۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۸۵۶۵۹
مدیر حوزه های علمیه مازندران:

احیای موقوفات حوزه های علمیه پیگیری شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مازندران با اشاره به وجود موقوفات گوناگون مدارس علمیه در استان خواستار احیای این موقوفات شد.
حوزه علميه قم مدرسه علميه،‌ حوزه علميه مدرسه علميه، حوزه علميه
حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم درمازندران، درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا در ساری، با بیان این‌که مازندران از جمله استان هایی است که موقوفات مدارس علمیه بسیاری درآن وجود دارد، افزود: متأسفانه مدارس علمیه موجود در استان هیچ بهره ای از این موقوفات نمی برند.

وی با اشاره به این که شهر ساری بیشترین تعداد موقوفات مدارس علمیه در مازندران را دارد، افزود: اما در حال حاضر این موقوفات برای مدارس علمیه استان استفاده نمی شوند.

مدیر حوزه های علمیه مازندران با بیان این‌که متأسفانه موقوفات حوزه های علمیه استان در دوران حکومت طاغوت کاملاً از بین رفته بود، خاطرنشان کرد: البته همچنان بخش عظیمی از موقوفات حوزه های علمیه باقیمانده که باید هر چه زودتر احیا و در جهت تقویت مدارس علمیه صرف شود.

حجت الاسلام طاهری در ادامه سخنانش تمرکز زدایی را یکی از برنامه های مهم مرکز مدیریت حوزه علمیه قم دانست و تصریح کرد: راه اندازی نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مراکز استان ها و تعیین نمایندگان استان ها در راستای همین سیاست مرکز مدیریت صورت گرفته است.

وی تقویت مدارس علمیه شهرستانی را یکی دیگر از برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در راستای تمرکز زدایی دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا نمایندگی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم درمازندران 21 تیرماه امسال به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مازندران با بیان این‌که در حال حاضر23 مدرسه علمیه کددار فعال در استان وجود دارد، بیان داشت: بیش از دو هزار طلبه در پایه های مختلف در این مدارس علمیه در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این‌که چند مدرسه علمیه بدون کد نیز در استان فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: این مدارس نیز در حال آماده شدن برای دریافت کد از مرکز مدیریت حوزه علمیه هستند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت سه مدرسه علمیه برادران در مرکز استان ادامه داد: متأسفانه فعالیت این مدارس علمیه به دلیل محدودیت های موجود در حد فعالیت یک مدرسه علمیه فعال هم نیست.

مدیر حوزه های علمیه مازندران با اشاره به این‌که مدرسه علمیه سلیمان خان شهرستان ساری زیر نظر نماینده ولی فقیه در مازندران تخریب و درحال احداث بنا است، تصریح کرد: این مدرسه علمیه که به نام حوزه علمیه امام علی (ع) نام گرفته است به عنوان یک مجتمع علمی و آموزشی درآینده ای نزدیک کار خود را آغاز خواهد کرد.

حجت الاسلام طاهری با بیان این‌که بنای این حوزه هفت هزار و 700 مترمربع است، ادامه داد: دو فازاز بنای این حوزه علمیه عملیات اجرایی آن انجام شده و فاز سوم آن نیز در حال اجرا است و فاز چهار این بنا نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی با تأکید براین‌که حوزه های علمیه در طول تاریخ با پشتیبانی شیعیان به اوج اقتدار رسیدند، ادامه داد: حوزه های علمیه با حمایت مردم قادر به ادامه حرکت های خود است و مردم نیز بدون حضور حوزه های علمیه و روحانیت نمی توانند فعالیت کنند.

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در مازندران از روحانیت به عنوان اثر گذارترین سازمان فرهنگی کشور نام برد و بیان داشت: همه امور عبادی و معنوی مردم نیز برگفته از این سازمان فرهنگی است.

حجت الاسلام طاهری مشارکت عمومی در تسریع عملیات اجرایی حوزه علمیه مرکز استان را ضروری دانست و ادامه داد: با پایان ساخت این مدرسه ما شاهد آغاز فعالیت یکی از بزگترین حوزه های علمیه مازندران خواهیم بود.

وی آغاز به کار حوزه علمیه امام علی(ع) ساری را سبب متحول شدن فعالیت های حوزوی در مازندران عنوان کرد و بیان داشت: با افتتاح این حوزه دروس سطوح عالی دراین مجتمع از سوی اساتید برجسته تدریس خواهد شد./950/ت302/س
ارسال نظرات