برخورد ناشیانه برخی ادارات سبب بدبینی مردم نسبت به نظام و انقلاب شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه بخشی از گرفتاریهای جامعه از مشکلات ادارات نشأت میگیرد و فروان در اینباره اعتراض شده است، گفت: بخشی از بیعدالتیها و برخوردهای نادرست ادارات، سبب نارضایتی و بدبین کردن مردم نسبت به نظام و انقلاب شده است.
وی افزود: افراد در این نوع تعامل و برخوردهای نامناسب، نه تنها از مسائل مربوط به نظام و گاهی از دین هم زده میشوند و این برخوردها را به پای دین میگذارند.
حجتالاسلام رفیعی با اشاره به دوران پنج ساله خلافت حضرت علی(ع) و برخورد آن حضرت با کارگزاران خود، خاطرنشان کرد: اگر سیستم اداری پیاده شده توسط حضرت علی(ع) برای ادارت جامعه الگو شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه 25 ذی حجه سال 35 هجری مردم با حضور در خانه حضرت امیر(ع) با ایشان بیعت کردند، اظهار داشت: هرچند مشروعیت امام را با رأی مردم نمیدانیم، بلکه معتقدیم آن از جانب خداوند است چه مردم موافق باشند یا مخالف، اما مقبولیت امام با مردم است و اگر مقبول نباشد، نمیتواند تشکیل حکومت دهد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در روز بیعت، با خواندن خطبهای، اصول اخلاقی حکومت را ترسیم کردند و فرمودند «مردم بدانید قرآن برای من ملاک است، واجبات را درست انجام دهید و به یاد مرگ باشید».
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محورهای اساسی برای حکومتداری از منظر امام علی(ع) همچون پرهیز از تبعیض در برخورد، پرهیز از رشوه و هدیه، نظارت و مراقبت و رعایت حقوق مردم، گفت: نامههایی در نهجالبلاغه وجود دارد که برای کارگزاران و فرمانداران امروز، در اداره کشور، مسؤولان و مدیران کل و وزار بسیار مهم است که باید از آن الگو گرفته و ملاک عمل خود قرار دهند.
حجتالاسلام رفیعی در بیان ضررهای رشوه، آن را سبب از هم پاشیدگی نظام اداری کشور دانست و اذعان داشت: مقام معظم رهبری پس از اتمام دوران ریاستجمهوری، تمام هدایا را که در این دوران برای ایشان آورده بودند به آستانه قدس رضوی تقدیم کرد و فرمودند «اینها به شخص من هدیه نشده، به سبب اینکه من رییسجمهور مملکت بودم هدیه شده و برای من نیست بلکه برای عنوان ریاست جمهوری است».
وی همچنین اضافه کرد: قرآن کریم، تکذیب حرف حق پس از شنیدن و گرفتن رشوه از سوی علما و دانشمندان یهود را سبب سقوط بنیاسرائیل معرفی میکند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت علی(ع) هرگز اجازه ریخت و پاش مالی و تبعیض مالی نمیداد، به نامه ایشان به اشعث بن قیس اشاره کرد و گفت: در این نامه که دارای پیام بلندی است و باید تابلو ادارت شود، حضرت امیر(ع) فرمودهاند: «ای اشعث! مسؤولیت برای تو طعمه نیست، بلکه امانت است»، یعنی وسیلهای نیست که فرزندانت را به جایی برسانی و پشت خودت را ببندی.
وی تصریح کرد: یک سیستم نظارتی دقیق در دستگاه خلافتی حضرت علی(ع) وجود داشت به طوری که وقتی منذربن جارود از فرمانداران و استانداران علی(ع) چهارصد هزار درهم اختلاس کرد، اینگونه نبود که از این پست به مسؤولیت قویتر و یا وزارت بالاتری برسد، امام(ع) بلافاصله وی را عزل، بلکه زندانیاش کرد.
حجتالاسلام رفیعی با بیان اینکه هرچند ائمه اطهار(ع) علم غیب داشتند و از عمل افراد آگاه بودند، اما در شرایط و مسائل مختلف، عادی رفتار میکردند، عمل به غیب نمیکردند و ملاک برایشان وضعیت فعلی افراد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به سبب اختلاف با جناح، نباید از تلاش کسی جلوگیری کرد، گفت: فردی که بیست یا سی سال سابقه و توان مدیریت و قدرت اجرایی دارد، متخصص است، هرچند جناح من را قبول ندارد، نداشته باشد، مسؤولیت کشور را اداره و برای این امر از سلایق مختلف استفاده کند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: نحوه حکومتداری حضرت علی(ع) در نهجالبلاغه الگویی برای ادارات کشور است که کمتر مردم را اذیت کنند، دچار رشوه، ربا، تبعیض و برخوردهای چندگانه نشوند و امکانات دولتی را صرف مسائل جناحی و سیاسی و حذف جناحهای سیاسی نکنند، بلکه ملاکشان در انتخابها، تنها صلاحیت باشد. /920/پ202/ص