل این بحران پیشقدم شود و همگان باید بدانند که این مرجع بود که مسلمانان عراق را با هم متحد ساخت و مانع از بروز جنگ طایفه ای در کشور شد.

حجت الاسلام قبانچی همپیمانی ملی را به دور از طایفه گری توصیف کرد و اظهار داشت: اتهاماتی که برخی گروه ها به همپیمانی ائتلافهای شیعه دولت قانون و ملی عراق وارد می کنند ساخته و پرداخته عناصر حزب بعث است، زیرا صدام به دلیل شیعه بودن اقدام به قلع و قمع شیعیان عراق کرد و نظام صدام بر اساس تبعیض مذهبی شکل گرفت.

خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد: همپیمانی ملی به نمایندگی از شیعیان، ائتلاف کردستان به نمایندگی از کردها و ائتلاف العراقیه به نمایندگی از اهل سنت در صحنه سیاسی حضور دارند ولی نمی توان هیچکدام از این گروهها را به طایفه گری متهم ساخت و اتهامات علیه همپیمانی ملی نیز باطل است، زیرا این ائتلاف علاقه فراوانی به حضور سنی ها و مسیحیان دارد و به صورت کامل از شیعیان تشکیل نشده است.

وی از انحصاری شدن فتوا در عربستان انتقاد کرد و گفت: انحصاری شدن صدور فتوا توسط پادشاه عربستان که افتا را در انحصار هیئت کبار العلما قرار می دهد درهای اجتهاد را خواهد بست و این امر، هزار سال پیش و به دلیل دشمنی با امام صادق(ع) و مذهب تشیع تکرار شده بود، این اقدام سبب می شود تا کلید افتا در اختیار حاکم قرار گیرد و امر افتا را در معرض خطر بزرگی قرار خواهد داد.

حجت الاسلام قبانچی انفجار تروریستی هفته گذشته در بغداد که منجر به شهادت و مجروح شدن بیش از 260 تن شد را محکوم کرد و خاطرنشان ساخت: این گروههای جنایتکار باید بدانند که نمی توانند واقعیتهای موجود را تغییر دهند و ملت عراق پیروز اصلی این جریان هستند./980/ج


ارسال نظرات