۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۸۵۰۸۰
آیت الله آل هاشم:

جایگاه مردمی آیت الله بنی فضل کم‌نظیر بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: هنوز جلسات پرشور سخنرانی آیت الله بنی فضل در مسجد مقبره تبریز که در ماه مبارک رمضان برگزار می شد؛ در اذهان مردم زنده است.
آيت الله آل هاشم


آیت الله محمدتقی آل هاشم، از علمای منطقه آذربایجان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به سالگرد ارتحال آیت الله مرتضی بنی فضل اظهار داشت: آیت الله بنی فضل با وجود سکونت در قم و دوری از شهر تبریز از جمله روحانیان محبوب این شهر بود.

وی ادامه داد: جلسات پرشور سخنرانی وی در مسجد مقبره که معمولا پس از نماز جماعت ظهر و عصر ماه مبارک رمضان برگزار می شد، در اذهان مردم زنده است و جوانان با شوق وصف ناپذیر در این جلسات حاضر می شدند.

وی با اشاره به جایگاه مردمی آیت الله بنی فضل خاطر‌نشان کرد: آن مرحوم با وجود کهولت سن، عضو بسیج بود و حتی با افتخار کارت بسیجی خود را به دیگران نشان می داد.

امام جمعه موقت تبریز رفتار پدرانه آیت الله مرتضی بنی فضل با طلاب علوم دینی و عموم مردم را یادآور شد و خاطر نشان کرد: تواضع و صمیمیت وی در مواجهه با جوانان از نکاتی است که در جامعه نمود داشت و مردمی بودن، این عالم را محبوب دلها کرده بود.

آیت الله آل هاشم با بیان این‌که مراتب علمی آن استاد فرزانه سبب شده‌ به عنوان استاد نمونه حوزه علمیه قم معرفی شود، تصریح کرد: این عالم، تحصیل در علوم دینی را از سنین پائین آغاز کرد؛ اما هرگز تحصیل در حوزه ‌سبب دوری ایشان از مسائل اجتماعی نشد.

وی درایت سیاسی و عمق بینش آیت الله بنی فضل را سبب برگزیده شدن‌شان به عنوان نماینده حضرت امام خمینی(ره) در آذربایجان دانست و گفت: وی در حالی مبارزات گسترده خود علیه شاه و تبعیت از امام خمینی در این راه را آغاز کرد که فضای مناسبی در این راستا وجود نداشت و از سوی برخی افراد به این تحرکات با دید خاصی نگریسته می شد.

آیت الله آل هاشم شجاعت و درک موقعیت را از خصوصیات بارز سیاسی آن مرحوم دانست و تاکید کرد: به همین علت بود که امام امت ایشان را به عنوان نماینده ویژه خود در حل بحران های مناطق آذربایجان برگزید و مرحوم بنی فضل با وجود خطرات بسیار زیاد و نا امنی های موجود این مسؤولیت را پذیرفت.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به فعالیت های سیاسی نماینده فقید مردم آذربایجان شرقی در مجلس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وی نخستین فرد از علمای آذربایجان بود که پس از رحلت آیت الله بروجردی مرجعیت و اعلمیت امام را در سخنرانی ها اعلام و عموم مردم را به تقلید از ایشان دعوت کرد.

وی آیت الله بنی فضل را از یاران مورد اعتماد امام خمینی در آذربایجان دانست و گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در نامه خود به آیت الله بنی فضل وی را برای رفع اختلاف و کمبود در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل مأمور کرده بودند و در زمینه تقویت مؤسسات مذهبی به او اختیار کامل دادند که نشان از عمق اعتماد رهبری به ایشان است.

آیت الله آل هاشم به جایگاه مردمی آیت الله بنی فضل در میان مردم تبریز و آذربایجان اشاره کرد و گفت: در مناسبت های مختلف که ایشان در تبریز حضور می یافتند هزاران تن از مردم مؤمن این شهر در منابر و سخنرانی های ایشان شرکت می کردند و محبوبیت خاصی در میان توده مردم داشتند./935/ت302/س

ارسال نظرات