۱۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۳
کد خبر: ۸۵۵۲۴
آیت الله مصباح یزدی:

محبت اهل بیت هدیه‌ای الهی است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه زندگی دنیوی مطلوب بالذات مؤمنان نیست تاکید کرد: سر اینکه مؤمنان و اولیاء الهی دوستدار مرگ هستند، این است که انس با محبوب و تجلی معبود در آن عالم بیشتر میسر است.
 آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، پنج شنبه شب، در شب بیست و سوم ماه رمضان، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با بیان اینکه اهل بیت(ع) به لقاء الله علاقه داشتند و دعا می کردند که هرچه زودتر به این امر برسند تاکید کرد: از سوی دیگر ائمه دعا می کردند که خداوند به آنها طول عمر بدهد؛ وجه جمع این دو در سطح عادی فهم کمی دشوار است.

وی گفت: حضرت زهرا و حضرت علی(ع) دعا می کردند که زودتر از دنیا بروند، ما گمان می کنیم که این بزرگواران به خاطر مشقت ها و مرارت ها چنین دعایی می کردند، در حالی که این تصور بسیار خام و نادرست است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: درخواست مرگ برای اولیاء الهی برای این نبود که از رنج های دنیوی رهایی یابند، اگر با کلام ائمه اطهار(ع) آشنا شویم در می یابیم که این بزرگان در این دنیا به قدری تلاش می کنند که محبوب خدا شوند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) مصداق اتم مقربان درگاه خدا هستند و هیچ چیز را برای خود نمی خواهند تاکید کرد: محبت اهل بیت(ع) هدیه ای الهی است و امیدواریم در این شب های قدر به برکت اهل بیت و از صدقه سری آنها ما را هم مورد رحمت و مغفرت واسعه خود قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: برای مؤمنان که بهره ای از اهل بیت(ع) داشته اند، ملاقات با خدا بسیار با ارزش است، ما به امامت معتقدیم، اما دلمان نمی آید که از این دنیا دل بکنیم و حتی وقتی اسم مرگ هم به گوش مان می خورد ناراحت می شویم.

وی با اشاره به روایتی تاکید کرد: از یکی از معصومان(ع) سؤال شد که چرا مرگ برای مردم سخت است، امام پاسخ داد، چون شما دنیایتان را آباد و آخرت تان را خراب کرده اید.

آیت الله مصباح یزدی، با بیان اینکه ارتکاب گناه آخرت انسان را تباه می کند ابراز داشت: بر اساس مقتضای ایمان به آخرت، باید توشه ای را برای آن روز برداریم، اما متاسفانه ما مرتکب گناه می شویم و همین موضوع نیز باعث می شود که مرگ را دوست نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه دوست نداشتن مرگ برای فرد مؤمن بالعرض مطلوب است تصریح کرد: طول عمر با سلامت دین، امری معقول است و اگر کسانی واقعا ایمان به خدا و معاد داشته باشند، ماندن در دنیا برایشان مطلوب خواهد بود؛ مؤمن در واقع و اصالتا قرب به خدا را دوست دارد و نمی خواهد یک لحظه هم از او جدا شود.

آیت الله مصباح یزدی افزود: برای اولیاء الهی که خالص هستند، قطعا مطلوب حقیقی، رسیدن به آن عالم است، ماندن شان در این دنیا نیز ریاضت است؛ حضرت علی(ع)
در این باره می فرمایند: انس علی با مرگ از انس یک طفل شیرخوار با مادر بیشتر است، این شوخی نیست؛ علی(ع) که گزاف نمی گوید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این سخن مولا علی(ع) یعنی اینکه زنده ماندن من در این دنیا زور زورکی است، چون خدا دوست دارد، من هم قبول می کنم والا اگر خودم بودم و خودم، دوست داشتم به عالمی دیگر بروم تا بیشتر با خدا ملاقات داشته باشم.

این محقق برجسته علوم اسلامی و حوزوی تاکید کرد: اعتقاد به ثواب اخروی اقتضا می کند که اصالتا دوستدار رفتن به آن عالم باشیم، اما این به این معنا نیست که اگر مؤمنی درخواست طول عمر کرد، کار او اشتباه است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: درخواست چنین طول عمری از سوی مؤمنان و اولیاء الهی مطلوب ثانوی است، چون باعث آبادانی آخرت انسان می شود.

وی با بیان اینکه زندگی دنیوی مطلوب بالذات مؤمنان نیست تاکید کرد: سر اینکه مؤمنان و اولیاء الهی دوستدار مرگ هستند، این است که انس با محبوب و تجلی معبود و همچنین انس با دوستان شایسته خداوند تبارک و تعالی در آن عالم بیشتر میسر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من واقعا نمی دانم، آیا اعمالی که انجام داده ام و یا تالیفات، سخنرانی ها و نوشته هایی که داشته ام، مورد قبول خدا واقع شده است یا نه؟ آیا در سعادت من اثر داشته است یا نه؛ من در طول 63 سال مکلفی ام نمی دانم آیا یک کاری کرده ام که خدا آن را قبول کند، اما یقین دارم که گناهانی کرده ام که قطعا مغضوب خداوند بوده است.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: آنچه بیش از هر چیز قابل اعتماد است، محبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و انسان باید به این موضوع دل ببندد، نه نماز و روزه ها و حج هایی که معلوم نیست کدام آن خالص بوده است. /924/پ201/ص
ارسال نظرات